شناسهٔ خبر: 170249 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

چتری برای همه؛ ریل گذاری به مقصد عدالت اجتماعی

کمیسیون اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با برگزاری جلسات مهم در طول اجلاسیه نخست در دو حوزه تقنین و نظارت گام‌های بلندی را در جهت تحقق عدالت اجتماعی در جامعه برداشت.

به گزارش «نماینده»  کمیسیون اجتماعی مجلس با رویکردی مردمی و انقلابی در مسیر ایجاد امیدآفرینی روزافزون در کشور اقدامات مهمی داشته به طوری که در بازه زمانی اجلاسیه اول دوره یازدهم علاوه بر اقدامات نظارتی فراوان، تاکنون تعداد ۲۳ فقره از طرح‌ و لایحه که ۱۷ مورد آن به عنوان کمیسیون اصلی و ۶ مورد آن به عنوان کمیسیون فرعی است، در این کمیسیون رسیدگی شده است.

اهم اقدامات تقنینی کمیسیون اجتماعی و آثار میدانی آن

یکی از لوایح مهم در دستور کار کمیسیون اجتماعی که منجر به تعیین تکلیف چند صد هزار نفر کارمند و کارگر شهرداری خواهد شد، «لایحه استخدام شهرداری‌ها» است که مراحل رسیدگی آن در کمیته مربوطه نهایی شده و در نوبت رسیدگی در کمیسیون قرار دارد. این لایحه نخستین قانون مستقل برای شهرداری‌ها به شمار می‌آید.

«طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی» نیز در کمیسیون تصویب و نهایی شده و در نوبت صحن قرار گرفته است؛ با تصویب این طرح مهم و تبدیل آن به قانون، هیچ کارگری بدون بیمه نخواهد ماند.

«طرح تغییر ساعت رسمی کشور» نیز یکی دیگر از طرح‌های مهم در کمیسیون اجتماعی است که در کمیسیون تصویب و در نوبت رسیدگی صحن قرار گرفته است.

طرح «استفساریه بند (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه» مربوط به فوق العاده مرزی ایثارگران است که این مورد از مطالبات جدی ایثارگران به شمار می‌آید.

دیگر طرحی که در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و درباره تعیین تکلیف کلیه دفاتر پیشخوان است، «طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی» که این طرح در جلسات کمیته برای رفع ایراد نهایی شده و در نوبت دستور کمیسیون قرار دارد.

«طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی» نیز یکی دیگر از طرح‌های مهم کمیسیون اجتماعی است که در کمیسیون تصویب و رفع ایراد شده و مجدداً ابهاماتی توسط شورای نگهبان مطرح و به کمیسیون عودت داده شده است.

«طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی» نیز مراحل رسیدگی در کمیسیون در حال رسیدگی است.

«طرح مدیریت تعارض منافع» در کمیسیون تصویب شده و با توجه به برخی ابهامات مطروحه توسط معاونت قوانین در حال پیگیری برای رفع ایرادات است که حدود ۲ ماه کمیسیون اجتماعی روی این طرح کار کارشناسی کرد.

«طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» که کلیات این طرح در کمیسیون تصویب شده و بررسی جزئیات آن در کمیته در حال بررسیاست نیز یکی از دیگر طرح‌های مهم در کمیسیون اجتماعی است.

 جلسات کمیسیون اجتماعی با حضور وزرا و مسئولان ارشد دولتی

کمیسیون اجتماعی مجلس در راستای وظایف تقنینی و نظارتی خود در اجلاسیه اول مجلس یازدهم، ۹۰ جلسه برگزار کرده که تعداد ۴۳ نشست آن با حضور ۵ وزیر، معاونان رئیس جمهور و سایر مسئولان ارشد دولتی برگزار بوده است.

دعوت از رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور تبیین اولویت‌ها و ارائه نقشه راه و تبیین اهم موارد در حوزه صلاحیت کمیسیون اجتماعی، حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر اطلاعات و معاونان وی، وزیر جها کشاورزی، وزیر راه شهرسازی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان امور اجتماعی، رئیس پلیس مواد مخدر ناجا، هیأت مدیره شرکت هفت تپه، روسای کمیسیون‌های اجتماعی از دوره اول تا یازدهم، حضور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، حضور رئیس اتاق بازرگانی، مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کارآفرینان کشوری، تشکل‌های کارگری، مدیرعامل شستا، مدیرعامل سازمان بهزیستی کشور،  مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، کارآفرینان برجسته کشوری، رئیس انجمن علمی تعاون  از جمله جلسات مهم کمیسیون اجتماعی در اجلاسیه نخست مجلس یازدهم بوده است. سوال از وزرا

