شناسهٔ خبر: 171992 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضایی کوچی؛

قانون مربوط به آزادسازی نرخ بلیط هواپیما به پایان رسیده است

رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر بر قیمت بلیط هواپیماها گفت: قانون آزادسازی بلیط هواپیما با هدف افزایش کیفیت و رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی در برنامه پنجم لحاظ شده اما در برنامه ششم حرفی به میان نیامده که به معنی پایان اجرای قانون مذکور درباره تعیین نرخ بلیط است.

به گزارش «نماینده» محمدرضا رضائی کوچی درباره افزایش بی ضابطه نرخ بلیط هواپیما و ادعای شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تنظیم قیمت‌ها براساس قانون آزادسازی بلیط هواپیما، گفت: قانون آزادسازی بلیط هواپیما با هدف رقابت برای ارتقا کیفیت خدمات در برنامه پنجم توسعه ذکر شده اما در برنامه ششم از آن نامی برده نشده که این به معنی پایان قانون آزادسازی بلیط هواپیما است.

این نمایند مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی آزادسازی نرخ بلیط هواپیما معنی پیدا می‌کند که تعادلی میان عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، عنوان کرد: در شرایط فعلی تعداد صندلی‌ها بسیار محدود بوده و تقاضا بیشتر از عرضه است لذا در این شرایط آزادسازی قیمت معنی ندارد ضمن اینکه این قانون باهدف افزایش کیفیت پروازها تصویب شد در حالی که در این مدت کیفیت‌ها نیز تغییری نکرده است از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری باید بر روی قیمت‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.

نماینده مردم جهرم در مجلس ادامه داد: قرار بر این است که جلسه‌ای میان وزیر راه و شهرسازی و مدیران شرکت‌های هواپیمایی برگزار و بر روی یک قیمت مشخص توافق حاصل شود و تمام ایرلاین ها مکلف هستند که در همان چارچوب بلیط بفروشند. از طرفی بارها از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردیم تا هزینه تمام شده هر صندلی در یک ساعت پرواز را برای شرکت‌های هواپیمایی محاسبه و مشخص کنند اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نداد.

رییس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: هر چند که شرایط برای ایرلاین ها نیز دشوار بوده و حدود نیمی از هزینه‌های آنها بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود اما باید قیمت تمام شده هر صندلی برای شرکت‌های هواپیمایی را بصورت شفاف محاسبه کرده و بر اساس آن تصمیم گرفته شود. ضمن اینکه باید با افزایش نظارت مانع افزایش قیمت و تحمیل فشار مضاعف به مردم شویم .

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: با افزایش قیمت بلیط هواپیما  بسیاری از مردم امکان استفاده از هواپیما را نخواهند داشت و تنها افراد ثروت‌مند بهره مند می‌شوند. لذا در طولانی مدت با کاهش مسافر، ایرلاین ها با مشکلات متعددی رو برو خواهند شد.

نظر شما