شناسهٔ خبر: 170027 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تحقیق و تفحص از «مراجع صدور مجوز وکالت» قانونی و حق مجلس است

قوه قضائیه عضو هیئت رئیسه مجلس، با بیان اینکه تحقیق و تفحص از مراجع صدور مجوز وکالت حق مجلس است گفت: طبق اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در تمام مسائل و امور کشور حق تحقیق و تفحص دارد؛ در این موضوع هیچ استثنایی راجع به بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد.

به گزارش«نماینده» حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره طرح «تحقیق و تفحص از مراجع صدور مجوز وکالت» و دیدگاه عده ای از وکلا مبنی بر غیردولتی بودن کانون وکلای دادگستری و عدم امکان ورود مجلس به این حوزه، اظهار داشت: طبق اصل ۷۶ قانون اساسی،  مجلس شورای اسلامی در تمام مسائل و امور کشور حق تحقیق و تفحص دارد. در این موضوع هیچ استثنایی راجع به بخش دولتی و خصوصی وجود نداشته و مجلس از تمام نهادها می‌تواند تحقیق کند.

وی با تاکید بر حق مسلم مجلس در تحقیق و تفحص از مراجع صدور مجوز وکالت، به ذکر برخی اهداف این طرح پرداخت و گفت: نمایندگان مجلس در این طرح سعی دارند به ابعاد مبهم فعالیت کانون وکلا به صورت دقیق دسترسی پیدا کنند. باید بررسی شود که کانون وکلا چگونه و تحت چه شرایطی پروانه صادر می‌کند و آیا قوانین و مقررات صدور و تمدید پروانه وکالت رعایت می‌شود یا خیر؟

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: علاوه بر این، نمایندگان در این طرح به دنبال شفاف کردن میزان درآمد و هزینه کانون وکلا و همچنین نحوه انتقال افراد از یک استان به استان دیگر هستند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح تحقیق و تفحص، مشخص خواهد شد چه میزان خلاء یا نقص قانونی که باعث سوء استفاده می‌شود، وجود دارد و افرادی که در زمینه اداره این نهاد غیردولتی در حال فعالیت هستند، تا چه میزان در چهارچوب وظایف خود عمل می‌کنند؟

نظر شما