شناسهٔ خبر: 169845 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جلوگیری از واردات ۵۳۰۰ میلیون دلار کالاهای غیرضروری/ کاهش ۶ میلیادر دلاری واردات

رزم حسینی وزیر صمت گفت: بومی سازی قطعات داخلی در حال حاضر در کشور ۳.۵ میلیارد دلار است و با مصوبه سران قوا ۵۳۰۰ میلیون دلار از واردات کالاهای غیرضرور به کشور جلوگیری شده است.

به گزارش «نماینده» علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سؤال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در باره حجم زیادی از واردات کالا به کشور اظهار داشت: بر اساس مصوبه سران قوا در خرداد ۹۷ نزدیک به ۲۲۳۰ ردیف کالایی شامل ممنوعیت واردات شدند. این در حالی است که ما ۸۳۵۹ ردیف کالا داریم و وقتی من وزیر شدم، مهلت این مصوبه در حال اتمام بود که من با مسئولیت خودم ادامه اجرای مصوبه را اعلام کردم تا بتوانیم مجوز و مصوبه جدید سران قوا را در این باره بگیریم که البته این کار با ۳ ماه تأخیر انجام شد.

وی افزود: بومی سازی قطعات داخلی در حال حاضر در کشور ۳.۵ میلیارد دلار است و با این مصوبه ۵۳۰۰ میلیون دلار از واردات کالاهای غیرضرور به کشور جلوگیری شده است.

وزیر صمت تصریح کرد: در سال ۹۸، ۴۴ میلیارد دلار واردات کالا به کشور داشتیم که این رقم در پایان سال ۹۹ به ۳۸ میلیارد دلار رسید که ۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، این در حالی است که در سال ۹۶ میزان واردات کالا به کشور ۵۴ میلیارد دلار بود.

رزم حسینی گفت: از ۳۸ میلیارد دلار کالای وارداتی به کشور ۱۳ میلیارد دلار آن کالاهای اساسی است ضمن اینکه عمده کالاهای وارداتی به کشور هم مربوط به مواد اولیه تولید و کارخانجات و تجهیزات پزشکی است.

وی افزود: در حال حاضر بومی سازی قطعات خودرو در کشور ۷۰ درصد و بومی سازی قطعات تولید لوازم خانگی در کشور ۷۰ درصد است و عملا این کالاها با قطعات داخلی ساخته می‌شود.

ادامه دارد...

نظر شما