شناسهٔ خبر: 169863 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حفظ ارزش پول ملی به معنای مدیریت بازار ارز است/ سیاستگذاری‌ها براساس اهداف دست یافتنی و نه آرزوها تدوین شود

شمس الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: حفظ ارزش پول ملی به معنای مدیریت بازار ارز است و باید یک تعادل و تراز پایدار میان منابع و مصارف ارزی تدوین شود.

به گزارش «نماینده»  سید شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس باتاکید براینکه حفظ ارزش پول ملی یک آرمان نیست بلکه هدفگذاری و سیاستگذاری است، گفت: این هدفگذاری سیاستی باید متناسب پیش برود یعنی باید به سمت افزایش منابع ارزی حرکت کند.  هیچ کشوری با تراز ارزی منفی وجود ندارد که بتواند در بلند مدت ارزش پول ملی خود را حفظ کند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس تصریح کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که تورم داخلی بالاتر از تورم شرکای خارجی در بلند مدت داشته باشد و بتواند ارزش پول ملی خود را حفظ کند. برای حفظ ارزش پول ملی باید به این مسایل توجه کرد زیرا در سیاستگذاری‌ها با آرزوها و آرمان‌ها مواجه نیستیم بلکه با اهداف دست یافتنی سر و کار داریم.

حفظ ارزش پول ملی مستلزم تعریف درستی از سیاست و نظام ارزی است

وی تاکید کرد: هرچه سیاست‌ها اصولی‌تر و صحیح‌تر باشد، به اهداف بلندتری دست پیدا خواهیم کرد بنابراین اگر به دنبال حفظ ارزش پول ملی هستیم باید تعریف درستی از سیاست و نظام ارزی کشور ارائه و متناسب با آن مدیریت ارزی را اعمال کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با تاکید براینکه اکنون در سیاست و مدیریت ارزی کشور با مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: زمانی که مجلس پذیرفت ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی را براساس اصرار دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ قرار دهد باید وزرای مربوطه هم نسبت به نحوه هزینه کرد و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی پاسخگو باشند. تمام افرادی که تا قبل از این الزام، مدافع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، بعد از آن اعلام کردند که ما را از پاسخگویی معاف کنید.

لزوم تدوین یک تعادل و تراز پایدار میان منابع و مصارف ارزی

حسینی ادامه داد: فلان مقام مسئول در رسانه‌ها، به صورت صریح از تخصیص ارز ترجیحی حمایت و اعلام کرده که این ارز برای دسترسی راحت و ارزان مردم به کالاهای اساسی است اما زمانی که مجلس از آنها خواست تا در قِبال تخصیص این ارز باید پاسخگو باشند، از پاسخگویی طفره رفتند.  حتی مسئولان دولتی در زمان بررسی بودجه ۱۴۰۰ با شورای نگهبان صحبت کردند تا عنوان "مسئولیت تضامنی" در مصوبه تخصیص ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی حذف شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: حفظ ارزش پول ملی به معنای مدیریت بازار ارز است و باید یک تعادل و تراز پایدار میان منابع و مصارف ارزی تدوین شود، این ها مسیر رسیدن به حفظ ارزش پول ملی است. البته بازار ارز غیر از سومدیریت، تحت تاثیر مسایل دیگری مانند تحریم هم قرار دارد و جزو بازارهای پرتلاطم طی دو دهه اخیر بوده است، بنابراین هر کجا توانستیم سیاستگذاری را سریع بهبود ببخشیم، بر مشکل غلبه خواهیم کرد.

نظر شما