شناسهٔ خبر: 170575 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت آیت‌الله رئیسی هرگز به زنان، ابزاری یا قیم‌مآبانه نگاه نخواهد داشت

سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس گفت: دولت مردمی ایران قوی، هرگز به حوزه زنان، قیّم‌مآبانه یا ظرفیت ابزاری نگاه نخواهد کرد.

به گزارش «نماینده» سمیه رفیعی نماینده مردم  تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم، دست اول و جا افتاده که البته تبدیل به یک مسئله‌ی غیر مهم و دست دوم شده، ظرفیت زنان است. ظرفیتی که اگر به صورت درست و اصولی به آن نگریسته شود و مبتنی با عدالت با آن برخورد شود، برکات و عوائد بسیار زیادی را برای کشور نیز به همراه خواهد داشت. اما ابتدا بهتر است از واقعیت‌های موجود در ستاد بانوان آقای رییسی سخن بگوییم.

وی افزود: اینکه در عمل، ستاد مرکزی بانوان برای اولین بار در ساختار فعالیت‌های ستادی حوزه‌ی زنان، دیگر ذیل قشر تعریف نشد و برای بانوان، هم‌تراز با رأس، ستاد تعریف گردید تا در عمل امکان فعالیت برای بانوان فراهم گردد. و این امکان صرفا محدود به یک فرد تعریف نشد بلکه با این تصمیم، ظرفیت خوبی برای عموم جامعه‌ی زنان دغدغه‌مند، فعال شد.

وی به تشریح اقدامات ستاد بانوان پرداخت و گفت: رویکرد حمایتی و پشتیبانی از تمامی ظرفیت‌های جامعه‌ی زنان خصوصا در قالب اقشار و گره خوردن ستاد و صف در کنار یکدیگر از جمله این اقدامات است.

رفیعی همچنین رویکرد دولت مردمی و ایران قوی را برشمرد و عنوان کرد: این روزها تب و تاب سخن گفتن از جایگاه زنان در دولت‌های احتمالی آینده در بین کاندیداها زیاد است و واکنش‌های شکل‌گرفته نیز قابل توجه و اعتنا است. البته این حساسیت ایجاد شده از ناحیه‌ی جامعه‌ی زنان کاملا به حق است.  

وی در همین رابطه اضافه کرد: اما رویکرد دولت مردمی و ایران قوی، رویکردی مبتنی بر اصول و مبانی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زنان است و به دنبال این است که تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود را حول این محور، بسیج کند تا بتواند کرامت و منزلت زن ایرانی مسلمان را در عمل، محقق سازد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت مردمی، مطلع است که در حوزه زنان، چه نوع واکنش‌های سیاسی و جناحی صورت می‌گیرد و همیشه نگاه به این ظرفیت، به عنوان یک ظرفیت ابزاری برای کسب رأی تعریف می‌شود و در خدمت مقاصد سیاسی قرار می‌گیرد که صد البته مخالف این مسئله است. این دولت مطمئنا همان‌طور که در نسبت با مسائل کلان کشور یک نگاه تحولی را دنبال می‌کند و به دنبال این است که این تحول را در حوزه‌های مختلف پیاده سازد، در حوزه زنان نیز قطعا تحول، یکی از الزامات اصلی دولت خواهد بود.

وی در همین راستا اضافه کرد: از تحول در حوزه‌های ساختاری گرفته تا تحول در بخش‌های مختلفی مانند بهره‌مندی از  کارگزاران خانم در دولت مردمی و قوی و برنامه‌های مدون شده در خصوص نظام مسائل زنان.

رفیعی ادامه داد: برای دولت، نظرات کارشناسی قطعا مهم است و برنامه‌هایی که در حوزه زنان مطرح می‌شود، قطعا رویکردها، دغدغه‌مندی‌ها و اولویت‌های دولت است. برای عملیاتی شدن این مسئله، باور به این وجود دارد که جامعه‌ی زنان باید خودشان، مسائل خودشان را پیگیری کنند. اهم این اولویت‌های برنامه‌ای دولت در حوزه زنان  شامل موارد متعددی است.

وی برنامه در حوزه زنان خانه‌‎دار را از جمله موارد مورد توجه در دولت مردمی خواند و گفت: زنان خانه‌دار با جمعیت حدود بیست میلیون به عنوان یک قشر مهم و عظیمی هستند که ظرفیت آنها همیشه در دولت‌ها مغفول مانده است. در این دولت قطعا به زنان خانه‌دار، نگاه ویژه‌ای وجود خواهد داشت و سعی می‌کند که تمامی مسائل زنان خانه‌دار را ببیند و برای رفع همه‌ی آنها برنامه داشته باشد. از جمله موضوعات قابل توجه ناظر به زنان خانه‌دار، بیمه، سلامت، تفریحات، سرگرمی و ... است؛ این موارد به صورت بک بسته کامل همه از دغدغه‌مندی‌های دولت مردمی است و معتقد است که همه‌ی این موارد، از نیازمندی‌های زنان خانه‌دار محسوب می‌شود که باید به آنها پاسخ داد. کم و کیف عملی شدن این ظرفیت و فعال شدن آن در بدنه‌ی کارشناسی، مورد بررسی قرار گرفته و بررسی‌های مجدد نیز صورت خواهد گرفت.

وی همچنین توجه به دختران جوان را از دیگر برنامه‌ها آیت‌الله رئیسی برشمرد و گفت: موضوع و اولویت بعدی که در دولت مردمی مورد توجه است، ظرفیت دختران جوانی است که اینها در آینده نقش‌های همسران و مادران جامعه‌ی ایران را برعهده خواهند داشت. ما یک غفلت بسیار عظیمی نسبت به دختران جوان داشتیم و دولت مردمی به صورت ویژه در موضوع دختران جوان، برنامه‌ریزی خواهد کرد.

