شناسهٔ خبر: 169755 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تمام مشکلات بازار ارز ناشی از تحریم‌ها نیست/ نظام ارزی پرخطا و فاسد است

شمس الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تمام مشکلات بازار ارز ایران ناشی از موضوع تحریم نیست زیرا در شرایطی که اقتصاد دچار تحریم ارزی است باید یک نظام ارزی محکم‌تر و کم خطاتر تدوین و اعمال می‌شد در صورتی که اکنون نظام ارزی ما بسیار پر خطا عمل می‌کند و این خطا همان رانت و فساد است.

به گزارش «نماینده» سید شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نوسانات و مشکلات ارزی در کشور گفت: در کنار سیاستگذاری‌های غلط مسئولان دولتی، بزرگترین و سنگین‌ترین تحریم های ارزی علیه کشورمان وجود دارد و با بررسی اقتصاد دنیا در می‌یابیم که کمتر کشوری وجود دارد که این نوع تحریم‌ها علیه آن وضع شده باشد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس ادامه داد: براساس سابقه اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوجه می شویم که اولین تحریم‌های ارزی و نفتی در زمان مصدق اعمال شده است و حتی دلیل به سرانجام نرسیدن برنامه اول توسعه در ایران به همین تحریم های نفتی و ارزی باز می‌گردد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس تصریح کرد: آن زمان که انگلیس یک ابرقدرت نظامی و اقتصادی بود، کشورمان را به بهانه ملی شدن صنعت نفت تحریم کرد و نکته قابل تامل این است که آن زمان هم پای انرژی در میان بود و بعد از آن ضمن عدم خریداری نفت از ما، معامله با لیر انگلیس را ممنوع کردند و بانک جهانی هم وام مورد نیاز را به ما ارائه نکرد.  

وی افزود:  ۷۵ درصد از منابع برنامه اول توسعه ایران قرار بود از محل تامین مالی خارجی انجام شود که به دلیل تحریم نفت و لغو وام بانک جهانی این برنامه شکست خورد.  بعد از انقلاب اسلامی هم بار دیگر تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال شد اما تحریم‌ها از سال ۱۳۸۹ به بعد دارای یک موج جدید بود بنابراین تحلیل و مقایسه بازار ارز ایران با بازار ارز عراق یا سوریه که تحریم‌های سخت این چنینی ندارند، قابل قیاس نیست.

ساختار،  نظام و سیاست ارزی ما متناسب با تحریم‌ها نیست

حسینی تاکید کرد: باید پرسید، آیا تمام مشکلات بازار ارز ایران ناشی از موضوع تحریم است؟  خیر، اینگونه نیست زیرا در شرایطی که اقتصاد دچار تحریم ارزی است باید یک نظام ارزی محکم‌تر و کم خطاتر تدوین و اعمال می‌شد در صورتی که اکنون نظام ارزی ما بسیار پر خطا عمل می‌کند و این خطا همان رانت و فساد است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ تا امروز حداقل ۶۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته اما این ارز چه نتیجه ای برای کشور در برداشته است؟  گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ اثر مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم نداشته بلکه حتی اثر منفی نیز گذاشته است. اما مشکل اینجاست که برای اصلاح این رویه توسط مجلس، رئیس جمهور موضع می گیرد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس اظهار کرد: یک مانع خارجی در کشور به نام تحریم وجود دارد که اثر بسیار شدیدی بر اقتصاد کشور گذاشته اما ساختار،  نظام و سیاست ارزی ما نه تنها متناسب با این شرایط نبوده و نیست بلکه به شدت آسیب پذیر هم هست. رخنه بسیار بزرگی در ساختار ارزی ایجاد شده و همواره افرادی برای دریافت ارز  دولتی صف کشیده‌اند و این ارز همواره به صورت یک فرایند اخلال زا در اقتصاد ایران عمل می کند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس بیان کرد: دولت هرگاه در تنظیم بازار کالا ناکام مانده دست به اقدامات بدون تدبیر و مشکل زا زده است، مانند زمان گران شدن محصولات کشاورزی در سال گذشته که برای جبران این موضوع صادرات آن را ممنوع کرد و با این اقدام ارزآوری را کاهش و به بازار ارز سیگنال های اشتباه داد

نظر شما