شناسهٔ خبر: 171014 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محمدبیگی:

دولت آینده برای حفاظت از محیط زیست باید تجدید قوا کند

محمدبیگی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان محیط زیست با عملکرد سیاسی متولیان خود گاه خسارات جبران ناپذیری بر پیکر محیط زیست زد.

به گزارش «نماینده» فاطمه محمدبیگی در مورد توجه دولت آینده به محیط زیست گفت: نیروهای موجود برای حفاظت از محیط زیست با توجه به وسعت و گستردگی محیط زیست از تالاب‌ها گرفته تا جنگل‌ها بسیار کم است، این موضوع تهدیدی در جهت زایش مشکلات دیگر برای محیط زیست است. از طرفی رسیدگی به مشکلات و مطالبات همین نیروهای اندک از محیط‌بانان تا جنگلبانان خود موضوعی دیگر است که می‌تواند فرصتی برای حفاظت بهتر از محیط زیست و مدافعان آن باشد. به فرض مثال معیشت جنگلبانان تا مسئله امنیت جانی محیط بانان که هریک بارها در مجلس مورد بررسی قرار گرفته ولی هنوز که هنوز است تا نقطه آرمانی و دلخواه فاصله بسیار داریم.

دست فاسدان را از محیط زیست باید قطع کنیم

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: دست فاسدان را از محیط زیست باید قطع کنیم بدون شک تجربه  رئیس جمهور منتخب در این حوزه می تواند بسیار موثر باشد. هماهنگی بین بخشی و یکپارچه کردن دولت و دیگر نهادها در حوزه محیط زیست می تواند شروعی برای از بین بردن تمام سوءمدیریت‌ها باشد. به فرض مثال یک وزارت خانه کاری نکند که دیگر نهادها از کنار آن، اقدام به تخلفات دیگر کنند و این زنجیره به قدری ادامه داشته باشد که شاهد استخدام افراد رابطه مند و شدت گیری فسادهای نهادی داخل ارگان‌های دولتی باشیم.

پیوند تنگاتنگ محیط زیست و سلامت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: عدم توجه به پیوند تنگاتنگ محیط زیست و سلامت منجر شده هزینه زیادی بر نظام سلامت کشور تحمیل گردد. انسانی تندرست است که در آب و هوای سالم زندگی کند و اصول علمی کاملی از دیر باز در طب ایرانی در تعریف آب و هوای مناسب وجود دارد که امروزه با سنجش شاخص‌های ویژه آن تکامل یافته است. از بیماری‌های روحی و روانی گرفته تا ناراحتی‌های جسمی و برخی سرطان‌ها که امروز در جامعه رشد روز افزون داشته می‌تواند نشات گرفته از محیط زیست نامناسب باشد . شدت آلودگی هوا با افسردگی و میزان بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. در مقاطعی از زمان که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد ،حتی شاهد قربانی شدن بیماران ریوی و قلبی بوده‌ایم. با تمام این اوصاف یکی از فاکتورهای سلامت اجتماعی محیط زیست سالم است. بر همین اساس باید در وزارت بهداشت دولت آقای رئیسی به این موضوع توجه ویژه ای شود.

محمدبیگی تصریح کرد: در سایه توجه به محیط زیست می‌توانیم گردشگران بسیاری را جذب کنیم. متاسفانه محیط زیست مورد بی مهری بسیاری از متولیان امر قرار گرفت که امروز شاهد خشک شدن تالاب های متعددی از میانکاله، گاو خونی، رودخانه ارومیه و…..هستیم که هریک در جایی خود ضربه جبران ناپذیری به سلامت، گردشگری و اکو سیستم طبیعی کشور وارد کرده است. استفاده از ظرفیت‌های محیط زیست مسیری برای جذب گردشگر است مانند آب‌های گرم درمانی که سرشار از مواد معدنی و دارای خاصیت درمانی هستند. با راه اندازی گردشگری تندرستی و ورود گردشگران به مناطق محیط زیستی می‌توان درآمدزایی خوبی در این مناطق داشت.

سیاست زدگی در محیط زیست

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: در یک دهه اخیر سازمان محیط زیست کشور درگیر حواشی سیاسی بسیاری شد. سازمانی که باید از تمام مسائل سیاسی و جناحی دور باشد و فقط در راستای حفظ محیط زیست و جان مردم بکوشد؛ اما عملکرد سیاسی متولیان خود گاه خسارات جبران ناپذیری بر پیکر محیط زیست زد. کشور در اکثر موضوعات اجتماعی، فرهنگی و حتی محیط زیستی زخم خورده و قربانی مدیران جناحی شده است.

از خشکی دامن ارومیه تا تشنه لبی کارون را دریابید

وی خاطر نشان کرد: خشکی ارومیه تا کارون و زاینده رود در کنار آتش سوزی متمادی جنگل‌ها و سربریدن شبانه بسیاری درخت‌ها در کنار شلیک قاچاقچیان بر شقیقه محیط بانان همگی در سایه برخی مدیران سیاسی محیط زیست شدت گرفته و امروز دولت آقای رئیسی باید تمام این ظلم‌ها را تظلم خواهی کند تا شاهد قربانیان بیشتر نباشیم.

محمدبیگی در پایان با تسلیت درگذشت دو خبرنگار حوزه محیط زیست در اثر سانحه تلخ واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران عنوان کرد: در گذشت این دو عزیز و مجروح شدن عده‌ای دیگر از خبرنگاران مطالبه گر در حوزه محیط زیست بسیار تاسف آور بود، موضوع در فراکسیون محیط زیست مورد توجه قرار خواهد گرفت و علل و عوامل وقوع این حادثه تلخ را بررسی خواهیم کرد.

نظر شما