در طول بازه زمانی یک ساله نخست ۱۱۱ فقره سوال در کمیسیون اجتماعی بررسی و تعیین تکلیف شد که از این میان قلمرو ۱۷ سئوال ملی تشخیص داده شده و برای طرح در جلسات علنی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. در این راستا ۱۳ سوال از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ۲ فقره سوال از وزیر آموزش و پرورش، یک فقره از وزیر راه و شهرسازی، یک فقره از دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به صحن علنی مجلس ارجاع شده است.
 

رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص

همچنین تعداد  ۱۰ طرح تحقیق و تفحص از سازمان‌ها، ادارات و واحدهای تابعه دولتی و خصوصی در کمیسیون اجتماعی به پیشنهاد نمایندگان در اجلاسیه اول مجلس یازدهم طرح شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی»، «تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت‌های تابعه در حوزه نیروی انسانی»، «تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت دخانیات»، «تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شستا در حوزه های مختلف»، «تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه اجرای قوانین مربوط به تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» و «تحقیق و تفحص ازعملکرد موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد» اشاره کرد.

اجرای موضوع بند ۶ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

همچنین کمیسیون در خصوص کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع بند ۶ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ۳۲ مورد اقدامات مهمی انجام داده که این اقدامات در خصوص موضوعاتی همچون «مکاتبه با سازمان بهزیستی کل کشور تصرف اردوگاه شهید عظیمی بابلسر توسط شهرداری و راه و شهرسازی بابلسر»   و «عدم اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» بوده است.

اجرای موضوع بند ۶ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

همچنین اقداماتی نظارتی در ۲۶ مورد به منظور تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرائی دستگاهها و نحوه اجرای قوانین به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت قرائت در صحن موضوع بند ۷ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته که از مهم‌ترین آن باید به تهیه گزارش در خصوص «عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در خصوص رانندگان تاکسیها» و «عدم اجرای قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» اشاره کرد.

اجرای ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

کمیسیون اجتماعی در خصوص تهیه گزارش در موارد عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون و یا اجرای ناقص قانون اجرای ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز ۵ مورد گزارش تهیه کرده که این گزارش‌ها درباره «عدم اجرای قوانین مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی»، «استنکاف از اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در وزارت صمت» و «عدم اجرای ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشور» که درباره تصدی بیش از یک پست سازمانی است. «عدم اجرای ماده ۴۱ قانون کار» که درباره حداقل حقوق حقوق کارگران بوده و «عدم اجرای اصل ۱۲۶ قانون اساسی و مواد ۲۹ و ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه» درباره رفع تبعیض و متناسب سازی حقوق از جمله موارد مطروحه در کمیسیون اجتماعی در اجرای بوده ماده۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.

نظارت میدانی

کمیسیون اجتماعی مجلس با وجود شیوع ویروس کرونا اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای موضوع ماده ۸۱ آیین نامه داخلی مجلس ۴ مورد بازدید از «صندوق بازنشستگی فولاد» به منظور بررسی مسائل و مشکلات صندوق فولاد، «پلیس اطلاعات و امنیت» به منظور بررسی آسیبهای اجتماعی در پلیس اطلاعات و امنیت ناجا، «سازمان امور اجتماعی» به منظور بررسی مطالعات و اقدامات بعمل آمده در سازمان امور اجتماعی در مقابله با آسیب های اجتماعی و «معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به منظور بازدید کمیسیون از پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته است.

مکاتبات نظارتی کمیسیون با دستگاه‌های اجرایی

تعداد مکاتبات ارسالی کمیسیون اجتماعی در راستای انجام تکالیف و وظایف قانونی  نیز ۱۱۲۴ بوده و تعداد جوابیه‌ها و پاسخ‌های واصله و مکاتبات مورد رسیدگی کمیسیون اجتماعی ۱۵۷۴ مورد بوده است. کمیسیون اجتماعی همچنین در راستای پیگیری گزارش‌های تکلیفی دستگاه‌های اجرایی توسط کمیسیون‌های تخصصی ۴۰ مورد مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی داشته و در زمینه مکاتبات نظارتی کمیسیون‌های تخصصی با دستگاه‌های اجرایی نیز تعداد ۹۷ مورد اقدام صورت گرفته است.

نظر شما