شناسهٔ خبر: 169305 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ایران از موضع منطق، گفت‌وگوهای وین را پیش می برد

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس موضعی منطقی، گفت و گوهای وین را پیش می برد، نه از سر نیاز.

به گزارش«نماینده» ابوالفضل عمویی با اشاره به اینکه مذاکرات وین نباید فرسایشی شود، گفت: از دید ایران مذاکرات به چند دلیل نباید فرسایشی شود نکته اول اینکه منطق جمهوری اسلامی ایران روشن است، اقداماتی که طرف مقابل هم باید انجام دهد کاملا روشن است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: طرف مقابل ایران می داند در چارچوب کمپین فشار حداکثری، تحریم هایی را علیه کشورمان وضع کرده که این تحریم ها باید برداشته شود، خواسته جمهوری اسلامی ایران از این جهت واضح و شفاف است، هم در مواضع ما گفته شده است و هم در گفت‌وگویی هایی که بین ایران و ۱+۴ در وین انجام می شود، این خواسته مطرح شده است.

وی بیان کرد: به دلیل این شفافیت، تصور می کنیم موضوع نباید پیچیده شود و وارد سوال های بیشتری شود، نکته دوم این است که فرسایشی شدن مذاکرات، آسیبی به  اقتصاد ما می زند، از این جهت که تولید کننده، کار آفرین و تاجر ایرانی در زمینه آینده فعالیت خود با ابهام مواجه می شود و نهایتا آنها را به آن سمت می برد که قدرت تصمیم‌گیری برای اداره آینده فعالیت اقتصادی خود نداشته باشند و این به نقص تبدیل می شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: تصور می کنیم روند فعلی اداره کشور توانسته راهکارهایی برای حل مسائل پیدا کند، وضعیت فروش نفت بهبود پیدا کرده است در همین دوره به برنامه همکاری بلند مدت با چین رسیدیم و همین طور راهکارهایی پیدا کردیم تا بر مشکلات اقتصادی با وجود سختی هایی که وارد می شود راهکار و مدل هایی پیدا کنیم، این فرصت ها نباید برای کشور از دست برود. غربی ها می دانند بخشی از تحریم هایشان بی اثر شده است لذا نباید بتوانند به ما خواسته های خود را تحمیل کنند و این ها را به عنوان امتیاز به ما ارائه کنند.

عمویی گفت: در همین چارچوب انتظار حاکمیت این است که روند مذاکرات در وین فرسایشی نشود، از جهت دیگر موضوعی که مطرح می شود این است که جمهوری اسلامی عجله ای هم برای بازگشت به تعهدات برجام ندارد، برای اینکه چارچوب اقدام فعلی ما مبتنی به پارگراف ۲۶ و ۳۶ برجام است و ما در همین چارچوب تعهدات خود را کم کردیم و اکنون هم طرف مقابل است که رسما اعلام می کند سیاست حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

وی عنوان کرد: سیاست ایران مبتنی بر مقاومت و ایستادگی مردم سیاستی صحیح بود و به نتیجه رسیده و امروز منطق ایران برای کشورهای مختلف دنیا قابل پذیرش است و هم روند مدیریتی کشور به نحوی شکل می گیرد که امیدواریم مشکلات اقتصادی با چشم انداز واقع بینانه حل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:جمهوری اسلامی ایران براساس موضعی منطقی، گفت و گوهای وین را پیش می برد، نه از سر نیاز. در همین چارچوب انتظار داریم نمایندگان جمهوری اسلامی با صلابت، مسیری که در گفت و گو و مذاکرات طی می کنند، مواضع حق خواهانه مردم ایران را نمایندگی کنند و بتوانند حقوق مردم را استیفا کنند.

نظر شما