شناسهٔ خبر: 172167 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تاکید روسای مجالس ایران و آفریقای جنوبی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم همکاری ها را به سطح بالاتری ارتقا دهیم.

به گزارش «نماینده» دکترمحمدباقر قالیباف در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیأت پارلمانی آفریقایی جنوبی در تهران برای شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: روابط دو کشور در سالهای گذشته همواره حسنه بوده و مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران احترام ویژه ای برای مرحوم نلسون ماندلا به عنوان نماد مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی قائل هستند. 

وی گفت: از تقویت روابط با پارلمان آفریقای جنوبی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی بویژه پارلمانی استقبال می نماییم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور بر لزوم توسعه و تقویت همکاری های فیمابین تاکید کرد و افزود: امیدواریم برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم همکاری ها را به سطح بالاتری ارتقا دهیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفتگو میان نمایندگان زن در مجالس ایران و آفریقای جنوبی را مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بر گفتگوهای مستمر و تبادل تجارب میان نمایندگان زن در مجالس دو کشور اعلام آمادگی می نماید. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: سیاست اعمال تحریم علیه کشورهای مستقل جهان سیاستی شکست خورده است.  

تاندی مودیسه رئیس پارلمان آفریقای جنوبی نیز در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان گفت: دولت و ملت آفریقای جنوبی همواره دید مثبتی به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران دارند که نشاندهنده روابط دوستانه و عمیق میان دو کشور است.

تاندی مودیسه در ادامه افزود: پارلمان آفریقای جنوبی از ارتقای سطح همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف بویژه ارتباطات پارلمانی استقبال میکند.

وی همچنین به پیشرفت های کشورمان در حوزه های فناوری، علمی و دانشگاهی اشاره نمود و افزود: امیدواریم بتوانیم از تجارب و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران که موجب گسترش هر چه بیشتر روابط خواهد شد بهرمند شویم. 

رئیس پارلمان آفریقای جنوبی در پایان نقش زنان در پارلمان های دو کشور را مهم خواند و بر لزوم تقویت همکاری فراکسیون زنان در مجالس دو کشور تاکید نمود.

نظر شما