شناسهٔ خبر: 171274 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جدی در دیدار با رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افغانستان مطرح کرد؛

تاکید جمهوری اسلامی بر تقویت حاکمیت ملی افغانستان با مشارکت همه طرف‌های افغانی

علی جدی نماینده شیروان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان در دیدار با رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر تقویت حاکمیت ملی افغانستان با مشارکت همه طرف‍‌های افغانی تاکید دارد.

به گزارش «نماینده» امیرگل شاهین رییس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان بعد از ظهر یکشنبه ۱۳ تیرماه با علی جدی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور نمایندگان مردم افغانستان در تهران، گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان در مجلس شورای اسلامی از تقویت گفتگوهای پارلمانی دو کشور استقبال می‌کند. در سال گذشته بعلت شیوع ویروس کرونا بیشتر گفتگوها بصورت مجازی برگزار شد. امیدواریم با عادی شدن شرایط، تبادل هیأت های پارلمانی بیشتری را شاهد باشیم.

وی افزود: ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار مجالس افغانستان قرار دارد و آماده همه گونه همکاری پارلمانی برای تسهیل روابط رسمی هستیم.

جدی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تقویت همکاری های اقتصادی فیمابین تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود شاهد عزم و توجه بیشتر مقامات افغانستان برای ارتقاء سطح روابط تجاری دو کشور باشیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در ادامه با اشاره به اهمیت صلح فراگیر در افغانستان، گفت: مجلس شورای اسلامی از استقرار آرامش، ثبات و امنیت در افغانستان استقبال می‌کند. معتقدیم هرگونه صلح فراگیر در سایه گفتگوهای بین الافغانی ایجاد می‌شود و کشورهای بیگانه و ثالث کمکی به این روند نخواهند کرد.

علی جدی در پایان گفت: بر تقویت حاکمیت ملی افغانستان با مشارکت همه طرف های افغانی تأکید داریم.

شاهین: حضور نیروهای آمریکایی هیچ کمکی به حل مشکلات افغانستان نکرده است

امیرگل شاهین نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه ایران و افغانستان و مشترکات زبانی و فرهنگی دو کشور گفت: با توجه همسایگی و حسن همجواری ایران و افغانستان و مشترکات فراوان دو ملت، همواره روابط دوستانه ای میان ما برقرار است.

وی همچنین گفتگوهای پارلمانی را جزء مهمی از روابط برشمرد و افزود: با توجه به فراهم بودن بسترهای همکاری، ما از تداوم و تقویت روابط دوستانه دو پارلمان بویژه در زمینه های علمی و فرهنگی استقبال می کنیم و امیدواریم نمایندگان مردم هر چه بیشتر در تسریع و تسهیل همکاری های متقابل بکوشند.

رییس کمیسیون فرهنگی افغانستان در ادامه با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از تعداد زیادی از مهاجران افغان گفت: در طول دهه های گذشته، ناامنی در افغانستان موجب روانه شدن سیلی از مهاجران به کشور دوست و همسایه ایران شده است. میزبانی سخاوتمندانه ایرانیان از مهاجران و فراهم کردن خدمات آموزشی و تحصیلی برای آنان جای تشکر و قدردانی دارد.

امیرگل شاهین در پایان با اشاره به برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: حضور نیروهای آمریکایی هیچ کمکی به حل مشکلات افغانستان نکرده است و حضور آنها در افغانستان فقط موجب افزایش ناامنی و وحشت در افغانستان شد. امیدواریم صلح فراگیر در افغانستان حاکم شود تا نیازی به حضور نیروی خارجی برای تامین امنیت نباشد.

نظر شما