شناسهٔ خبر: 171740 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محسنی بندپی عنوان کرد؛

جولان کشورهای همسایه بر روی سرمایه ایرانی در غیاب بخش خصوصی در میدان

واکسن عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شرایطی از قبیل دو هفته اقامت در کشور ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا هزینه‌ های هنگفتی را برای مسافران به همراه دارد.

به گزارش «نماینده» محمد علی محسنی بندپی در مورد عدم تولید انبوه واکسن کرونا گفت: رونمایی کردن واکسن تا به تولید انبوه رساندن آن دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند. زمانی که واکسن تولید می‌شود عملا مشخص می‌شود از کنترل کیفیت و شاخص‌های لازم جهت بهره برداری عبور کرده و تمام شاخص‌های بین المللی از آزمایشات حیوانی تا انسانی را پشت سر گذاشته است، بر همین اساس از رونمایی کردن یک محصول تا تولید آن بسیار تفاوت وجود دارد.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در تولید واکسن ید طولانی و سابقه درخشانی دارد، در حال حاضر در صد و یکمین سال تاسیس انستیتو پاستور هستیم، کشور ما جز چند کشور برتر بود که انستیو پاستور در آن مستقر و اقدام به تولید واکسن کرد و حتی به کشورهای دیگر هم صادرات داشتیم؛ که نشان از پیشرفت این صنعت را می‌دهد.

وی ادامه داد: در بازدیدی که رئیس مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان از تولید واکسن کرونا کوو پارس، انستیتو رازی، موسسه فخرا و چند موسسه دیگر داشتند مشخص شده این موسسات تولیدات خود را به مرحله رونمایی رسانده و باید برای تولید انبوه موانع را پشت سر گذارند.

وعده‌های داده شده برای واردات واکسن به درستی اجرایی نشد

محسنی بندپی با اشاره به شلوغی چند روز اخیر در مورد تزریق واکسن کرونا اظهار کرد: در واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال بسیار منظم و مرتب پیش رفتیم، بدون اینکه اختلالی در واکسیناسیون افراد سالخورده ایجاد شود و متقاضیان با دریافت پیامک به مراکز بهداشتی رجوع و اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند. در رده سنی ۷۵ سال همین موضوع تکرار شد اما متاسفانه زمانی که به رده سنی بالای ۷۰ سال رسیدیم با جمعیت گسترده‌ای مواجه شدیم و هم وعده‌هایی که داده شده بود برای واردات واکسن و به درستی عملیاتی نشد، از طرفی مردم دلگرم به تولید شده و کمتر پروتکل‌های بهداشتی  وابسته و حتی شاهد بی منظمی در رجوع به مراکز بهداشتی و درمانی بودیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در حال حاضر واکسن کووایران مورد تایید واقع شد و مشکلی برای تولید انبوه نخواهیم داشت، امیدواریم تا پایان تیرماه به میزان مورد نیاز واکسن دست پیدا کنیم، از طرفی مردم در زمان تعیین شده واکسن برای تزریق اقدام کنند، همانگونه که مقام معظم رهبری در زمان مشخص تعیین شده اقدام به دریافت واکسن داخلی کرده‌اند. مردم هم در زمان تعیین شده اقدام به تزریق واکسن کنند تا شاهد هرج و مرج نباشیم. 

تبلیغات گسترده تور کشورهای خارجی برای دریافت واکسن 

 نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به تبلیغات گسترده تزریق واکسن در کشورهای همسایه گفت: افرادی که در شرایط  مادی مناسبی قرار داشتند تلاش کرده اند، واکسن خود را با سفر چند روزه به کشورهای همسایه نظیر ترکیه و ارمنستان، ...دریافت کنند، این افراد هیچ کدام نماینده کشور ما نیستند و تعداد آنها اندک است و برای تفریحات خود ترجیح می‌دهند با هزینه کردن در کشورهای دیگر اوقات فراغت خود را هم بگذرانند.

بی‌کفایتی با جانفشانی فرق دارد

نماینده مردم در مجلس یازدهم یاد آور شد: در دو سال گذشته شاهد جانفشانی پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا بودیم حتی شاهد شهادت پرستارانی بودیم که آرزوی مادر شدن در دلشان ماند تا من و شما از کرونا در امان باشیم، منتها باید بپذیریم کار مبارزه با کرونا یک کار تیمی است، از وزارت کشور گرفته تا مراکز بانکی، نیروی انتظامی و … باید روی کار بیایند و یک عزم چند وجهی را شاهد باشیم. وزارت بهداشت تاکنون توانسته با ایثار و فداکاری برای مبارزه با کرونا تلاش کند.

دلتا در چند ثانیه عکس العمل دارد

وی تصریح کرد: برای کرونا جهش یافته باید تمام سازمان‌ها و نهادهای متولی ورود پیدا کنند اگر در ورژن اول یا دوم ویروس کرونا فقط ۱۵ دقیقه زمان نیاز بود تا فرد مبتلا به کرونا شود اما در خصوص ویروس دلتا فقط در عرض چند ثانیه احتمال ابتلا به نوع جدید این ویروس وجود دارد، بر همین اساس از مردم درخواست دارم در حین کنترل آرامش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. تا زمانیکه به واکسیناسیون گسترده دست پیدا کنیم بدون شک نمی‌توانیم ایمنی صد در صد را اعلام کنیم. به دلیل رفتارهای متفاوت ویروس عقل سلیم حکم می‌کند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: شرایطی از قبیل دو هفته اقامت در کشور ارمنستان در جهت تزریق واکسن کرونا هزینه‌های هنگفتی برای مسافران به همراه دارد؛ بطوریکه کشور ارمنستان بعد از اقامت ده روزه اقدام به واکسیناسیون مسافران این کشور می کند و اگر قسمتی از واردات واکسن توسط بخش خصوصی  انجام می‌شد به راحتی می توانستیم واکسن وارد کنیم و نیازی نبود تا مردم برای تزریق واکسن کرونا به خارج از کشور مسافرت کنند.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطر نشان کرد: حتی در حال حاضر بسیاری از بیماران در بخش خصوصی درمان می‌شوند و نمی‌توانیم بگوئیم عدالت بهداشتی و درمانی زیر سوال می‌رود. اگر بخش خصوصی در مورد واکسن به میدان می‌آمدند  بدون شک تعداد زیادی از افراد که امروز برای واکسینه شدن به کشورهای همسایه سفر می‌کنند در داخل واکسینه می‌شدند و حتی شاهد واکیسناسیون سریع‌تر نیز بودیم.

نظر شما