شناسهٔ خبر: 170946 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

صنایع دستی و گردشگری بهترین جایگزین برای نفت/ ازدواج در یک قدمی طرح جدید مجلس

غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق‌قلا به خبرهایی در رابطه با وضعیت پس از سیلِ سال ۹۸ در شهرستان آق‌قلا و بررسی طرح جدید مجلس برای ازدواج جوانان پرداخت.

به گزارش «نماینده» غلامرضا منتظری نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه صبح‌گاهی «سلام تهران» که ۲ تیرماه از شبکه پنج سیما پخش شد، در خصوص وضعیت پس از سیلِ شهرستان آق‌قلا در سال ۹۸، یادآور شد: در این مدت خدمات ارزشمندی به مردم ارائه شد. هم از طریق دولت و هم از طریق مردم. چهره انسان‌دوستی را در جای جای آق‌قلا دیده می‌شد.

وی افزود: اگر تصویر قبل از این اتفاق آق‌قلا و امروز را ببینیم، اصلاً باورمان نمی‌شود. سیمای این شهر به خوبی بازسازی شده است. البته کاستی‌هایی وجود دارد که انتظار داریم که دولت محترم احسان را به اتمام برساند.ی  بنیاد مسکن نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته است. امروز و فردا هم در حال عمل به تعداد دیگری از وعده‌هایش است. علاوه بر این، کمیته امداد نیز تلاش بسیاری در این ماجرا داشته است.     

منتظری در خصوص نهادهای موثر در بازسازی آق‌قلا گفت: یکی از اهداف ما در مجلس کنونی، تحقق پیوست فرهنگی لوایح است. متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. به طور مثال شما مشاهده می‌کنید که معماری ما نماهای رومی را فریاد می‌زند و این حس خوبی را به ما نمی‌دهد. نکته دیگر، بحث اقتصاد فرهنگ است. این واقعیت را باید بپذیریم که نقش‌آفرینان فرهنگ و ادب ایران اسلامی هرچقدر برای دل خودشان بنویسند، بسرایند، بنوازند و به تصویر بکشند، حدی دارد. برای ارتقای این فضا باید متوجه این نکته باشیم که باید برای غذای روح جامعه هزینه کنیم. هنرمند ما باید چتر حمایتی را روی سر خودش حس کند و در این ماجرا، محصولات فرهنگی ما نیز رشد می‌کند. طرح اقتصاد فرهنگ و هنر اسلامی در دستور کار ما قرار گرفته است.  

وی در رابطه با نگاه دست دومی به حوزه فرهنگ توسط دولت‌ها عنوان کرد: نکته دیگر که گلایه ما از دولت فعلی است و امیدواریم دولت بعد در این زمینه تغییر ایجاد کند، نوع نگاه به عرصه فرهنگ است. هر چه نگاه می‌کنیم در ادوار مختلف، نگاه دولت‌ها به فرهنگ نازل بوده است و این تناسبی با این حرف‌ها که زده می‌شود در رابطه با زیربنا بودن فرهنگ ندارد. بله، اقتصاد نیاز است، معیشت نیاز است ولی بیاییم رشد متوازن داشته باشیم. سهم فرهنگ از بودجه سالیانه کمتر از دو درصد است. من تا جایی که یادم است نه امام و نه رهبری هیچ‌گاه از کارنامه فرهنگی دولت‌ها راضی نبودند. امیدواریم دولت پیش‌رو به فرهنگ به عنوان اولویت اول نگاه کند. هر کشوری یک مزیت نسبی دارد و مزیت نسبی ایران اسلامی فرهنگ و هنرش است.   

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت رفع وابستگی به نفت گفت: اگر ما بناست که در حوزه اقتصاد از نفت دور شویم و وابستگی اقتصادی‌مان کم بشود، یکی از بهترین گزینه‌ها گردشگری و صنایع دستی است. مواد اولیه آن هم در داخل کشور هست و وابستگی به جایی نداریم. وقتی وابسته باشیم، شکننده‌ایم. اگر کسی را که اصلاً مفهوم لغوی فرهنگ را نمی‌داند، بر سر فرهنگش «بی» بگذاریم و او را بی‌فرهنگ قلمداد کنیم، احساس می‌کند چیزی برای از دست دادن ندارد. عکس این، اگر به او بافرهنگ خطاب کنیم، بال پرواز پیدا می‌کند. این نشان می‌دهد فرهنگ هویت‌بخش است. 

وی در پایان اظهار داشت: مجلس برای نخستین بار، طرح جامع جمعیت را تصویب کردیم. ۹ کمیسیون فرهنگی در این رابطه صحبت کردند. یکی از بخش‌های مهم این طرح، بحث ازدواج است. وام خوبی برای ازدواج درنظر گرفته شده است. اگر فرزنددار شوند، این سیر صعودی پیدا می‌کند. ان‌شاءا... با تصویب این طرح مطمئنم که رغبت جوانان به ازدواج چند برابر می‌شود.

نظر شما