شناسهٔ خبر: 171848 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فقدان متولی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه در گردش سیب ایران

سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس از وزارت جهاد خواست فکری عاجل برای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش سیب آذربایجان غربی و صنعت سورت، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی کند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید سالانه محصولات کشاورزی آذربایجان غربی نزدیک به ۸.۵ میلیون تن است، اظهار داشت: این استان رتبه اول خیلی از میوه‌های هسته‌دار در ایران را دراختیار دارد و حتی سال گذشته یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب در این استان تولید شده است. 

وی افزود: رفع مشکل کشاورزی استان آذربایجان شرقی که رتبه‌های برتر در خیلی از محصولات این حوزه را دراختیار دارد بسیار مهم است و باید برای این موضوع برنامه‌ریزی ویژه صنعتی به منظور صادرات صورت گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد:‌ اختلاف وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صمت در طول سالهای اخیر موجب خسارات کشاورزان و از بین رفتن خیلی از منافع آنان شده است، این در حالی است که در طول سال گذشته ۴۰ هزار تن سیب تولیدی در این استان دچار مشکلات زیادی شده و بسیاری از این محصولات دور ریخته و برای فرآوری به صنعت داده شده است. 

ذاکر اظهار امیدواری کرد: با بازگشت وظایف وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی به این وزارتخانه مشکلات این بخش کمتر شود. 

وی با بیان اینکه اخیرا طرح امنیت غذایی در مجلس به تصویب رسیده و امیدواریم مشکلات کشاورزان با تجاری‌سازی محصولات آنها رفع شود، گفت: باید میز سیب و مدیریت آن طبق روال قبل به استان آذربایجان غربی داده شود تا بتوانیم ضمن تأمین نیازهای داخلی، نگاهی به صادرات بی‌دغدغه هم داشته باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای صادرات میوه نیازمند کارخانه‌های سورت، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی و فرآوری هستیم که در این زمینه بایستی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت گیرد که با این کار، ضمن افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده هم بیشتر خواهد شد که در همین راستا یک شرکت خوزستانی توسط وزیر جهاد کشاورزی برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری به آذربایجان غربی آمد و استاندار هم ۴۰ میلیون دلار به این موضوع تخصیص داد. 

وی خاطرنشان کرد:‌ نهضت سورت و بسته‌بندی میوه و محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی راه افتاده،‌ اما متأسفانه بانک کشاورزی کمک لازم را برای این طرح‌ها و اعتبارات ویژه این موضوع را درنظر نگرفته و بهانه‌های مختلفی می‌آورد. 

نماینده ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: ساماندهی صنعت سورت و بسته‌بندی میوه و محصولات کشاورزی در ایران امری لازم است که می‌تواند ضمن ممانعت از هدررفت و خرابی محصولات موجب افزایش بهره‌وری، صادرات، اشتغالزایی و ارزش افزوده شود.

ذاکر خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش صنعت سورت، بسته‌بندی و فرآوری سیب در آذربایجان غربی است. این در حالی است که حجم زیادی شلیل این استان به فرانسه و مقادیر زیادی هم گیلاس به کشورهای خارجی صادر می‌شود که زبانزد است. همچنین پودر عسل تولیدی در این استان جایگزین شکر در زندگی‌ها شده است. 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دیپلماسی اقتصادی و رایزنان بازرگانی برای صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور نداریم که این کار وظیفه کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ایران است و نباید کشاورز به دنبال راهکار صادرات محصولاتش باشد. 

وی در پایان گفت:‌ نزدیک به یک‌و نیم میلیون تن سیب آذربایجانی غربی در سال جاری که اگر توجه لازم به آن نشود قطعا کشاورز و سرمایه‌های ایرانیان آسیب خواهد دید.

نظر شما