شناسهٔ خبر: 169415 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وزارت خارجه صرفا بلندگوی سیاست خارجی کشور است

یزدی خواه نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است نیروی قدس باعث تقویت قدرت دیپلماسی و دست پر بودن مسئولان دستگاه دیپلماسی، پای میز مذاکرات شده است.

به گزارش«نماینده» سیدعلی یزدی‌خواه با اشاره به تأکیدات روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره نحوه تعیین سیاست خارجی کشور، گفت: سیاست خارجی مجموع برایند جهت گیری های کلی یک نظام بوده و وزارت خارجه نمی تواند موضوعات و استراتژی آن و حتی تاکتیک ها را به تنهایی انتخاب کرده و بر اساس آن عمل کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه جای دنیا نیز این شیوه مرسوم است و شرق و غرب ندارد، عنوان کرد: در همه کشورها مراکز عالی، اندیشکده ها، مؤسسات علمی و اتاق فکرهایی وجود دارد که طی جلسات سنگین و دقیق سیاست خارجی خود را تعیین و اولویت ها را مشخص و بر اساس آن هدف گذاری می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعا سیاست خارجی ما دست وزیر امور خارجه کشورمان، آن هم وزیری که همواره صرفا تمدن رو به افول غرب را دیده، نیست، اظهار داشت: وزیر امور خارجه نمی تواند سیاست خارجی ما را بر اساس سیاست خارجی که در غرب دیده است تعیین کند بلکه باید بداند وزارت خارجه صرفا بلندگوی اعلام سیاست خارجی است؛ چنانچه برای مثال وزارت دفاع نیز مسئول افزایش ظرفیت قدرت ملی در حوزه دفاعی، اطلاعاتی و امنیتی و غیره بوده و تصمیم گیری در حوزه جنگ نمی کند.

یزدی خواه در ادامه به نقش نیروی قدس در دیپلماسی منطقه ای اشاره و بیان کرد: حمایت از مستضعفان عالم سیاست همیشگی امام(ره) و به تبع آن، نظام جمهوری اسلامی بوده که مستشاران کشورمان با همین دیدگاه و به درخواست همان کشورها به لبنان، عراق و سوریه اعزام شدند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: نیروی قدس جان بر کف متولی اجرای سیاست خارجی در منطقه بود و توانست قدرت آفرینی کند؛ نیروی قدس به نیت کمک به مردم مظلوم دنیا وارد این عرصه شد اما برکات آن در جهت تولید قدرت برای نظام جمهوری اسلامی رقم خورد.

وی افزود: کمک های بی شائبه جمهوری اسلامی به فلسطینیان و سایر مردم مظلوم منطقه بدون درخواستی از این کشورها بوده تا جایی که آنها همواره خود را مدیون ما می دانند و به عنوان مدافع سیاست های انقلاب و تفکر ما در نقطه ای از عالم نقش آفرینی می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه سپاه قدس هرکجا رفته، بدون چشمداشت و برای کمک رفته است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی یکی از مهم ترین جوامع طرفدار حق و عدالت است و حضور نیروی قدس در منطقه در کنار افزایش قدرت ملی و ایجاد مصونیت برای نظام و انقلاب باعث می شود مسئولان دستگاه دیپلماسی نیز با دست پر پای میز مذاکره بنشینند.

نظر شما