شناسهٔ خبر: 169185 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تشکیل دولت جدید لبنان تنها راهکار برون رفت از شرایط حاضر

گلرو نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان در مجلس با بیان اینکه امنیت، ثبات و انسجام طوائف لبنانی در مقابله با چالش‌ها، در تشکیل دولت این کشور میسر است، گفت: تشکیل دولت جدید لبنان مورد تأیید جمهوری اسلامی بوده و برون رفت از شرایط حاضر تنها از طریق انسجام و وحدت مردم و طوایف این کشور ممکن است.

به گزارش «نماینده» حسن محمد عباس سفیر  لبنان در تهران ظهر روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه با عباس گلرو نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان در ابتدای این دیدار با اشاره به موقعیت استراتژیک لبنان در منطقه اظهار داشت: «اهمیت جایگاه لبنان در منطقه غرب خاورمیانه با برجسته شدن نقش مقاومت در به زانو درآوردن رژیم صهیونیستی و خنثی‌سازی توطئه ها و فشار امریکا بیش از پیش آشکار شده است».

وی در همین رابطه افزود: «تعامل  و مراوده دو کشور جمهوری اسلامی ایران و لبنان در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی، تجاری و سیاسی باعث بالندگی دو کشور در منطقه و سدی مستحکم در برابر خباثت های رژیم اشغالگر قدس خواهد بود».

عضو هیأت امنای دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین، نقش تعاملات پارلمانی در شکوفایی مراودات دولت‌های فیمابین را مهم بر شمرد و تقویت همکاری‌های پارلمانی در قالب گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان ضروری دانست».

گلرو در این خصوص، سفرهای متقابل گروه دوستی پارلمانی دو کشور را جهت ارتقاء سطح تعاملات دو کشور در حوزه پارلمانی و کمیسیون های مشترک دو کشور ضروری دانست.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، احترام به حاکمیت و استقلال لبنان، وحدت بین همه طوایف و امنیت این کشور را متذکر شد و اظهار داشت:   «امنیت، ثبات  و انسجام  طوائف لبنانی در مقابله با چالش‌ها، در تشکیل دولت این کشور میسر است».

وی با اشاره به این مهم تصریح کرد: «تشکیل دولت جدید لبنان مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران است و برون رفت از شرایط حاضر  و بهبود وضعیت اقتصادی لبنان تنها از طریق انسجام و وحدت مردم و طوایف این کشور ممکن است».

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، نقش نبیه بری رئیس مجلس لبنان در وحدت  داخلی، مسائل منطقه ای و بین المللی را ارزنده و برجسته دانست و اظهار کرد: «حکمت و درایت رهبران لبنانی راه عبور از چالش‌های پیش روی این کشور است و  جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد در تمام زمینه ها به لبنان مساعدت کند.

نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان، در پایان این دیدار بار دیگر از تقویت روابط پارلمانی و کمک به توسعه روابط در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور استقبال کرد.

انسجام و یکپارچگی لبنان در برابر تجاوزات خارجی در سایه پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران

حسن محمد عباس سفیر  لبنان در تهران نیز در این دیدار از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک های شاسته و بجا به مردم و دولت لبنان تقدیر و تشکر کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری دوست، حامی و پشتیبان ملت و دولت لبنان بوده است».

وی همچنین تأکید کرد: «لبنان با اراده سیاسی و توانایی ملت، دولت و محور مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس ایستاده است و  جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان عضوی از محور مقاومت دوشادوش ملت و دولت لبنان در برابر اقدامات مذبوحانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی بوده است».

سفیر لبنان در تهران، ضرورت تقویت روابط مردمی بین ایران و  لبنان را در حوزه های مختلف خواستار شد و اظهار داشت: «پشتیبانی همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از ملت، دولت و محور مقاومت باعث تقویت انسجام و یکپارچگی لبنان در برابر تجاوزات خارجی شده است».

حسن محمد عباس همکاری و تعامل در زمینه های مختلف را سرآغاز تحولی بزرگ برای دو کشور بر شمرد و تقویت روابط در زمینه های علمی و فناوری، اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش های خصوصی را خواستار گردید.

در این دیدار آقایان؛ روح الله نجابت نماینده مردم شیراز، سیداحمد آوایی نماینده دزفول، هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر، احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و سرکارخانم محمدبیگی نماینده مردم قزوین حضور داشتند و نسبت به مسائل و تحولات منطقه ای، فیمابین و پیرامون پیامدهای گوناگون دیدگاه های خود را بیان داشتند.

نظر شما