شناسهٔ خبر: 170182 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

مافیای محیط زیست اختاپوس‌وار فعالیت می‌کند

سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: فعالیت‌هایم را به خاطر مافیای محیط زیست رسانه‌ای نمی‌کنم. مافیای محیط زیست مانند اختاپوسی هستند که هر چه بازوهای آنها را بزنی بازوی دیگری در می‌آورد.

به گزارش «نماینده» سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نشست مطالبه‌گری محیط زیست گفت: در سیستان و بلوچستان اولین و ضروری‌ترین مسئله این است که دولت نسبتش را بداند و بگوید می‌خواهد چه کاری در این استان انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال فعال محیط زیست استان لرستان که آیا شما مطالبه‌گری را قبول دارید، گفت: آئین دادرسی مدنی حتی جزئیات مطالبه‌گری را مشخص کرده است. ما دائم از مطالبه‌گری صحبت می‌کنیم اما گاهی یادمان می‌رود که قبل از آن باید ابعاد مطالبه‌گری مشخص شده باشد و در بستری شفاف مسئله مطرح شود تا طلب، گفت‌وگو و چالش در نظر گرفته نشود. ما حتماً نیاز داریم که سطح مطالبه‌گری، نیازمندی‌ها و مطالبات را با آگاهی‌های درست انجام دهیم. ما در خیلی از حوزه‌ها دارای مشکل‌هایی هستیم که یک بار در مورد آن صحبت نکرده‌اند به نظر من اینها مسئله اصیل مطالبه‌گری است این مشکل مسئولان است که سطح آگاهی را در مردم ارتقا نداده‌اند که مطالبه‌گری درستی انجام نشده است.
وی در پاسخ به فعال حوزه محیط زیست استان بوشهر گفت: من فریاد محیط زیست هستم و تقریباً تنهایی کار می‌کنم. من به شدت با آب شیرین کن‌ها زاویه دارم و در بودجه امسال هم که آب شیرین کن‌ها قرار گرفت، نقد فنی کردم و جز مخالفان بودم. هفته گذشته آقای اردکانیان دوباره به کمیسیون آمدند و تنها کسی که با وی هم آورد تخصصی کرد من بودم.

این نماینده مجلس افزود: بنا به دلایلی قرار شد این آب شیرین کن‌ها قرار بگیرد من تقاضای قرار دادن ردیف برای حق محیط زیست در بودجه ۱۴۰۰ کردم که این حق باید عاید مردم شود. من به نماینده‌های جنوب پیشنهاد دادم اما شب قبل تلفیق برداشته شد. این اتفاق با لابی وزارت نیرو انجام شد. گفتند زیرا هزینه آب شیرین کن و هزینه انتقالی هزینه زیادی است و نمی‌توان ردیف بودجه محیط زیست قائل شد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد پروژه آریا ساسول نیز با دادستان صحبت کردم و این مجتمع در ۲ هکتار از مستثنیات پارک ملی تأسیس شده است. سازمان مرکزی متخلف است چون مجوز بخش خصوصی را گرفته است. یک قید در این مجوز است که باید سازه اکولاژ باشد که مراعات نشده است، لذا پیگیر این مسئله هستیم که چرا تخلف صورت گرفته است. یک اتفاقاتی در ساخت این مجتمع افتاده تعریض جاده داریم که مفصلاً با وزیر صحبت کردم زیرا روستاهای اطراف آنقدر تراکم جمعیتی ندارد و این اتفاق اکوسیستم اولین پارک ساحلی ایران به هم می‌ریزد و بحث پرورش میگو سومین مشکل این پارک است.

رفیعی در پاسخ به اقدامات مجلس در جاده سی سخت، گفت: من قبل از مجلس پیگیر جاده سی سخت بودم، ردیف بودجه مشخص، جلساتی در مجلس برگزار و قرار شد این جاده از ذخیره گاه رد نشود و تأمین بودجه شود.

از ترس مافیای محیط زیست در سکوت خبری به سر می‌بریم

وی افزود: من فعالیت‌های خود به خاطر مافیای محیط زیست را رسانه‌ای نمی‌کنم. مافیای محیط زیست مانند اختاپوسی هستند که هر چه بازوهای آنها را بزنی بازوی دیگری در می‌آورد. از ترس مافیا در سکوت خبری به سر می‌بریم. یک مصداق عینی زدید سال ۹۸ جاده را متوقف کردیم و همین که می‌بینید سر مسئولین گرم می‌شود می آیند و به یک طریق دیگر وارد می‌شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: فعالیت در محیط زیست بازخورد آنی ندارد و نیازمند زمان است. در حال حاضر یک چالش داریم که روشنگری بسیار مهم است و باید مردم را آگاه کنیم که چه اتفاقی در کاور توسعه افتاده است. مردم از دوگانه‌ها و تبعیض ناراحت می‌شوند و مردم باید در مطالبه گری پیشرو باشند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات تصمیم گیری این است که حضور ذی‌نفعان مشاهده نمی‌شود. در مورد آتش سوزی‌ها سال گذشته در دفتر آقای جهانگیری با حضور رئیس منابع طبیعی، رئیس گارد، رئیس بحران و.... مفصلاً جلسه گذاشتم که من دیگر نشنوم که آتش سوزی اتفاق می‌افتاد و هلیکوپتر نداریم، اتفاقی که دوباره امسال افتاد.

