شناسهٔ خبر: 170860 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضایی کوچی؛

دولت آینده با تقویت دیپلماسی زمینه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را فراهم کند

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفـت:دولت آینده باید ضمن تقویت دیپلماسی و گسترش روابط با دیگر کشورها زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی را که جایگزین مطمئنی برای درآمدهای نفتی است، فراهم کند.

به گزارش «نماینده» محمدرضا رضائی کوچی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت صادرات خدمات مهندسی به کشورهای همسایه گفت: امروزه خدمات فنی و مهندسی بخش عمده‌ای از صادرات بسیاری از کشورها را به خود اختصاص داده و ما نیز باید با توجه به نیروی انسانی متخصص کارآمد و با دانش فنی بسیار بالایی که در بدترین شرایط تحریمی با تکیه بر علم و تجربه و توان داخلی شان کشور را در همه عرصه های علمی و فنی سرآمد کشورهای منطقه و بعضا در دنیا کرده اند بیش از گذشته به آن توجه کنیم؛ چرا که به واسطه عرضه خدمات فنی و مهندسی و در واقع خدمات نرم افزاری، موفق به ارزآوری برای کشور می‌شویم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی مهندسی نسبت به صادرات کالا، مزایای بیشتری برای صادرکننده درپی دارد، افزود: صادرات خدمات فنی مهندسی علاوه بر ارزآوری و اشتغال‌زایی برای متخصصان و دانش آموختگان ما، برای کشور نیز شهرت منطقه‌ای و جهانی ایجاد می‌کند از طرفی می‌توانیم از سایر امتیازات صادرات کالاهای غیرنفتی نیز برخوردار شویم و همچنین موجب تحکیم روابط ما با کشورهای همسایه و منطقه خواهد شد.

رضایی کوچی عنوان کرد: دولت با فعال سازی ظرفیت های عمرانی در کشور در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه می‌تواند ارزآوری کند و تا حدودی کسری بودجه خود را جبران کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر، بازار بسیار خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان محسوب می شوند اضافه کرد: مهندسان ایرانی در رشته‌های مختلف مهندسی به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته اند و امروز جایگاه و رتبه مهندسان کشورمان در عرصه منطقه و بین المللی برجسته است. بر همین اساس وزارت امور خارجه باید زمینه را برای توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی ایجاد کند، هر چند که متاسفانه در این دولت شاهد عملکرد مناسبی در حوزه نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راه کار جایگزین شدن درآمدهای نفتی در شرایط تحریمی، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه و فرامنطقه ای است، اضافه کرد: ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور می‌تواند تا سقف ۳۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند در حالی که امروز بخش اندکی از درآمد این حوزه جذب کشورمان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی در سوریه حضور دارد امیدواریم با توجه به نیازهای این کشور به استفاده از خدمات فنی و مهندسی‌ کشورمان، بسترهای لازم را برای این مهم فراهم کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان داشتند با توجه به اهمیت صادرات خدمت فنی مهندسی دولت آینده باید ضمن تقویت دیپلماسی و گسترش روابط با دیگر کشورها بویژه کشورهای دوست در منطقه صادرات خدمات مذکور که جایگزین مطمئنی برای درآمدهای نفتی است توجه ویژه داشته باشد.

نظر شما