شناسهٔ خبر: 172691 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

یوسفی:

مدیران انقلابی دنبال سیاسی‌کاری نیستند/ دولت تدبیر حامی رانت‌ بود

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه عقلانیت انقلابی اجازه ورود به حواشی سیاسی و جناحی را نمی‌دهد، گفت: عدم توجه به عقلانیت انقلابی موجب خواهد شد افراد سرگرم حواشی و مسائل غیرضروری شوند.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به فرمایشات رهبری در مورد لزوم تعامل دولت سیزدهم با مردم گفت: در کشور ما دو نگاه مدیریتی وجود دارد. یک نگاه به درون است که فارغ از شعارها و تملق گویی به جای دل بستن به چند کشور تلاش می‌کند از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات مردم استفاده کند.

نماینده مردم اهواز افزود: این نگاه مخالف مذاکرات نیست اما برای حمایت از نخبگان و جوانان و حل مشکلات نگاه به درون دارد و در عین حال مذاکرات را ادامه می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: نگاه مدیریتی دوم نگاه از بالا به پائین است که خود را طبقه بالا دانسته و بقیه جامعه را طبقه پایین‌تر می‌داند. این نگاه موجب می‌شود علی رغم اینکه همه نخبگان در حوزه سیاست خارجی بر لزوم توجه به همسایگان و کشورهای دوست تاکید دارند، رئیس‌جمهور وقت بر معامله و گفتگو با کدخدا اصرار کند. همین نگاه در مورد حمایت از تولید به جای توجه به مردم از یک قشر خاص، مرفه و رانت‌خوار حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: این نوع تصمیم گیری‌ها به خاطر فاصله این قشر از مردم و جامعه است. این فاصله در نوع مَشرب، اعتقادات و نگاه مسئولان تاثیر می گذارد. این نوع مسئولان از نظر فیزیکی با مردم فاصله می‌گیرند و تردد خود و خانواده شان از مسیری است که با مردم مواجه نشوند. نتیجه اش این می‌شود که رئیس‌جمهور وقت می‌گوید وقتی در خیابان می‌روم و نگاه می‌کنم، می‌بینم همه مردم خوشحال هستند این در حالی است که در واقعیت مردم در تنگنای معیشتی قرار دارند اما این نوع مسئولان نمی‌بینند، چون در کنار مردم نیستند.

یوسفی گفت: همین نوع مسئولان در مدیریت کرونا ادعا می‌کنند که ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند و از این میزان ۷۵۰ میلیون دلار را صرف واردات داروهایی کردند که ثابت شده تاثیری در درمان این بیماری نداشته است. با این پول می‌توانستند برای ۵۰ میلیون نفر واکسن وارد کنند اما این کار را نکردند چون کنار مردم و کادر درمان نبودند که ببینند با چه مشکلاتی مواجه هستند.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به بی عدالتی در پرداخت حقوق به نیروهای شرکتی و پیمانکاری در مقابل نیروهای رسمی گفت: دولتمردان متوجه مشکلات ناشی از این تفاوت پرداخت ها نیستند زیرا در میان مردم حضور نداشته و ندارند. این افراد مشکلات معیشتی بازنشستگان و معلمان را درک نمی کنند چون در میان مردم نیستند و نگاه از بالا به پائین به مردم دارند.

نماینده مردم اهواز گفت: مدیر میدانی باید برای اقدامات ستادی در میان مردم برود. دولت دهم کنار مردم بود و باید در گام بعدی فرایندها را اصلاح می‌کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: رئیسی در قوه قضائیه هم در کنار مردم حضور می‌یافت و متناسب با مشکلات، فرایندها را اصلاح می‌کرد. رئیسی در کنار مردم متوجه اطاله دادرسی شد. مردم ناچار بودند پرونده‌ها را باید به صورت فیزیکی و کاغذی پیدا کنند. وقتی رئیس قوه قضائیه متوجه این مشکل شد ظرف دو سال همه پرونده‌ها را الکترونیکی کرد. امروز فردی که در قوه قضائیه چنین تحولی را ایجاد کرد به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد.

وی ادامه داد: دولت مردمی باید در کنار مردم قرار گرفته و بعد فرایندها را اصلاح کند. اگر پیش از این مسئولان در استان خوزستان در کنار مردم حضور می‌یافتند، متوجه مشکلات مردم می شدند.

یوسفی گفت: بنده در سفر رئیس‌جمهور به خوزستان تذکر دادم که ما همین الان نگران مشکلات پائیز هستیم که در صورت بارندگی مجددا آب و فاضلاب وارد خانه‌های مردم خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: شبکه آب و فاضلاب استان خوزستان علیرغم اختصاص هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار طی ۳ سال گذشته تکمیل نشد. هر چقدر هم گزارش بدهیم تا زمانی که مسئولان در کنار مردم در اهواز و خوزستان حضور نیایند متوجه مشکلات نمی‌شوند.

نماینده مردم اهواز گفت: آقای رئیسی در دمای ۴۷ درجه در کنار مردم خوزستان و در شرایط سخت کرونایی در بیمارستان اهواز حضور یافت و به محروم ترین منطقه شهر اهواز رفت و با مردم گفتگو کرد. چنین دولتی کارآمد خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: برخی از پشت شیشه ماشین شاسی بلند این تصاویر را نگاه می کردند و با ماشین شاسی بلند در کارخانه ماشین‌سازی حضور می‌یافتند و نمک روی زخم تولید کننده و کارگر می‌پاشیدند. در شمال تهران زندگی لاکچری داشتند و فکر می‌کردند مردم مشکلی ندارند. در حالی که مردم امروز برای تامین میوه معمولی باید هزینه‌های آنچنانی بپردازند.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم باید از نقاط قوت دولت‌های گذشته استفاده کرده و نقاط ضعف آنها را کنار بگذارد. نباید تمام کار ملت به بازدید میدانی محدود شود. باید در کنار مدیران و کارشناسان نیز قرار گرفت، دولت می‌تواند با بخشنامه‌ها و فرایندها مشکلاتی که بر سر راه مردم وجود دارد را دور بزند.

