شناسهٔ خبر: 170222 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طرح مالیات برعایدی سرمایه تقاضای مسکن را واقعی و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

علی اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اجرای دقیق قوانین مجلس از سوی دولت‌ها باعث رونق ساخت و ساز و عرضه به موقع آنها در بازار و در نهایت موجب واقعی شدن قیمت مسکن می‌شود.

علی‌ اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جلسه علنی مجلس، گفت: تصویب و اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه تقاضای مسکن را واقعی و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه براساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه مصرف‌کنندگان از مالیات معاف هستند، افزود: طبق طرح مذکور اعضای خانواده بدون پرداخت مالیات می‌توانند مسکن مستقلی داشته باشند. در واقع طبق این طرح، اخذ مالیات تنها بر مازاد مصرف است

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه اخذ مالیات از سوداگران بازار است، اظهار کرد: برخی افراد بیش از چندین مسکن دارند و یا اینکه بیش از چندین خودرو ثبت‌نام کردند و میلیاردها تومان در جریان آن سود کردند اما یک ریال نیز مالیات نمی‌دهند لذا با تصویب و اجرای شدن طرح مذکور سرمایه‌ها به سمت تولید سوق داده می‌شود.

خانی با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، ادامه داد: با مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات را از خانه‌های خالی از سکنه اخذ کرده و موجب عرضه آنها به بازار خواهیم شد و با مالیات بر عایدی سرمایه مانع از سوداگری و دلالی در خرید و فروش خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به قانون مالیات برخانه‌های خالی برای رونق بخشی بیشتر به بازار مسکن و ایجاد تعادل در قیمت‌ها کمک می‌کند، افزود: این طرح شامل افرادی که در ساخت انبوه  واحد مسکونی هستند، نمی‌شود.

نماینده شاهرود در مجلس افزود: تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی ابزاری برای قطع دست، سوداگران و سفته‌بازان بازار مسکن است چرا که بر اساس آمار بیش از یک میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها با هدف سفته بازی احتکار شده است. اما اخذ مالیات از این واحدها موجب کاهش صرفه اقتصادی نگه داشتن خانه‌های خالی برای مالکان می‌شود.

خانی تاکید کرد: مجلس ابتدا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تصویب کرد و پس از آن با تصویب طرح جهش تولید مسکن مسیر قانونی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی با هدف جبران کمبودهای سال‌های گذشته را فراهم کرده است

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: اجرای دقیق قوانین مجلس از سوی دولت‌ها باعث رونق ساخت و ساز و عرضه به موقع آنها در بازار و در نهایت موجب واقعی شدن قیمت مسکن می‌شود.

به گزارش تسنیم، نمایندگان در جلسه علنی روز (چهارشنبه ۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه با کلیات این طرح با ۱۳۲ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

انتهای‌ پیام/

نظر شما