شناسهٔ خبر: 172186 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

به رئیسی امیدواریم

پیرهادی مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد و آیت الله رئیسی، رسما رئیس جمهور شد. جمهوری اسلامی فصل جدید پوست‌اندازی را آغاز کرده و در آستانه تحول است.

«نماینده»/ محسن پیرهادی: مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد و آیت الله رئیسی، رسما رئیس جمهور شد. جمهوری اسلامی فصل جدید پوست‌اندازی را آغاز کرده و در آستانه تحول است.
۱. مواضع و رویکرد آقای رئیسی در سخنانی که در این دو مراسم ایراد کردند، عمدتا ایجابی، امیدبخش و رو به جلو بود. با وجود آنکه دریایی از انتقادات به دولت گذشته وارد است، رئیسی به درستی از آن گذر کرده و تأکید کرد که «ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم». سابقه ایشان هم نشان داده که دیگر گزاره‌هایی همچون «نگذاشتند» و «تقصیر پیشینیان است»در سطوح عالی سیاست ایران شنیده نخواهد شد. رئیسی به خوبی می‌داند که حتی اگر در اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی، ویرانه تحویل گرفته، گفتنش خطاست و مایه ناامیدی دوستان و طمع دشمنان خواهد بود.
۲. رئیسی تا اینجای کار نشان داده همان‌طور که شعار «دولت مردمی»را برای معرفی خود برگزید، حقیقتا به این ایده باور دارد. تأکید او بر این نکته که «انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم و نه پایان آن است» بسیار دقیق و خردمندانه است. 
در همین راستا باید تأکید کرد که از منظر سیاسی، هر دولتی در چند ماه نخست تشکیل، فرصتی چندماهه برای پیگیری و جا انداختن حرف و اولویت اصلی خود دارد. اعتماد مردم و همکاری دستگاه‌ها، در ماه‌های اول در اوج است و فرصتی طلایی برای ریل‌گذاری مسیری است که دولت تا انتها خواهد پیمود. رئیس دولت قبل، از این فرصت برای ریل‌گذاری مذاکرات خارجی و اعتماد به بیرون بهره گرفت که هرچند تا مدتی پیش رفت، ولی ماشین دولت به علت غلط بودن مسیر، در میانه راه متوقف شد. پیشنهاد می‌شود که دولت آقای رئیسی از فرصت طلایی خود برای اصلاح جدی نظام پولی و بانکی، نجات پول ملی، تقویت قدرت خرید و رفع موانع تولید و اشتغال بهره گیرد.
۳. ترکیب مهمانان مراسم تحلیف و مواضع خارجی رئیس محترم جمهور  هم هوشمندانه بود. رئیسی با پرهیز از خط و نشان کشیدن‌های هزینه‌ساز، با دقت بر مواضع راهبردی نظام اسلامی تأکید کرد و بیان داشت:«ظلم و جنایت هرکجای جهان باشد ما در کنار مظلومان خواهیم بود.» او در آغاز سخنان خود در مراسم تحلیف، به رهبران گروه‌های جهادی در کنار رؤسا و فرستادگان کشورها سلام کرد و سرآغاز سخن خود را زنده نگاه داشتن یاد و نام سیدالشهدای مقاومت یعنی حاج قاسم سلیمانی قرار داد.
۴. از بعد داخلی، تأکید رئیسی بر آنکه «خادم همه جمهور است»و «آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی مردم باید مجدانه دنبال شود»پیام روشنی برای عموم مردم داشت و بارقه امیدی بر افزایش و بلکه رشد شتابان سرمایه اجتماعی ایجاد کرد. برخورد جدی او با فساد نیز که هم رویکرد فعلی او و هم عملکرد گذشته‌اش نمایانگر آن است، مطمئنا سطح همدلی و نشاط و امید اجتماعی را افزایش خواهد داد.

نظر شما