شناسهٔ خبر: 171665 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رفیعی:

افزایش بی رویه حیوانات خانگی تنوع جانوری را به مخاطره انداخته است

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نسبت به از دست رفتن تنوع حیات وحش در نتیجه افزایش بی رویه حیوانات خانگی و احتمال محدود شدن گونه‌های جانوری ایران طی چند سال آینده هشدار داد.

به گزارش «نماینده» سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص مسئله حیوانات خانگی که طی سال‌های اخیر در کلانشهرهای ایران روز به روز در حال افزایش استو منجر به بروز آسیب‌هایی از جمله یگ گردانی بی ضابطه در محیط‌های شهری شده است، با اشاره به اینکه از دیدگاه محیط زیستی اولویت ما حفاظت از حیوانات و گونه‌های حیات وحش هست، که دارای ارزش اکولوژیکی هستند، گفت: اما متأسفانه گونه‌های بومی حیات وحش ایران طی این سال‌ها به دلیل غفلت و بی توجهی از جمعیت شأن به شدت کاسته شده و آسیب‌های جدی به اکوسیستم طبیعی وارد شده است.

لزوم جرم انگاری و تدوین قوانین و مقررات در خصوص حیوانات شهری و خانگی

وی مساله بعدی و حائز اهمیت در حوزه حیوانات را حقوق حیوانات بخصوص در محل زندگی انسان‌ها اعم از محیط‌های شهری و روستایی دانست، که مورد غفلت قرار گرفته، و به همین دلیل بعضاً فیلم‌ها و تصاویری دلخراش در فضاهای مجازی از آزاد حیوانات منتشر می‌شوند که کاملاً غیراخلاقی و جنون‌آمیز، است و این جانداران که مخلوق خداوند را مورد اذیت آزار قرار می‌دهند.

رفیعی تاکید کرد: جرم انگاری و تدوین قوانین و مقررات سختگیرانه در این زمینه ضروری است. البته باید توجه داشت که در محیط‌های شهری مساله کمی متفاوت‌تر است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به دو مساله مهم در خصوص حیوانات شهری ادامه داد: حضور بی‌ضابطه و غیرقانونی حیوانات خانگی و رهاشدگی و بی سروسامانی این مساله در کشور از دو بعد قابلیت بررسی دارد. اول، شرایط، ضوابط و دستورالعمل نگهداری حیوانات خانگی است که باید تدوین، ابلاغ و اجرا شود. دوم، آسایش آحاد شهروندان و عدم آسیب از جانب صاحبان حیوانات خانگی به شهروندان به عنوان ضرورت‌های اولیه حقوق شهروندی است که باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد و توجه شود.

تغییر رژیم غذایی گرگ‌های اطراف شهرها به رژیم غذایی حیوانات شهری

‌رفیعی با ابراز نگرانی از تغییر رژیم غذایی گرگ‌هایی که در اطراف شهرها هستند تصریح کرد: طبق تحقیقات علمی که اخیراً از فضولات حیات وحش صورت گرفته، نزدیک به ۷۰ درصد رژیم غذایی گرگ‌ها تغییر پیدا کرده و به رژیم غذایی حیوانات شهری نزدیک شده است.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه گرگ‌ها در هرم غذایی حیات وحش، این یک زنگ خطر بزرگ است. چراکه با لجام گسیختگی و هرج و مرجی که در موضوع حضور حیوانات خانگی وجود دارد، علاوه بر آسیب‌های پیش بینی نشده شهروندی، حیات وحش و گونه‌های ارزشمند بومی کشور نیز به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و اگر مدیریت خردمندانه و درستی اعمال نشود قطعاً آسیب‌ها و تغییرات نگران کننده‌ای در حیات وحش رخ خواهد داد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نزدیک شدن حیات وحش به سکونت گاه‌های شهری بعضاً به دلیل گسترش بی ضابطه شهرها صورت می‌گیرد که سبب می‌شود این جانوران زیستگاه اصلی خود را از دست داده و به مناطق شهری نزدیک شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های تصمیمات هیجانی از جانب مردم و مسؤولان گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر مساله نگهداری حیوانات غیر بومی (Exotic animals) در خانه، در حال مد شدن است که منجر به عواقب منفی خواهد شد، این موضوع چالشی نیازمند یک مطالعه و برنامه ریزی اصولی برای مدیریت جامع با لحاظ همه جنبه‌های اکولوژیکی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد. بنابراین تاکید می‌کنم برخوردهای هیجانی و عجولانه، فضای برنامه‌ریزی و مدیریت این چالش را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

رفیعی خاطرنشان کرد: از مصادیق ادامه این روند می‌توان به پیدا شدن راکون و میمون رزوس در جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد که با توجه به غیر بومی بودن این حیوانات، آسیب قابل توجهی به اکوسیستم‌های بی نظیر و ارزشمند کشور از جمله جنگل‌های هیرکانی و ذخایر ژنتیکی آن تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: با مطالعات و مشاهداتی که داشتم، قطعاً بی‌قانونی در هیچکدام از کشورها در مساله نگهداری از حیوانات خانگی و رها شدگی آنها در طبیعت و حمایت‌های احساسی دور از منطق علمی، مانند کشور ما وجود ندارد.

غذادهی به حیوانات شهری محیط زیست طبیعی را دچار اختلال می‌کند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: در بسیاری از کشورها شهروندان حق غذا دادن به حیوانات رها شده را ندارند و با مجازات‌ها و برخوردهای قانونی تندی مواجه خواهند شد، اما اینجا می‌بینیم که از سر ناآگاهی عده‌ای در شهرها و حتی اطراف شهرها به حیوانات غذا دهی می‌کنند و این در نظم و تعادل محیط زیست شهری و حتی محیط زیست طبیعی به شدت اختلال ایجاد می‌کند.

وی در پایان با ابراز نگرانی نسبت به ادامه روند کنونی در مساله نگهداری و رهاشدگی حیوانات خانگی هشدار داد: با وضعیت فعلی دور از ذهن نخواهد بود که طی چندسال آینده تنوع زیستی جانوری کشور به شدت تحت تأثیر گسترش حیوانات خانگی به ویژه گونه‌های غیربومی قرار گیرد.

نظر شما