کارخانجات و پالایشگاه‌ها در مخاطرات به خط شوند

این نماینده مجلس تاکید کرد: سپاه و ارتش مجوزهای لازم را برای بلند کردن بالگرد دارند. ما برای تجهیزات آتش نشانی ردیف گذاشته‌ایم و باید از ظرفیت‌های کارخانجاتی و پالایشگاه‌هایی که در استان‌ها وجود دارد برای این بحران‌ها استفاده شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهتر است از ظرفیت ارگان‌هایی که از توانمندی زاگرس استفاده می‌کنند برای حمایت از استان در شرایط اضطرار استفاده شود. در مورد شکار هم در مرکز پژوهش‌ها بحث و بررسی لازم در حال انجام است.

وی با اشاره به این موضوع که هامون یکی از دغدغه‌هایش است، افزود: از زمانی که خود را شناختم هامون برای من دغدغه شخصی بود و خیالم راحت است که دینم را به هامون ادا کرده‌ام. زاهدان، نیکشهر، زابل و … آمده‌ام هوتک، چپرها و گپرها را دیدم در آنجا بودم. گاندوها را دیدم و گاندو رو بغل کردم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: به درستی می‌دانم چه اتفاقی در حق سیستان و کل استان خطاهایی داشته‌ایم که مستندات آن در دیوان است. در جمهوری اسلامی ایران استان سیستان جز استان‌هایی است که بیشترین بودجه در نظر گرفته شده است.

دین حاکمیت به سیستان ادا شده است

رفیعی افزود: در حاکمیت دین به سیستان ادا شده است، اما محور توجه به سیستان هنوز ادا نشده است و باید چه رویکردی نسبت به این استان داشته باشیم. بودجه در استان جذب شده است اما ظاهر ساختمان دانشگاه شده است و صرف مصارف غیر ضروری شده است.

وی خاطر نشان ساخت: امسال را سال سختی برای استان‌هایی که دچار ریزگردها هستند درنظر گرفتیم و برای این استان‌ها الگو هایی در نظر گرفته شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از فعالان محیط زیست که حق آبه هامون را قراردادی ننگین نام برد، گفت: یکی از راهکارهای هامون حق آبه هامون است و قرار دادی که شما به درستی از آن به عنوان قرارداد نگین نام می‌برید منوپولی برای مدیران اجرایی کشور که تنها به این قرار داد توجه دارند.

رفیعی خاطر نشان ساخت: در ۸ سال گذشته حتی یک بار آقای روحانی و وزرای مربوطه تماسی با طرف افغانستانی برای تأمین حق ابه هامون برقرار نکرده است. نکته دوم طرف افغان حداقل ۲ میلیارد و حداکثر ۴ میلیارد رها سازی داشته است. چرا ظرف دو سال آب را از شمال تا جنوب در کشورشان مدیریت می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه کشورها هدفشان تأمین نیازهای خودشان است ما باید منابع خود را بررسی کنیم. این در حالی است که در سیستان چاهی را حفر کردند که تنها ۷ لیتر آب داشت. این سوزاندن سرمایه است زیرا هرجای دیگر را به صورت رندوم از گوگل ارث حفر می‌کردند سه الی چهار برابر آب داشت.

این نماینده مجلس خاطر نشان ساخت: در سیستان و بلوچستان اولین و ضروری‌ترین مسئله این است که دولت نسبتش را بداند و بگوید می‌خواهد چه کاری در این استان انجام می‌دهد.

وی افزود: باید توافقی را در نظر بگیرد، بخشی از منافع ما به کشور همسایه گره خورده است و ما بلد نبودیم. کلونی در وزارت نیرو در حوزه آب تشکیل شده است، این کلونی ۲۰ سال به سیاست‌های غلط خود ادامه می‌دهد و اطلاعات نادرست به کشور می‌دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این خطای محاسباتی را در غرب هم داریم که اگر کنترل نشود ممکن است با مشکل بزرگ‌تری روبرو شویم. برای اراضی ۴۶ هزار هکتاری ۸۵۰ میلیون دلار پول تخصیص شده، کشور تاجیکستان با یک میلیون دلار ژئوپلیتیک شمال تا جنوب کشورش را تغییر داد. می‌پرسیم این چطوری تأمین می‌شود می‌گویند فکر می‌کنیم حق آبه از افغانستان بیاید.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل لوایح در مجلس این است که وقتی لایحه به مجلس می‌آید ضمائم و آئین نامه‌ها همراه آن نمی‌آید این باعث می‌شود کارکرد کمتر شود ما در مجلس ۱۱ سعی کردیم لایحه‌های ورودی به صورت کامل بیاید تبصره ۶ که من پیگیر هستم با آئین نامه‌های اجرایی مطرح خواهد شد و این باید در قوه مجریه تصمیم گیری شود.

وی خاطرنشان ساخت: امسال سال سختی برای استان‌هایی که دچار ریزگردها هستند در نظر گرفتیم و برای این استان‌ها الگوهایی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما