شناسهٔ خبر: 172252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گلرو با اشاره به تحولات اخیر در لبنان:

حزب‌الله ثابت کرد می‌تواند معادله نظامی و قواعد بازی را تغییر ‌دهد/ آمریکا، عامل اصلی بی‌ نظمی و بی‌ثباتی در لبنان

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به تحولات اخیر در لبنان، گفت: اسرائیلی‌ها از هرگونه رویارویی با حزب الله واهمه دارند و نشانه آن هم اعلام توقف حمله از سوی رژیم صهیونیستی از طریق سازمان ملل بلافاصله بعد از حمله هوایی به جنوب لبنان بود.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو در توضیح تحولات اخیر در جنوب لبنان و نشست کمیته روابط خارجی پیرامون این تحولات، گفت: تحول مهمی در جنوب لبنان رخ داد که به لحاظ نوع اقدام حزب الله، می‌تواند تحول بزرگی محسوب شود.  اسرائیلی‌ها با استفاده از جنگنده به داخل خاک سوریه حمله کردند اما مهم‌ترین موضوع در این میان نوع واکنش حزب الله به این حمله بود که معادله را تغییر داد تا جایگاه مقاومت را تثبیت کند.

اسرائیل از هرگونه رویارویی با حزب الله واهمه دارد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اسرائیلی‌ها در وضعیت شکننده قرار دارند و در تلاشند تا قدرت نمایی کنند اما از هرگونه رویارویی با حزب الله واهمه دارند و نشانه آن هم اینکه بلافاصله بعد از حمله جنگنده‌ اسرائیلی، از طریق سازمان ملل به لبنان پیام دادند که ما حمله را متوقف خواهیم کرد و ادامه نمی‌دهیم.

گلرو با بیان اینکه حزب الله با هوشمندی تمام حمله اسرائیل را پاسخ داد، اظهار کرد: حزب الله با ۲۱ موشک گراد کاتیوشا در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل از جنوب لبنان به اراضی اشغالی شلیک کرد. در واقع حزب الله با مقابله و در اقدام میدانی و عملی پاسخ اسرائیل را داد. حزب الله می‌خواهد به اسرائیل این پیام را بدهد که حزب الله معادله نظامی و قواعد بازی را تغییر می‌دهد و اینطور نیست که اسرائیل بازی را شروع کند و هرجایی هم که خواست خاتمه دهد.

آمریکا دنبال ضربه زدن به حزب‌الله

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم یادآور شد: در شرایط کنونی وضعیت تحولات سیاسی داخلی لبنان بی‌ثبات است، دولت تشکیل نشده و فعلا آقای نجیب میقاتی مکلف به تشکیل دولت شده است لذا امیدواریم دولت سریعتر شکل بگیرد البته آمریکایی‌ها عامل اصلی بر هم زدن نظم و ایجاد بی‌ثباتی در لبنان هستند چراکه می‌خواهند به حزب الله لبنان ضربه بزنند.

جمهوری اسلامی ثبات در لبنان و آرامش را دنبال می‌کند

نایب رئیس گروه دوستی- پارلمانی ایران و لبنان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند دولت در لبنان شکل بگیرد، گفت: متاسفانه برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی نیز همین سیاست را دنبال می‌کند. ما امیدواریم دولت و کابینه جدید لبنان زودتر تشکیل شود تا مشکلات مردم حل و فصل شود. جمهوری اسلامی ایران هم دنبال ثبات در لبنان و آرامش است، قدرت‌ها و بازیگران دیگر هم باید ثبات و آرامش را در لبنان دنبال کنند تا دولت شکل بگیرد.

تعیین اولویت‌های اقدامی ایران برای کمک به مردم لبنان در نشست کمیته روابط خارجی

گلرو یادآور شد: در نشست روز گذشته کمیته روابط خارجی مجلس آخرین وضعیت لبنان را بررسی کردیم، همچنین اولویت‌های اقدامی که دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه در صحنه باید انجام دهند را با حضور دستگاه‌های ذی ربط بررسی کردیم، امیدواریم روند نظم بخشی و ثبات سازی در لبنان توسط خود مردم و جریانهای سیاسی لبنان و حکومت این کشوررشکل بگیرد  تا مردم بتوانند در فضای باثبات، امن و در آرامش زندگی کنند.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا هم باید دست از سیاست بی‌ثبات سازی در لبنان بردارد و کارشکنی نکند. طبیعتا اگر نقش مخرب قدرت‌های خارجی نباشد لبنانی‌ها یقینا به تفاهم می‌رسند. در نهایت باید منتظر باشیم و ببینیم که آقای نجیب میقاتی می‌تواند دولت جدید شکل دهد و با آقای میشل عون رئیس جمهور به تفاهم برسد.

گفتنی است؛ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی چند روز گذشته در اقدام امنیتی خطرناکی دو حمله هوایی به منطقه "الدمشقیه" در خارج از  شهرک "المحمودیه" صورت دادند. لبنان هم در واکنش به حملات هوایی اسرائیل به اراضی لبنان در مناطق «الجرمق» و «الشواکر» روز بعد از این حمله،مناطقی در اطراف مواضع اشغالگران اسرائیلی در مزارع شبعا را با دهها راکت و موشک هدف قرار دادند.

نظر شما