شناسهٔ خبر: 172515 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حسین زاده بحرینی در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم:

آقای رئیسی مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند/دولت برای مسائل فرا وزارتخانه ای برنامه ای ارائه نکرده است

حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ضمن انتقاد از عدم ارائه برنامه منسجم از سوی دولت در خصوص مسائل فرا وزارتخانه ای، گفت: آقای رئیسی مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند.

به گزارش «نماینده» محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و وزیران پیشنهادی کابینه سیزدهم، گفت: حضور افراد مصمم، خوش فکر، جوان و عالم در کابینه بیانگر ارائه کابینه مورد قبول و حمایتی است اما در خصوص برنامه ها مطالبی وجود دارد که قابل توجه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر وزیر برنامه مجزا برای خودش دارد اما بسیاری از مسائل هستند که فرا وزارتخانه ای است لذا انتظار می رفت دولت برنامه منسجم ارائه کند که هر بخشی از آن توسط یکی از وزرا محقق و اجرایی می شد.

وی ادامه داد: در برنامه وزرای پیشنهادی به مسائل مختلفی اشاره شده است اما بسیاری از برنامه های فرا وزارتخانه ای چون در حوزه کاری افراد نیست به آن مسئله توجه نشده در حالی که این موضوعات برای شرایط کنونی کشور و اقتصاد ایران مهم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: امروز مسئله و معضل دیوان سالاری در کشور قابل توجه است لذا شاهد بروکراسی پنهانی هستیم؛ خیل عظیمی از کارمندان وجود دارند که در قالب نیروهای شرکتی، قراردادی، قانون کار و ... فعالیت می کنند و باید با چنین دیوان سالاری کشور را اداره کنند اما در برنامه هیچ کدام از وزرا برای این موضوع تدبیر نشده است.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع از لحاظ عدالت اجتماعی در یک اتاق سه کارمند حضور دارند که یکی رسمی، یکی شرکتی و دیگری پیمانی است و حتی دریافتی ها نیز با یکدیگر متفاوت است لذا اگر می خواهیم کشور را مدیریت کنیم باید به این مسائل رسیدگی شود. توقع این بود رئیس جمهور مسائل فرا وزارتخانه ای را طی برنامه ای مورد توجه قرار می داد.

بحرینی با اشاره به برخی از مسائل فرا وزارتخانه ای، اظهار کرد: صندوق های بازنشستگی در حوزه وزارت رفاه قرار دارد اما همه این صندوق ها ذیل این مجموعه قرار ندارند؛ امروز صندوق بازنشستگی کشوری یکی از معضلات بالفعل اقتصاد کشور است و در برنامه بودجه سالانه برای پرداخت مستمری افراد اعتبار در نظر گرفته می شود.  

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در حوزه محیط زیست چون وزارتخانه ای وجود ندارد برنامه مشخصی نیز تدبیر نشده در حالی که ۸۰ درصد جنگل های کشور تاکنون نابود شده است. رئیس جمهور چه برنامه ای برای احیای محیط زیست، رفع آلودگی تهران، مشهد و ... دارد و کدام وزارتخانه باید به این مسائل رسیدگی کند؛ ای کاش برنامه جامعی ارائه می شد که هر بخش از پازل آن مشخص بود.

وی با اشاره به دیگر مسائل فرا وزارتخانه ای که باید از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار می گرفت، ادامه داد: امروز مسئله کسری بودجه جدی است و در این خصوص رهبر انقلاب آن را ام الخبائث خوانده اند؛ این مسئله فرا وزارتخانه ای است و باید به طور جامع برای آن تدبیر شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در خصوص مسئله مالیات آقای خاندوزی برنامه های خوبی در نظر دارد اما مسائل دیگری مانند کسری بودجه وجود دارد.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: باید یادآور شد بانک ها در ایران ریشه تورم هستند؛ کسری بودجه و بی انضباطی شدید حاکم بر بانک ها از دهه ۸۰ که بانک های خصوصی تاسیس شد وجود دارند که نتیجه آن تورم کنونی است.

بحرینی اظهار کرد: اوایل شکل گیری دولت آقای روحانی نامه ای نوشتم که طی یادداشتی با عنوان آقای رئیس جمهور مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند، منتشر شد؛ دولت یازدهم و دوازدهم را بانک ها زمین زدند لذا آقای رئیسی مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند؛ در برنامه ها در خصوص بانک ها توجهی نشده است در حالی که بانک های خصوصی ریشه اقتصاد کشور را خشکانده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسائل مطرح شده به عنوان مخالفت در خصوص برنامه ها و مسائل فرا منطقه ای است لذا این مخالفت به معنای مخالفت با وزرای پیشنهادی نیست.

نظر شما