شناسهٔ خبر: 171836 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رضوانی:

با کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه ۱۴۰۰ رو به رو هستیم

غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به بیان توضیحاتی درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و دلایل آن پرداخت.

به گزارش «نماینده» غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره میزان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: کسری بودجه در واقع ناشی از ناترازی منابع و مصارف است.

رضوانی اظهار کرد: آنچه درباره کسری بودجه ۱۴۰۰ تخمین زده می‌شود، از ۳۰۰ تا ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است و اگر به صورت تخمینی حساب کنیم چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تخمین زده می‌شود.

دولت به جای کنترل مصارف، هزینه تراشی هم کرده است

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در واقع منشا کسری بودجه این است که درآمدهای ما در کشور ناپایدار است. البته همیشه دلیل کسری بودجه این مسئله بوده، ولی در دو تا ۳ سال گذشته مسئله‌ای که بر کسری بودجه مزید بر علت شده این است که دولت برای کنترل مصارف علاقه‌ای نداشته و در مقابل هزینه تراشی هم کرده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه این مسئله باعث شده که کسری بودجه تشدید شود افزود: هم اکنون هم می‌بینیم که دولت در برخی از زمینه‌ها برای افزایش مصارف سخاوتمندانه عمل می‌کند و مصداق بازر این مثل است که «خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طاعی شدن آسان بود» است و این کار خطرناکی برای کشور است.

رضوانی توضیح داد: در ایران کسری بودجه علاوه بر همه مواردی که عموما به آن توجه می‌شود دارای این معنا و مفهوم است که مردم در حال مدیریت پنهان آن هستند. تورمی که ایجاد و عمدتا منشأ آن کسری بودجه است، به این معنا که همه مردم در حال انجام یک مدیریت پنهان هستند که به نفع هیچ کس نیست و در نهایت به ضرر ایران است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: این مسئله موجب افزایش شکاف طبقاتی نیز خواهد شد.

مهمترین اولویت های اقتصادی دولت سیزدهم اقتصاد باشد

این نماینده مجلس در ادامه درباره مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم گفت: اولویت‌های دولت سیزدهم با توجه به بیانات رهبری به طور عام حل مشکلات اقتصادی، رونق تولید و مانع زدایی از تولید باید باشد.  امسال نیز رهبری نامگذاری را با کلید واژه تولید توأمان کردند که نشان دهنده این است که به اندازه کافی به این مسائل توجه نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: نامگذاری هایی که هر ساله توسط رهبری انجام می شود، جزئی از منظومه دقیق اقتصادی و در راستای پیشرفت اقتصادی بوده ولی متاسفانه به آن توجه کافی نشده است. نامگذاری ها به دلیل توجه به این است که تا زمانی که تولید محور نشویم نمی توانیم بر مشکلات اقتصادی فائق بیایم.

نظر شما