شناسهٔ خبر: 169548 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ره پیک:

مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان مطابق طرح مجلس است

ره پیک عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت: مصوبه شورای نگهبان در مورد شرایط ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مطابق طرح اخیر مجلس در این خصوص است.

به گزارش«نماینده» سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در گفتگویی اظهار داشت: مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره ساماندهی ثبت نام‌ها بر اساس سیاست‌های ابلاغی انتخابات و تکلیف قانون اساسی انجام است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: در سال ۹۶ شورای نگهبان بر اساس اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی مصوب کرد که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، سن و مدرک متناسب، عدم محکومیت، سوابق کافی و قابل ارزیابی در مسئولیت‌های کلان کشور لازم است.

مصوبه شورای نگهبان در مورد سن، تحصیلات و سابقه اجرایی نامزدها امر جدیدی نبود

وی افزود: در مجلس دهم نمایندگان بر اساس مصوبه شورای نگهبان در سال ۹۶ طرحی را تهیه کردند که جزئیات این شرایط را تعیین کنند. شورای نگهبان مواد این طرح در مورد، سن، مدرک و سابقه نامزدهای ریاست جمهوری را تایید کرد و مخالف قانون اساسی و شرع ندانست. هیات نظارت مجمع ایراد گرفت که طبق سیاست‌های کلی شورای نگهبان باید در این موضوع مصوبه داشته باشد نه مجلس.

ره پیک گفت: لذا شورای نگهبان مصوبه قبلی خود را بازنگری کرد و تقریباً همان مواردی که در مصوبه مجلس بود و شورا ایرادی به آن نداشت مصوب کرد. بر این اساس شرایط ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شامل؛ سن ۴۰ تا ۷۵ سال، مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد، گواهی عدم سوء پیشینه و ۴ سال سابقه مدیریت کلان تعیین شد لذا این مصوبه امر جدیدی نبوده است.

۱۲ عضو شورای نگهبان طبق موازین قانونی عمل می‌کنند

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان به دنبال مهندسی انتخابات است گفت: شورای نگهبان شامل ۶ فقیه که منصوب رهبری هستند و ۶ حقوق دادن که دو قوه نسبت به آنها نظر داده‌اند موظف هستند بر اساس ضوابط قانونی عمل کنند .۱۲ عضو شورای نگهبان طبق موازین قانونی عمل می‌کنند

ره پیک گفت: هیچ مصوبه و تصمیمی در شورای نگهبان نیست مگر اینکه رای اکثریت مطلق را داشته باشد. اگر کسی تایید صلاحیت شده است حتماً ۷ رای موافق داشته است و اگر کسی تایید نشده است حتماً ۷ رای موافق نداشته است.

عضو حقوق دان شورای نگهبان تاکید کرد: برای احراز صلاحیت‌ها بر اساس مستندات پرونده نظر می‌دهیم.

۲۴ مرحله انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: از ۲۵ مرحله برگزاری انتخابات، ۲۴ مرحله به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، برای مرحله آخر که صندوق الکترونیکی است جمع بندی نشده و به این دور نیز نمی‌رسد، برای سلامت مردم در روز رای‌گیری، هم تعداد شعب افزایش پیدا کرده و هم تمهیدات بهداشتی در داخل شعب دیده شده است.

نظر شما