شناسهٔ خبر: 171017 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تهران نیازمند شهرداری است که تجربه مدیریت شهری داشته باشد

ذبیح الله اعظمی ساردویی نماینده مجلس گفت: فردی که شهردار می‌شود باید حتماً تخصص شهری و تجربه مدیریت شهری را در کارنامه خود داشته باشد.

به گزارش «نماینده» ذبیح الله ساردویی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با اشاره به انتخابات شورای شهر گفت: در این دوره از انتخابات اعضای شوراهای شهر که در سراسر کشور برگزار شد، معمولا جوانان و متخصص انتخاب شده‌اند که نشان می دهد که نگاه و رویکرد مردم به شورها تغییر کرده است و خواستار کارآمدی هر چه بیشتر این بخش از مدیریت شهری هستند. البته دستیابی به اهداف مطرح شده و پیگیری مطالبات برمی گردد به شهردار و انتخابی که اعضا خواهند داشت. 

ساردویی با بیان اینکه متأسفانه برخی مواقع با مسائل شهر و مدیریت شهری به صورت جناحی برخورد می شود، گفت: گاهی افرادی انتخاب می شوند که وابسته به نهادی خاص هستند یا به دنبال اهداف جناحی و جریانی هستند. این امر درواقع اعتماد شهروندان را نشانه گرفته است و آسیب جدی به حوزه مدیریت شهری در طی سال های گذشته به مدیریت شهری وارد کرده است. 

وی همچنین با اشاره به برخی گمانه زنی ها در رابطه با شهردار آینده تهران، تأکید کرد: منتخبان شوراها توجه داشته باشند که شهردار باید حتماً تخصص شهری و تجربه مدیریت شهری را در کارنامه خود داشته باشد. اعضا باید افرادی جوان، متخصص و باتجربه را به عنوان شهردار انتخاب کنند تا توسعه و پیشرفت شهر را به دنبال داشته باشد. 

سارودیی با اشاره به کاهش میزان مشارکت در این دوره از انتخابات و با تأکید بر ضرورت ارتقای  اعتماد عمومی  تصریح کرد: یکی از وظایف مهم شهردار آینده جلب و احیا مجدد اعتماد شهروندان و مشارکت آنها در مدیریت شهری است. اعضای شورای شهر نیز با انتخاب درست خود می توانند در احیا مشارکت و اعتماد مردم نقشی مهم و تاثیرگذار ایفا کنند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که می توان مشارکت مردم در شهر را بالا برد این است که شهروندان را در برخی طرح ها سهیم کرد. یعنی مشارکت فعال مردم در مدیریت شهری اجرایی شود. شهرداران می توانند با توجه به شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و فرهنگی هر شهر مردم را در طرح های مختلف سهیم کنند. برای مثال در طرح و ایجاد یک پارک یا مجموعه فرهنگی رای و نظر مردم را جویا شوند و آنها را در برنامه های خود سهیم بدانند.

سارودیی خاطر نشان می کند: یکی دیگر از مسائلی که اعضای شورای شهر باید در نظر داشته باشند این است که انتخاب شهردار آینده تهران بر اساس گام دوم انقلاب باشد. یعنی اینکه باتوجه به شاخص های مدیران در گام دوم انقلاب چه فردی می تواند سکان دار کلان شهر تهران باشد و توانایی دنبال کردن مطالبات شهروندان را دارد.

وی افزود: تعهد، تخصص، جوانگرایی و انقلابی بودن، معیارها و ملاکهایی است که باید مورد توجه اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار قرار گیرد. افرادی که در مدیریت شهری تخصص ندارند در واقع تعهدشان هم زیر سوال می‌رود. بنابراین شهردار باید حتماً سابقه اجرایی در کشور داشته باشد و مهمتر از همه با مدیریت شهری آشنایی کامل داشته باشد.

وی با اشاره به پارامترهای یک شهردار موفق، تاکید کرد: باید فردی انتخاب شود که لااقل سابقه مدیریت شهری را در کارنامه خود داشته باشد. توسعه شهر درواقع به شهردارانی برمی گردد که تاکنون بر کلان شهر تهران خدمت رسانی داشته اند. خدمات شهرداران سابق در تهران کاملا مشهود است. 

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نباید شهردار آینده وابسته به نهادی خاص باشد، گفت: نباید شهردار به گونه ای عمل کند که استقلال مدیریت شهری این کلان شهر زیر سوال برود و به دنبال اهداف جناحی و جریانی باشد. اعضای شورای شهر باید در انتخاب خود این مسائل مهم  را در نظر بگیرند. باید شهری را مدیریت کند که در شأن شهروندان آن باشد. با توجه به کارنامه اجرایی فرد باید ببینیم که چه اندازه کارآمد است و می تواند برای توسعه تهران گام بردارد.

نظر شما