شناسهٔ خبر: 172580 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طاهری:

راهکارهای کاهش قیمت خودرو/ وزیر صمت برنامه نسبتاً خوبی برای خودروسازی دارد

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس راهکارهای کاهش قیمت خودرو را برشمرد.

به گزارش «نماینده» مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قیمت گذاری خودرو را وابسته به چند مؤلفه دانست و گفت: یک مؤلفه پیشینی است؛ مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید خودرو فولاد و ورق سرد است که اگر قیمت فولاد متناسب با قیمت جهانی و ارز باشد که چنین هست، تأثیرگذار بسیاری دارد. در نتیجه باید قیمت مواد اولیه کاهش یابد که تأثیرش را علاوه بر بازار خودرو، بر لوازم خانگی و... خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: این اتفاق امکان‌پذیر است، زیرا آن یارانه‌ای که در زنجیره فولاد می‌دهیم و از معادن شروع می‌شود، به دولت نمی‌رسد و میان سهامداران زنجیره فولاد تقسیم می‌شود. اما اگر با راهکارهایی این یارانه را میان مردم تقسیم کنیم، قیمتش کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  اظهار کرد: سرمایه در گردش خودروسازها از سیستم بانکی تأمین می‌شود که با سود ۱۸ درصد است و بخشی مؤثر و قابل توجه در قیمت خودرو همین سرمایه در گردش آنهاست و بخشی از دلایل وجود زیان انباشته داریم، به این مسئله ارتباط دارد. اگر اموال منجمد خودروسازان یا زمین‌هایشان را به نقد تبدیل کنند تا سرمایه در گردش آنها را از پول خودشان و نه سیستم بانکی تأمین کنند، بخشی از قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

طاهری سومین عامل کاهش قیمت خودرو و کنترل آن را مسائل مدیریتی دانست و گفت: در زمینه مدیریت بسیار ضعف داریم. مدیریت ما سنتی و دولتی است که با وجود خصوصی شدن اجزای مختلف حوزه خودرو، هنوز به همان حالت پیشین مانده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: در همه جای دنیا خودروسازی که کم‌تر از ۳ تا ۴ میلیون دستگاه تولید داشته باشد، زیانده به شمار می‌رود؛ در کشور ما که این عدد زیر یک میلیون است، طبیعتاً خودروسازان ما باید زیانده باشند. 

وی درباره برنامه‌های فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم درباره خودرو گفت: حدود دو صفحه از سی صفحه برنامه این وزیر درباره خودرو است که به آن نسبتاً خوب پرداخته است. پیشنهادهای مدیریتی درباره تولید خودرو دارد؛ برای نمونه، پیشنهاد کرده بخش‌هایی از خودرو در واحدهای مختلفی ساخته شود و سپس قطعات بزرگتر مانند بدنه و موتور در یک جا تجمیع و بر هم سوار شوند.

طاهری اضافه کرد: فاطمی‌امین برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید دارد که بر اساس زمان‌بندی، تولید صد هزار خودرو برای شش ماهه نخست نمونه آن است.

نظر شما