شناسهٔ خبر: 172245 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خاتمی:

حضور دلالان در بازار کالاهای اساسی سلامت کشور را تهدید می‌کند

خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: حضور دلالان در بازار کالای اساسی از غلات و پروتئین گرفته تا شیر و لبنیات منجر به کوچک شدن سفره های مردم شده است که این موضوع نتیجه‌ای جز تهدید سلامتی مردم ندارد.

به گزارش «نماینده» سید مرتضی خاتمی در مورد رشد ۷۱ درصدی اقلام غذایی گفت : از صف‌های طویل خرید کالاهای اساسی با نرخ دولتی گرفته تا رشد قیمت ۷۱ درصد اقلام غذایی، مردم به سمت بازار داغ کرونایی کشانده است، بیمارستان‌های مملو از مراجعان و بیماران بستری هستند، اوج گیری بیماری در پیک پنجم، شرایط را به گونه‌ای دیگر در آورده و آنچه امروز شاهد آن هستیم نتیجه سیاست‌هایی است که موجب کوچکی سفره‌های مردم و اوج گیری بیماری کرونا است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس یازدهم افزود: در زنجیره غذایی، تامین ابتدایی‌ترین کالاهای اساسی در بسیاری از برنامه‌های سلامتی ارجحیت دارد تا زمانی که نان و آب فراهم نباشد، بدون شک محدودیت‌ها رنگ می‌بازد و متاسفانه این موضوع در اقشار کم درآمد جامعه  بیشتر رویت می‌شود.

دو وزارت کشاورزی و صمت اوضاع ناخوشایند بازار را بهبود ببخشند

وی تاکید کرد: بخشی از زنجیره غذایی بر عهده وزارت کشاورزی و قسمتی بر عهده وزارت صمت است، انتظارت عموم جامعه از این دو وزارتخانه سر و سامان دادن به بازار مواد غذایی از کاشت و برداشت گرفته تا واردات و توزیع آنها است، به نحوی که فشار بر دوش جامعه به‌ویژه اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه نباشد که متاسفانه در دو سال گذشته با شدت گیری کرونا این شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

خاتمی یادآور شد: از دو وزارتخانه مذکور انتظار داشتیم کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهند و دست دلالان و واسطه‌ها را از کالاهای اساسی قطع کنند که نه تنها شاهد چنین اقدامی نبودیم؛ بلکه روز به روز شاهد کمبود کالاهای اساسی در بازار هستیم که بعد از مدتی کالاهای انبار شده با قیمت‌های نجومی در بازار توزیع می‌شود.نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد : حضور دلالان در بازار کالای اساسی از غلات و پروتئین گرفته تا شیر و لبنیات منجر به کوچک شدن سفره های مردم شده است که این موضوع نتیجه‌ای جز تهدید سلامتی مردم ندارد. امنیت و سلامت غذایی ایجاب می‌نماید همه مردم به غذایی کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند.

وی تصریح کرد : با توجه به شرایط موجود، اختلال جدی در بخش تولید و واردات مواد غذایی تا رسیدن به سفره‌های مردم وجود دارد که علاوه بر  میزان سلامت این مواد غذایی، از کنترل کیفیت مناسبی برخوردار نیستند؛ از طرفی واسطه‌ها موجب کمیابی و گرانی آنها هم می‌شوند.باید با نگاه بوم‏ شناختی‏ که مبتنی بر محور کشاورزی پایدار و بهره‏ وری باشد، ضمن تولید غذای کافی و سالم، زمینه‌های حفظ منابع و سلامت محیط را نیز فراهم ‏آورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم یادآور شد : امیدواریم دولت سیزدهم برنامه‌های مؤثر و مفیدی برای دو وزارتخانه صمت و کشاورزی داشته باشد که رابطه تنگاتنگی با سلامت جامعه دارند. گرانی‌های اخیر سلامت مردم را نشانه رفته است. بدون شک نبود سلامت و تغذیه مناسب عواقب ناخوشایندی را برای کشور رقم خواهد زد.خاتمی در پایان خاطر نشان کرد : معیشت مردم و تورم موجود در جامعه از موضوعات مهم مجلس است و نمایندگان از هر فرصتی از نطق میان دستور گرفته تا تذکرات و ... اوضاع ناخوشایند موجود را به مسئولان گوشزد می‌کنند.

نظر شما