شناسهٔ خبر: 170298 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

با موافقت نمایندگان صورت گرفت؛

تصویب موافقتنامه ریلی بین دولت ایران و افغانستان/اصرار موافقان بر افزایش صادرات و تاکید مخالفان بر لحاظ جوانب امنیتی

ریل نمایندگان در خانه ملت با موافقتنامه بین دولت ایران و افغانستان پیرامون ارتباط بین المللی راه آهن موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن با ۱۷۸ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده‌واحده و تبصره این لایحه؛ موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن مشتمل بر یک مقدمه و (۱۲) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

تبصره: در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم، یکصد و بیست و پنجم و یکصدو سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

موافقان: تسهیل و توسعه صادرات با ایجاد خط ریلی بین ایران و افغانستان

در جریان بررسی لایحه فوق الذکر سیدسلمان ذاکر در موافقت با این توافقنامه، گفت: به موجب موافقتنامه بین دولت های ایران و افغانستان ما می توانیم مسیرهای ریلی با سایر کشورها را نیز هموار کنیم، از سوی دیگر این موافقتنامه صادرات را تسهیل و موجب رفاه اقتصادی و مسافرتی مردم دو کشور خواهد شد. همچنین بسترهای لازم را برای تسهیل بازارچه ها و پایانه های مرزی و زیرساخت های رفت و آمدی فراهم خواهد کرد.

کمال علی پورخنکداری نیز از دیگر نمایندگان موافق این لایحه، گفت: کشور افغانستان ۷ میلیارد دلار واردات دارد که از این میان ۳ میلیارد دلار سهم ایران است، ما با وضعیت نابسامان فعلی پایانه های مرزی ۳ میلیارد دلار صادرات به کشور افغانستان داریم، در شرایطی که کامیون های ما بیش از ۶ یا ۷ ساعت و حتی ۲۴ ساعت در ترافیک مرزی معطل می مانند لذا براساس بند ۲۵ برنامه ششم توسعه حمل و نقل ریلی و اتصالات ترانزیتی و شبکه ریلی باید توسعه پیدا کند که رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید دارد. برهمین اساس موافقتنامه ریلی بین ایران و افغانستان می تواند تاثیر فراوانی در صادرات ایران و شرایط حمل و نقلی داشته باشد.

مخالفان:لزوم توجه به نظارت بر اجرای موافقتنامه ها و تامین امنیت خط ریلی در افغانستان

محمدرضا صباغیان بافقی از دیگر نمایندگان مجلس در مخالفت با موافقتنامه ریلی بین دولت های ایران و افغانستان، گفت: توسعه خطوط راه آهن باعث توسعه و تفاهم و همچنین همکاری های متقابل در سطح بین المللی می شود اما نظارت بر اجرای این پروژه ها دارای ابهاماتی است از سوی دیگر براساس ماده ۱۱ این موافقتنامه دو طرف امکان اصلاح و تغییر بندهایی از موافقتنامه را دارند که این موضوع با اقدام مجلس در تعارض است، بنابر قانون هر تغییری باید در مجلس انجام گیرد.

حسن نوروزی نیز به عنوان یکی از نمایندگان مخالف موافقتنامه فوق الذکر، افزود: توسعه خطوط راه آهن شرایط جابه جایی را تسهیل می کند اما جوانب دیگری از جمله امنیت این خطوط ریلی در کشور افغانستان باید مورد توجه قرار گیرد، ما در شرایطی که هنوز خط ریلی را افتتاح نکردیم شاهد موارد حمله طالبان در برخی مناطق مرزی و یا تهدید کارگران و هشدار آن ها هستیم بنابراین جوانب امنیتی این موافقتنامه در افغانستان باید تامین شود.

پایان پیام/

نظر شما