شناسهٔ خبر: 170171 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

نسخه تمام دغدغه‌های مردم در اقتصاد مقاومتی است

مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نسخه تمام دغدغه‌های مردم در اقتصاد مقاومتی بود، ولی ما به دنبال این بودیم که بیگانه گشایشی برای مردم ما انجام دهد که انجام نخواهد داد.

به گزارش «نماینده» آقای عبدالرضا مصری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: آنچه که به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری در مجلس برداشت کردیم دغدغه مردم در کوچه و بازار بود.

وی ادامه داد: ما دو دسته دغدغه داریم اول دغدغه مردم و دوم دغدغه مسئولان است. 

آقای مصری گفت: دغدغه مردم آنطور که مقام معظم رهبری فرمودند موضوع اشتغال جوانان، تولید و معیشت است و راه‌های رسیدگی به این دغدغه‌ها مربوط به مسئولان می‌شود، ولی مسئولان نباید فکر کنند دغدغه مردم، سیاست خارجی است؛ البته که سیاست خارجی مؤثر بر دغدغه مردم است، ولی نباید به صورت تک عاملی موضوع‌ها را بررسی کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما به دلیل پرداختن به سیاست خارجی از مردم سال‌ها فاصله گرفتیم و دغدغه‌های مردم را فراموش کردیم و به امید دریچه‌هایی که هرگز آن‌ها باز نخواهند کرد، تولید کشور را دچار مخاطره کردیم که حل این مسائل در راستای رفع دغدغه‌های جدی مردم است. 

آقای مصری تصریح کرد: نسخه تمام دغدغه‌های مردم در اقتصاد مقاومتی بود، ولی ما به دنبال این بودیم که بیگانه گشایشی برای مردم ما انجام دهد که انجام نخواهد داد.

وی درباره نقش بخش کشاورزی در اقتصاد گفت: مقام معظم رهبری مسئله پیاز را مطرح کردند، ولی ما هر سال با یک قشر زیادی از کشاورزان مواجه بودیم که گرفتار این سیستم ناقصی که ارتباطی با هم ندارند، هستیم یعنی تولید و توزیع که یک واسطه‌ای بین این‌ها قرار گرفته که این بسیار شکننده است.

وی افزود: سال گذشته به دلیل اینکه خرید تضمینی غلط بود، کشاورزان گندم را به دامداران فروختند و مقدار گندمی که تولید کرده بودیم به صورت مستقیم در آذوقه مردم قرار نگرفت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت نهم دولت تصمیم گرفت پول کشاورزانی را که گندم فروختند، حداکثر ۱۰ روزه پرداخت کند و این کار انجام شد؛ الآن کشاورزان اطمینان خاطر از خرید تضمینی را ندارند بنابراین حرکت‌ها به سمت کشت محصولاتی است که حدس می‌زنند سود بیشتری به دست خواهند آورد.

آقای مصری تصریح کرد: مجلس امسال بخش خصوصی را در تصمیم گیری قیمت تضمینی دخالت داد که برابر این فرآیند مبلغ هزار تومان به قیمت خرید تضمینی اضافه شده، ولی باز هم این میزان افزایش، کم است.

وی گفت: تا زمانی که حلقه بین تولید و میزان نیاز به تولید هر کالا و مصرف و فاصله دلال بازی‌ها را قیچی نکنیم، کشاورزان همیشه زیان خواهند دید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۴۰ سال یک پدیده‌ای به نام شرخری داشتیم که فردی چک صادر می‌کرد و شرخر آن را دریافت می‌کرد، چون ما اجازه داشتیم در وجه چک کلمه حامل را درج کنیم و از زمانی که مجلس قانون چک را تصویب کرده است دیگر شرخری نداریم و چک به نام یک فردی است و قابل واگذاری به فرد دیگر نیست. 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامیهم درباره ویژگی برنامه های نامزدها در جهت جلوگیری از مأیوس شدن جوانان گفت: یأس جوانان از آنجایی شروع می شود که توانایی هایی که دارند به کار گرفته نشود و جوانان انتظار دارند از این توانمندی و دانشی که دارند بهره مند شوند ولی امروز این اتفاق نمی افتد بنابراین انتظار جامعه این است که از پژمرده شدن این جوانان جلوگیری شود.
وی افزود: از مبلغ بسیار زیادی که برای واردات داده می شود اگر 50 درصد آن برای اشتغال جوانان به کار گرفته شود با تکیه بر توان تولید داخلی، می توانیم سالانه 200 تا 300 هزار شغل بر ظرفیت موجود اضافه کنیم ولی زمانی که به سمت واردات پیش می رویم یعنی همه جوانان کشور صادر کننده به کار گرفته می شوند.
آقای مصری ادامه داد: مجلس برای این موضوع امسال طرح جهش تولید مسکن را داشت که ساخت 1 میلیون مسکن سالانه پیش بینی شده است و همچنین امسال در مجلس قانون حمایت از نهاد خانواده برای ازدواج جوانان را داشتیم که اعتبارات خوبی هم دیده شد ؛ برای شرکت های دانش بنیان هم ارقام خوبی به اضافه معافیت از بسیاری از پرداخت ها و وام های ارزان قیمت و کم بهره در نظر گرفتیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای قانع کردن مردم برای حل مشکلات توسط نامزدها گفت: ما گاهی ذهن مردم را در انتخابات ها از هدف برگزاری انتخابات به جای دیگری بردیم؛ با همین صحبت هایی که ربطی به انتخابات ندارد یعنی توانمندی ها ارائه نشده است و افراد علیه همدیگر صحبت کردند.
وی افزود: بعضی افراد امروز می گویند انتخابات باید پرشور باشد که منظور آنها از پرشوری، همین نوع دعواهاست که اینقدر پرشور کردند که ماجرای سال 96 پیش آمد. حاصل انتخابات پرشور، انتخاب نادرست می شود که ذهن ما در شور انتخابات می رود و نه هدف انتخابات.
آقای مصری تصریح کرد: امیدواریم امسال با عقلانیت جلو برویم و به دنبال این باشیم که چه کسی توانایی رفع مشکلات مردم را دارد.
وی گفت: مردم همیشه اظهار نظر می کنند اما دخالتی در تغییر شرایط ندارند یعنی اگر نقد دارند اختیاری برای تغییر آن ندارند و فقط یک جا مردم می توانند اظهار نظرهای خودشان را در تبدیل شرایط به سمتی که دلخواه خودشان است تغییر دهند و آن هم فرصت انتخابات است و شاکله مجلس و قوه مجریه در کشور ما به دست مردم است.
وی افزود: فردی که در انتخابات شرکت نکند در واقع تنها امتیازی را که در اختیار خودش بوده ، از خودش گرفته است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری از عملکرد مجلس اظهار رضایت داشتند و در کنار آن تذکراتی هم به نمایندگان دادند که یکی از آن موارد این بود که از جایگاه قانونی برای روح قانون استفاده شود و اگر استیضاح و سؤالی از وزیر صورت می گیرد برای هدف کشور باشد.
وی افزود: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که ما نمایندگان در مجلس به دنبال پست های دیگر نباشیم.

انتهای پیام/

نظر شما