شناسهٔ خبر: 169340 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سرمایه‌گذاری درازمدت و صادرات‌محور، شرط ورود شرکت‌های خارجی به بازار ایران/ ظرفیت‌های داخلی نباید معطل مذاکرات بماند

اکبری12

به گزارش «نماینده» عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما، الزاماتی را در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در بازار کشورمان برشمرد.

رئیس کمیسیون صنایع با اشاره به مذاکرات روزهای اخیر ایران با طرف‌های غربی، اظهار داشت: «نتیجۀ مذاکره قرار است برداشته شدن تحریم‌ها باشد؛ برداشتن تحریم‌ها نیز اگر محقق شود معنایش این است که واردات و صادرات به کشور زیاد خواهد شد و شرکت‌های خارجی برای کار و مشارکت و تولید به کشورمان می‌آیند.»

وی افزود: «حضور شرکت‌های خارجی امری طبیعی است که در دورۀ قبل از تحریم‌ها سابقه دارد؛ ضمن اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود لابد مجدداً هجوم خواهند آورد.»

اکبری به ذکر خاطره‌ای از سال‌های گذشته پرداخت و گفت: «خاطرم هست وقتی در وزارت نفت مدیریت شرکت کالا را بر عهده داشتم، بعد از امضای برجام شرکت‌های خارجی هجوم آوردند؛ البته حضور این‌ها در کشور این‌طوری است که هیچ‌گونه اطمینانی را برای مردم و بازار داخل ایجاد نمی‌کنند. هر وقت بخواهند می‌آیند و هر وقت اراده کنند می‌روند. نمونۀ بارز این رفت‌وآمد همین شرکت پژو و رنو است.»

رئیس کمیسیون صنایع با تأکید بر اینکه «چنین وضعیتی مطلوب نیست» یادآور شد: «منافع ملی ما ایجاب می‌کند که شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران طبق چارچوب‌ها و برنامه‌های ما برای تولید ملی پیش بروند، در واحدهای تولیدی ما سرمایه‌گذاری درازمدت کنند که صادرات‌محور باشد. مردم ایران نمی‌پذیرند که شرکت‌های خارجی بدون قاعده هر وقت خواستند بیایند و هر وقت بخواهند بروند.»

وی در توضیح وضعیت شرکت‌های داخلی در سال‌های گذشته، گفت: «معتقدم شرکت‌های داخلی توانستند خودشان را به بهترین شکل در میزان تولید و حتی در کیفیت نشان بدهند؛ البته نمی‌خواهم بگویم این‌ها امکان رقابت با بهترین برندهای بین‌المللی را دارند، اما می‌شود گفت از این بازۀ زمانی تحریم‌ها به‌عنوان یک فرصت استفاده کرده و تهدید را به فرصت تبدیل کردند تا به بهترین شکل تولید کنند.»

اکبری گفت: «ممنوعیت واردات در سال 97 خیلی به نفع شرکت‌های داخلی بود و آنها خود را نشان دادند؛ حالا بعضی‌ها صادرات هم می‌کنند. من اطلاع دارم چند قلم اصلی لوازم خانگی که مثلاً 12 میلیون قطعه نیاز دارند این‌ها 15 میلیون تولید کرده‌اند.»

رئیس کمیسیون صنایع تصریح کرد: «هر شرکت خارجی که می‌خواهد وارد ایران شود باید در جهت تقویت تولید ملی قدم بردارد. نباید اجازه بدهیم که این‌ها به اقتصاد و تولید و صنعت کشورمان لطمه بزنند. بازار کشور ما وقتی در اختیار این‌ها قرار می‌گیرد بازار کشور آنها نیز باید در اختیار کشور ما قرار بگیرد؛ بدین معنا که محصول تولیدی آنها در داخل کشور ما، به کشور خودشان صادر شود.»

وی این برنامه را در جهت «تقویت و ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی» جزء اصلی‌ترین برنامه‌ها دانست و توضیح داد: «با این کار تولید تقویت‌شده و صادرات رونق پیدا می‌کند. نباید بازار کشور ما به آسانی در اختیار کشورهای خارجی قرار بگیرد و هر طور خواستند عمل کنند.»

اکبری خاطرنشان کرد: «واحدهای تولیدی کشور ما به‌خوبی کار خود را بلد هستند و الان هم همگی در حال برداشتن گام‌های بلند برای صادرات هستند و این روش فرصت خوبی برای صادرات‌محور شدن و برند شدن شرکت‌های داخلی بشمار می‌رود.»

رئیس کمیسیون صنایع در پایان با اشاره به اینکه «برای این کار به حمایت دولت نیاز است»، گفت: «حرف ما این است که اگر مذاکرات فعلی قرار است نتیجه داشته باشد، باید حضور شرکت‌های خارجی و واردات کالا به کشور مدیریت‌شده و دقیق باشد؛ از طرفی ظرفیت داخلی نباید معطل مذاکرات بماند. خیلی از شرکت‌های داخلی قوی هستند و در تولید جهش داشتند، که باید از این‌ها حفاظت کند. سیاست دولت باید این‌گونه باشد و هر جا قانون نیاز باشد مجلس در خدمت هست.»

نظر شما