شناسهٔ خبر: 172292 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

درخشان در موافقت با لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵:

بدسلیقگی‌هایی در زمان و موقعیت ارائه این طرح انجام گرفته است/ اولویت امروز مجلس باید مشکلات ناشی از کرونا در کشور باشد

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس ضمن اشاره به اینکه بدسلیقگی‌هایی در زمان و موقعیت برای ارائه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی صورت گرفته است، گفت: اولویت امروز مجلس باید رسیدگی به مشکلات ناشی از شیوع کرونا و جان مردم باشد.

به گزارش «نماینده» عبدالناصر درخشان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با لغو رسیدگی به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی و در ابتدای سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز دو ساعت از زمان گرانبهای خود را به بررسی لغو این طرح اختصاص داده‌ایم بنابراین باید با دوری از نگاه احساسی، منطق و عقل به این موضوع نگاه کرده و به آن رأی دهیم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب درباره این مجلس فرمودند که مجلس انقلابی، خردمند و تحول‌گرا است بنابراین ما باید به درستی درباره فضای مجازی تصمیم‌گیری کنیم زیرا امروز کشور در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد.

وی با اشاره به فوت ۵۸۸ نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا در روز گذشته اظهار کرد: اکنون چنین موضوعاتی در کشور دارای اهمیت است و باید به آن پرداخت، هیچ شخصی منکر اهمیت فضای مجازی نیست اما باید شرایط و موقعیت را در نظر گرفت.

درخشان تصریح کرد: اینکه اعلام می‌شود بررسی این طرح یک کار تخصصی بوده و باید با حضور متخصصان، نخبگان مردمی و گلچین‌های مجلس در کمیسیونی مشترک بررسی شود، خلاف بحث شفافیت آراء است. مگر چند ماه از تصمیم‌گیری و سخنان مجلس درباره شفافیت آراء گذشته است؟ مگر نه اینکه ما می‌خواستیم مردم در جریان تمامی مسائل ما قرار بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: ما طی سال‌های گذشته تجربه اینچنین داشته‌ایم، برای جایگزینی جستجوگرهای خارجی ما جستجوگر یوز را درست کردیم اما امروز اطلاعات این جستجوگر برای سال ۲۰۰۷ است. بسیاری از موضوعات اقتصادی امروز در پلتفرم‌های خارجی اجرا می‌شود و کودکان و نوجوانان ما برای آموزش به این پلتفرم‌ها وابسته شده‌اند البته موافق وجود فضای مجازی بدون ضابطه نیستیم و باید کنترل شود اما این اقدام باید به صورت کارشناسی و شفاف انجام شود.

وی در خصوص اظهارات مخالفان حذف بررسی این طرح به استناد به اصل ۸۵ مبنی بر مقایسه فضای مجازی در ایران با سایر کشورها نیز اظهار کرد: برای انجام این مقایسه باید در نظر داشت که این کشورها بیش از دو دهه است که اقدامات کارشناسی را بر روی فضای مجازی انجام می‌دهند نه آن که بخواهند در یک حرکت احساسی فضای مجازی خود را قانونمند کنند.

درخشان تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی مردمی‌ترین، مرتبط‌ترین، همجنس‌ترین، با ارزش‌ترین و ... نهاد در کشور است و باید در بررسی اولویت‌های خود دقت لازم را داشته باشد، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی را برای کشور لازم می‌دانم اما بدسلیقگی‌هایی در خصوص زمان و موقعیت ارائه آن در مجلس صورت گرفته است. این موضوع در اوج وجود تنش‌ها و بحران‌های کشور و در زمانی که تمام مردم نگاهشان در این مسائل به مجلس دوخته شده بود، مطرح شد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما فردای روز نباید وامدار مردم باشیم زیرا ما مدیون مردم هستیم و  در صورت اتخاذ تصمیم غلط باید در تاریخ به مردم پاسخگو باشیم. این تنفس را نباید از مردم گرفت زیرا امروز مردم آموزش، کسب و کار و زندگی خود را از طریق فضای مجازی مهیا می‌کنند پس چرا باید این فضا قطع شود.

وی اظهار کرد: امروز تمام مبادلات با کشورها از طریق فضای مجازی انجام شده و از روی میزان استفاده شهروندان از این فضا، بی‌سوادی و باسوادی آنها سنجیده می‌شود. مجلس نقطه امید مردم و متعلق به آنها است و قرار نیست تصمیمات خود را در فضایی به دور از چشم ملت بگیرند.

درخشان تأکید کرد: نمایندگان جهت جلوگیری از تمام سوء استفاده‌ها و نگرانی‌ها به حذف اصل ۸۵ این طرح رأی مثبت دهید تا در صحن علنی مجلس و مقابل چشم مردم بررسی شود، می‌توان این طرح را در زمانی بهتر و فضایی آرام‌تر در کشور مورد بررسی قرار داد، امروز باید شرایط حساس کشور را در نظر گرفت در حالی که جان هزاران نفر از مردم به دلیل کرونا به خطر افتاده، اولویت مجلس نباید فضای مجازی باشد.

نظر شما