شناسهٔ خبر: 172263 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سعیدی:

عملکرد هندی ها در چابهار به هیچ وجه رضایت بخش نبوده است

سعیدی نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حجم سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار نسبت به تعهد آنها یعنی ۵۰۰ میلیون دلار به مراتب کمتر بوده وبه هیچ وجه رضایت بخش نبوده است. باتوجه به اینکه نفوذ آمریکا بر هند قابل انکار نیست تاثیر پذیری این کشور از تحریم ها بر تعهدات آنها محسوس بوده است.

به گزارش «نماینده» معین الدین سعیدی تصریح کرد: هند بر اساس برنامه ریزی و قراردادی که با جمهوری اسلامی ایران داشت متعهد به توسعه ظرفیت های بندری و زیر ساخت های ترانزیتی چابهار شده بود اما در عمل هم بر اساس زمانبندی عملیاتی و هم بر اساس پیشرفت فیزیکی تا امروز عمل کرد رضایت بخش و قابل دفاعی نداشته است.

وی افرود:حدود ۵۰۰ میلیون دلار حجم تعهد سرمایه گذاری هندی ها در این منطقه بود اما شاید تا امروز  این رقم به نزدیک ۲۰ میلیون دلار نیز نرسیده باشد و باتوجه به اینکه نفوذ آمریکا بر هند قابل انکار نیست تاثیر پذیری این کشور از تحریم ها بر تعهدات آنها محسوس بوده است. 

نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد:دلیل اصلی عملکرد هندی ها و فاصله زیاد بین تعهدات و اجرا را باید از مسئولان وزارت خارجه و وزارت راه  پرسید اما آنچه که مشخص است ما تجربه خوبی از این همکاری نداشتیم و با توجه به ظرفیت بالا و پتانسیل خوب انتظار می رود تجدید نظر جدی ای در این زمینه صورت بگیرد.

سعیدی در پایان با اشاره به تاکیدات رئبس جمهور در مراسم تحلیف گفت:حضور هند در پروژه ای با این سطح از اهمیت و حجم مالی نارضایتی هایی از سوی پاکستان به عنوان همسایه ما به دنبال داشت،البته ما یک کشور مستقل  با سیاست های مستقل هستیم و بر اساس نگرانی دیگر کشور ها مصالح خود را تنظیم نمی کنیم اما شاید عملکرد غیر قابل دفاع هند و تاکید آقای رئیسی بر تعامل سازنده با همسایگان، زمینه را برای تجدید نظر در این قرارداد و قرارداد های مشابه فراهم کند.

نظر شما