یوسفی گفت: ترکیبی از حضور میدانی و تدبیر کارشناسانه در ستادها می‌تواند مشکلات مردم را حل کند.

دولت تدبیر به اسم عقلانیت همه امور کشور را به تحریم‌ها گره زد

عضو کمیسیون عمران در مورد فرمایشات رهبری مبنی بر لزوم بازسازی انقلابی مبتنی بر عقلانیت گفت: برخی به اسم عقلانیت، همه امور کشور را متوقف کرده و به مذاکرات و رفع تحریم ها گره زدند. کسی با مذاکرات مخالف نیست اما نگاه عاقلانه و عقلانی وجود نداشت. دولت یازدهم و دوازدهم نگاه عقلانی را به مثابه انفعال و ورود از نگاه ضعف می‌دید.

نماینده مردم اهواز اظهار داشت: در ماجرای برجام، آمریکا از موضع قدرت از برجام خارج شد. امروز باید پاسخ دهد که چرا از برجام خارج شد اما دولت قبل تلاش می کرد تا با تلطیف فضا این اقدام آمریکا را توجیه کند. به همین دلیل مقام معظم رهبری بر لزوم اقدامات عاقلانه و انقلابی تاکید دارد تا مبتنی بر روحیه خودباوری، دولت در راستای حل مشکلات مردم قدم بردارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: انقلابی‌گری به معنای خودباوری و نگاه به درون و استفاده از فرصت‌ها است. به قول حاج قاسم سلیمانی فرصتی که در تهدیدها وجود دارد، در فرصت‌ها وجود ندارد، این به معنای انقلابی‌گری است.

عقلانیت انقلابی اجازه ورود به حواشی سیاسی و جناحی را نمی‌دهد

وی ادامه داد: بر اساس عقلانیت انقلابی باید از کارهای عجولانه خودداری کرد. نباید به افراد برچسب سیاسی و گروهی بزنیم، تقسیم بندی‌های بی‌ارزش سیاسی اشتباه است. عدم توجه به عقلانیت انقلابی موجب خواهد شد افراد سرگرم حواشی و مسائل غیر ضروری شوند. رهبری در این راستا به دولت نهم و دهم تذکرات زیادی دادند. متاسفانه در آن زمان دولت نهم و دهم و مجلس وارد حاشیه های سیاسی شدند و عقلانیت انقلابی را کنار گذاشتند.

یوسفی گفت: مجلس سیزدهم با عقلانیت انقلابی صلاحیت وزرا را مورد بررسی قرار داد و رای اعتماد قاطعی به وزرا داد و نشان داد برای موفقیت دولت حاضر است همراهی و تلاش کند. البته ما نماینده مردم هستیم و اگر از دولت کوتاهی ببینیم عهد اخوتی با کسی نبسته ایم و برخورد خواهیم کرد.

دشمن در تلاش بود که بین قوه مجریه و مقننه اختلاف ایجاد کند

عضو کمیسیون عمران افزود: این نوع رفتار به معنای تعامل و هم افزایی است. دشمن در تلاش بود که بین قوه مجریه و مقننه اختلاف ایجاد کند اما مجلس به حاشیه‌ها توجه نکرد و در راستای حل مشکلات مردم و کمک به دولت گام برداشت. در حال حاضر مشکلات معیشتی و مشکلات ناشی از بیماری کرونا مردم را گرفتار کرده است. هر موضوعی به غیر از این، حاشیه است و نباید وقت دولت و مجلس برای آن تلف شود.

نماینده مردم اهواز گفت: قانون جهش تولید مسکن از سوی شورای نگهبان تایید شد. در یک سال گذشته در قالب این طرح تلاش کردیم قوانین دست و پاگیر را حذف کرده و منابعی برای جهش مسکن تعیین کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت باید در راستای اجرای این قانون عمل کند. در زمان بررسی این قانون نیز خیلی‌ها تلاش کردند مجلس را به حواشی بکشند اما نمایندگان توجهی به حواشی نکردند تا در راستای حل مشکل مسکن مردم قدم بردارند.

وی یکی از شاخصه های عقلانیت را دادن وعده‌ها مبنی بر ظرفیت‌های کشور خواند و گفت: اگر در کنار مردم باشیم و با صداقت با آنها مشکلات و کمبودها را مطرح کنیم با دولت همراهی خواهند کرد. این خط قرمز دولت و مجلس است.

خط قرمز عقلانیت و انقلابی‌گری واقعی، وعده قابل تحقق دادن به مردم است

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: نباید به مردم وعده‌ای داد که قادر به اجرای آن نیستیم. خط قرمز عقلانیت و انقلابی‌گری واقعی این است که به مردم وعده قابل تحقق بدهیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: دولت باید برای حل مشکلات اصلی مردم برنامه ریزی کند. مردم وقتی ببینند که ۱۰ تا مشکل آنها حل شده برای حل ۹۰ مشکل دیگر صبر می‌کنند. وزرا باید با روحیه انقلابی گری و عقلانیت در راستای حل مشکلات ساختاری قدم بردارند.

نظر شما