رفیعی تاکید کرد: از مهم‌ترین سرفصل‌هایی که در موضوع دختران جوان، باید فعال شود؛ یکی بحث تفریحات و سرگرمی دختران جوان است که متناسب با اقتضائات دختر بودنشان، ما باید بسترهایی را برای آنها فراهم کنیم. ما الان در موضوع تفریحات و سرگرمی برای دختران، درگیر یک سری کلیشه‌هایی هستیم که اینها خیلی کارآمد نیستند و برای نسل جوان نیز جذابیتی ندارند، لذا باید به دنبال طراحی‌های نوین در این حوزه باشیم. سرفصل مهم بعدی، آموزش است. در حوزه آموزش بانوان نیز ما به دنبال مهارت‌افزایی برای دختران براساس اصل استعدادیابی هستیم که این را نیز جزو اقدامات دولت آینده مطرح می‌کنیم.

وی توجه به زنان سرپرست خانوار و بدسرپست و برنامه داشتن برای این قشر را از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی عنوان کرد و گفت: در موضوع زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست باید به این مسئله توجه شود که دغدغه‌ی اصلی آنها، معیشت و مسائل و مشکلات مالی است. حکومت اسلامی وظیفه دارد که در این حوزه عمل کند اما مسائل و مشکلات این قشر از جامعه را صرفا محدود به این نمی‌دانیم. دولت باید نسبت به رشد اقتصادی و معیشتی زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست نیز دغدغه داشته باشد. برای همین ایده‌های جدیدی را در موضوع زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست دنبال خواهیم کرد که از مهم‌ترین آنها فعال شدن سرمایه‌های زنان سرپرست خانوار است؛ دولت باید بستری را فراهم بکند برای اینکه از سرمایه‌ی آنها به صورت ویژه، صیانت شود. دولت مردمی به دنبال این است که مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار نیز دیده شود و برای این امر، ساز و کار تعریف کرده است.

وی با اشاره به مشکلات زنان شاغل اظهار داشت: از اولویت‌های دیگر در حوزه زنان، بحث زنان شاغل است که در دو سطح مشاغل دولتی و مشاغل خصوصی است و هر دوی آنها نیاز به بازبینی و اصلاح دارد. موضوع امنیت بانوان در مشاغل خصوصی در بخش‌های مختلف را مدنظر خواهیم داشت. عدم وجود نظارت و اجحاف‌هایی که در حق زنان شاغل صورت می‌گیرد و عدم اجرای عدالت ناظر به آنها بخصوص مشاغل خصوصی، مورد توجه ما است.

رفیعی بر همین اساس اضافه کرد: دولت ناظر به مشاغل خصوصی بانوان، بحث نظارت، شناسایی و رصد دقیق را مدنظر خواهد داشت و به دنبال این هستیم که بتوانیم مشاغل خصوصی بانوان را در راستای حفظ عدالت برای جامعه‌ی زنان، مدیریت کنیم. ناظر به مشاغل دولتی نیز به همین نحو خواهد بود. از جمله اولین موضوعاتی که در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت، قطعا توجه به مدل اشتغال بانوان به عنوان یک تقاضای جدی از سوی آنان است که تزاحمی میان نقش‌های زنان بخصوص مادری و همسری با شغل آنها شکل نگیرد.

وی توجه به اقشار فعال بانوان را از دیگر برنامه‌های دولت مردمی خواند و بیان کرد: موضوع بعد، رسیدگی به اقشار فعال بانوان است. این قشرها هر کدام با نظام مسائل اختصاصی خود مواجه هستند؛ زنان کارگر، زنان معلم، زنان پرستار، زنان هنرمند، زنان ورزشکار و ... که دولت مردمی ناظر به هر کدام از این موارد، وضعیت‌شناسی انجام داده و مسائل آنها را احصاء کرده است. دولت مردمی ناظر به مسائل این دسته از بانوان نیز فهم و اشراف خوبی وجود دارد و ایده‌های پیشنهادی فراوانی نیز وجود دارد که آنها را در برنامه‌ای که در ساختار دولت باید توسط خود بانوان فعال شود، عرضه خواهد کرد. اما دولت آقای رئیسی، رویکردهای مختلفی را دارد؛ قطعا در حوزه ورزش بانوان، تقویت زیرساخت‌ها جهت حضور فعال و هر چه بیشتر زنان، مدنظر خواهد بود؛ در حوزه معلمان، وضع معیشت آنها را دنبال می‌کند و فرآیند کاری و ارتقای آنها را مسئله خود می‌داند. بازنشستگی زنان بخصوص در مشاغل دولتی بسیار مهم است بخصوص برای معلمان و کارگران. در مورد زنان شاغل نیز دریافتی‌ها و حق‌الزحمه آنها، سن بازنشستگی و دریافت مستمری و .... را دنبال خواهد کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: به صورت خلاصه بگویم که دولت مردمی ایران قوی، هرگز به حوزه زنان به چشم یک ظرفیت ابزاری و یا نگاه قیم‌مآبانه نگاه نخواهد کرد. بلکه به دنبال ایجاد ظرفیت و زیرساخت‌های لازم جهت کنشگری و فعالیت هر چه بهتر جامعه‌ی زنان و حل مسائل آنها به واسطه‌ی خود آنها است. در حقیقت این زنان هستند که باید مشکلات خود را حل کنند و دولت تنها می‌تواند تسهیل‌گر امور آنان باشد و به صورت جدی باید از مداخله در امور زنان جلوگیری کند.

انتهای پیام/

نظر شما