شناسهٔ خبر: 170051 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شریعتی نیاسر:

دولت با تولید غیرقانونی رمزارز برخورد کند/ بازار خاموشی ایجاد شود

شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: برخی بیشتر از مجوزهای داده شده برای موضوع رمز ارزها از برق استفاده می‌کنند که دولت باید با آنها برخورد کند.

به گزارش «نماینده» مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مشکلات قطعی برق را ناشی از کم کاری بلندمدت دولت یازدهم و دوازدهم دانست و گفت: دلایل اصلی این مسئله کوتاهی در تولید بیشتر و افزایش ظرفیت برق و همچنین، بهینه سازی مصرف است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بخش خصوصی در حوزه تامین برق به کار گرفته نشده است، ادامه داد: استفاده از ماینر و موضوع رمزارزها تامین برق را برای مردم مختل کرده است. برخی بسیار بیشتر از مجوزهای داده شده برای موضوع رمز ارزها از برق استفاده می کنند که اتفاقی غیر قانونی است و دولت باید ضمن برخورد با این بازارهای غیر مجاز، آنها را تعطیل کند. در حوزه صادرات و مصارف دیگر مانند رمز ارزها لازم است تدبیر شود و با زمانبندی درست، از به دلیل پیک مصرف، نیروگاه جدید تأسیس نکنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: اگرچه دولت در حدود دو سال اخیر به فکر تامین برق افتاده و اقداماتی انجام می دهد اما متاسفانه تا حدودی دیر شده که نتایجش همین خاموشی هاست.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: ایران در حوزه تولید برق جزو کشورهای با ضریب بار پایین است؛ این مهندسی یعنی میزان مصرف ما در فصول مختلف سال باید به هم نزدیک باشد تا برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی یا دولتی تاسیس نیروگاه جدید به صرفه شود. چون ما این حدود ۵۹ هزار مگاوات که در زمان پیک مصرف نیاز داریم، شاید در فصول سردتر کمتر نیاز باشد.

وی اضافه کرد: تولید جدید و بهسازی نیروگاه‌های قدیمی راهکاری بلندمدت برای جلوگیری از خاموشی هاست و در آن کوتاه مدت هم، در زمینه تجدیدپذیر و تولید پراکنده در مناطق مختلف کشور می توان اقدام کرد. این چنین نیاز نیست همه برق را از شبکه سراسری تامین کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: کشور ظرفیت های خوبی در دیجی ها و موتورهای پایه‌گاز سوز و گازوئیل سوز دارد که به تولید پراکنده برق می‌تواند کمک کند.

شریعتی اظهار کرد: اگر قرار است خاموشی اتفاق بیفتد باید به مردم اطلاع داده شود تا برنامه‌ریزی کنند؛ به علاوه بازار خاموشی در این خصوص می‌تواند راه‌گشا باشد و افرادی که به هر دلیل تمایل دارند برقشان را مصرف نکنند، بتوانند خاموشی خود را به نیازمندان برق بفروشند و تعاملی در بازار رخ دهد.

وی بیان کرد: چون موضوع خاموشی ها را پیش بینی کرده بودیم، از وزیر نیرو هفته گذشته خواستیم تا در کمیسیون انرژی مجلس حاضر شود و او گزارش مفصلی ارائه کرد. ما هم مطالبات مردم را منتقل کردیم و به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما