شناسهٔ خبر: 171655 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حسین‌زهی:

ثبت اطلاعات ملکی تنها ۳ میلیون خانوار در سامانه املاک و اسکان

اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به ثبت اطلاعات ملکی تنها ۳ میلیون خانوار در سامانه املاک و اسکان، گفت:بر اساس قانون مالیات برخانه‌های خالی، تمام واحدهایی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده‌اند به‌عنوان خانه خالی تلقی شده و مالک آن باید مالیات پرداخت کند.

به گزارش «نماینده» اسماعیل حسین‌زهی در رابطه با تاثیر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر کاهش قیمت مسکن، گفت: این قانون در گذشته نیز وجود داشت اما به دلیل عدم ضمانت اجرایی مناسب و تعیین مالیات موثر و بازدانده، مجددا توسط مجلس شورای اسلامی که دغدغه ساماندهی بازار پر تلاطم مسکن را داشت، مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاح شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی باید با راه اندازی سامانه املاک و اسکان، مردم را تشویق به ثبت املاک خود در سامانه کرده و سپس خانه‌های خالی شناسایی شده را برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.

وی با بیان اینکه ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان خود اظهاری است، ادامه داد: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی تنها ۳ میلیون خانوار در این سامانه اطلاعات سکونتی خود را ثبت کرده‌اند که منجر به شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس قانون مالیات برخانه‌های خالی، تمام واحدهایی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده‌اند به‌عنوان خانه خالی تلقی شده و مالک آن باید مالیات پرداخت کند، بی تردید اجرای آن از اول مرداد ماه موجب می‌شود بسیاری از افراد صاحب خانه‌، نسبت به ثبت اطلاعات ملکی خودشان اقدام کنند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا بازار مسکن ، اضافه کرد: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و انبوه سازان مسکن با هدف افزایش قیمت خانه، واحدهای مسکونی خود را خالی نگهداشته و به بازار عرضه نمی‌کردند لذا اجرای قانون مذکور ضمن مبارزه با اختکار کنندگان، منجر به عرضه تعداد قابل توجهی واحد مسکونی به بازار می‌شود که در نهایت بر کاهش قیمت منازل تاثیر مثبتی خواهد داشت.

وزیر راه برای ارائه گزارش نحوه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به کمیسیون عمران دعوت می‌شود

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و اهتمام مجلس به عملیاتی شدن قانون، کمیسیون عمران در اولین فرصت از رییس سازمان امور مالیاتی و وزیر راه و شهرسازی برای ارائه گزارش در خصوص نحوه اجرای این قانون دعوت خواهد کرد. 

نظر شما