شناسهٔ خبر: 170521 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاکری:

چالش بحران آب بدون ورود بخش خصوصی به تولید انرژی امکان پذیر نیست

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت بخش خصوصی در تولید انرژی فرصت مغفول مانده است که می‌توانست در شرایط بحرانی کمک بزرگی برای بخش دولتی باشد.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در خصوص گفته برخی از مسئولان شرکت آب و فاضلاب تهران مبنی بر افزایش مصرف مشترکان امکان جیره بندی وجود خواهد داشت، گفت: امسال به دلیل کاهش بارندگی نه تنها پایتخت بلکه بیشتر شهرهای کشور با تنش و چالش بحران بی آبی روبرو هستند، در این شرایط بحرانی نیازمند همراهی و همکاری مردم هستیم. البته فراموش نکنیم اسراف در منابع آبی کشور هم کم نبوده است. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: در کنار انتظاراتی که از مردم داریم، باید توجه کنیم که سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی مصرف‌کنندگان سنگین انرژی برقی و آبی کشور هستند چرا برای کنترل مصرف انرژی این نهادها فکری اساسی صورت نمی‌گیرد؟ درست است که شرکت توانیر مشترکان پر مصرف را تهدید به قطع انرژی می‌کند اما باید توجه کنیم که این تصمیمات دیر هنگام است در مدیریت زمانی پاسخ نمی‌دهد. باید برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای مصرف بهینه سنجیده شود و به فکر روزهای آینده هم باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وزارت نیرو در حال حاضر دارای عمری طولانی بوده که به تبع آن اطلاعات مفیدی از شرایط اقلیمی کشور کسب کرده و با توجه به این شرایط باید برنامه ریزی مفید و سازنده‌ای در مصرف بهینه انرژی داشته باشد؛ به فرض مثال به تبع کاهش بارندگی امسال وارد خشکسالی شده‌ایم و نیاز به رفتارهایی است که از سال‌های گذشته باید برای آنها برنامه ریزی مدونی صورت می‌گرفت.

به هدر رفت آب و برق توجه کنیم

نماینده مردم تهران اظهار کرد: باید به هدر رفت آب و برق توجه کنیم که به آنها اصطلاحا آب و برق بدون درآمد گفته می‌شود که ناشی از فرسودگی شبکه‌ها، اتلاف منابع از شبکه‌ها و یا استفاده غیر قانونی از شبکه‌ها نشات می‌گیرد. آمارهای متفاوتی از اعداد و ارقام از این هدر رفت ارایه می‌شود که حتی میزان کم آن هم در این شرایط برای زندگی بشر مسئله حیاتی محسوب می‌شود. همه موارد عنوان شده زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسد که برنامه ریزی درستی در مورد آنها صورت بگیرد.

شاکری در ادامه افزود: مشارکت بخش خصوصی در تولید انرژی فرصت مغفول مانده است که می‌توانست در شرایط بحرانی کمک بزرگی برای بخش دولتی باشد، در حال حاضر مشخص نیست که شاخص‌های تولید انرژی رو به بهبود است یا پسرفت، آیا وزارت نیرو توانسته از ظرفیت بخش خصوصی در جهت تولید انرژی و حتی صادرات آن به درستی استفاده کند. افزایش راندمان نیروگاه‌ها از جمله موضوعاتی هستند که در برنامه ششم توسعه هم به آن تاکید شده و مشخص شده هر ساله باید تولید انرژی درصدی نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد. در حال حاضر آمار و ارقامی از این رشد انرژی نداریم، امیدواریم در کنار صرفه جویی مردم، دولت هم به وظایف خود در قالب نکات عنوان شده توجه کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مصرف بهینه انرژی از آب و برق گرفته تا گاز در کنار همکاری مردم نیازمند همراهی دولت است.

پایان پیام/

نظر شما