شناسهٔ خبر: 168797 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حضور زنان در عرصه اشتغال باعث نشده وظایف مادری و همسری‌شان کمرنگ شود

سارا فلاحی عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه حضور زنان در عرصه اشتغال باعث نشده وظایف مادری و همسری‌شان کمرنگ شود،گفت: امروز زنان هم باید همسر، مادر و هم مدیر اقتصادی باشند .

به گزارش «نماینده» سارا فلاحی در نشست مجازی پارلمانی زنان و اقتصاد خانواده گفت: بنده به عنوان یک ایرانی آرزو می‌کنم که هیچ مادری به خاطر وحشت از جنگ و بمب افکن‌های قدرت‌های بزرگ فرزندش را سقط نکند و هیچ فرزندی به خاطر تحریم‌های غیرانسانی دولت‌های بزرگ در مقابل چشمان مادرش از فقر غذا و دارو نمیرد.

وی ادامه داد: خوشحالم که جمهوری اسلامی در راستای رسیدن به چنین روزی حرکت می‌کند و حتی ابرقهرمان‌هایی مانند ژنرال قاسم سلیمانی را در این راه از دست داده و توسط تروریسم جهانی به شهادت رسیده است؛ در چنین روزی باید تبریک بگوییم و این روز را روز انسانیت نامگذاری کنیم.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس افزود: همیشه حوادثی که در تاریخ اتفاق افتاده زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و یکی از این حوادث شیوع ویروس کووید ۱۹ بوده که سبک زندگی و تحولات مهمی را در تاریخ بشریت ایجاد کرده است؛ این بیماری اقتصاد بشریت را به شدت تحت تأثیر قرار داده و در این میان زنان جهان شدت بیشتری در این تأثیرپذیری داشته‌اند.

فلاحی یادآور شد: بسیاری از مشاغل به واسطه این بیماری از بین رفته و چون دورکاری امروز به عنوان شیوه غالب فضای کسب و کار نهادینه شده و ساعت‌های کار را انعطاف‌پذیر کرده و از سویی باعث شده افرادی که می‌خواهند کار کنند مجبور نباشند منازل خود را ترک کنند اما از سویی حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی باعث شده شرایط خانوادگی آنها تحت تأثیر قرار گیرد و از  سمت دیگر حضور زنان در عرصه اشتغال باعث نشده وظایف مادری و همسری‌شان کمرنگ شود بنابراین امروز زنان هم باید همسر، مادر و هم مدیر اقتصادی باشند،  در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای آسیایی ایفای این سه نقش با هم باعث شده دچار تضاد نقش شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بیماری کووید ۱۹ بیشتر زنان فاقد سرپرست را تحت تأثیر قرار داده  و در ایران برای اینکه این زنان را مدیریت کنیم و از آسیب‌های اجتماعی نجات دهیم طرحهای مختلفی را طراحی کرده‌ایم به عنوان مثال شهرداری تهران با شناسایی ۵۰ هزار زن بی‌سرپرست برای آنها فایل‌های شخصی تشکیل داده، ویژگی‌ها و نقاط ضعف را شناسایی و مهارت آنهایی که مهارت داشتند را تقویت کرده و به آنهایی که فاقد مهارت بودند مهارت آموخته است تا جایی که امروز در میان ۵۰ هزار زن بی سرپرست با زنان توانمندی مواجه هستیم که خود صاحب برندهای مختلفی در حوزه پوشاک و سایر حوزه‌ها هستند.

وی یادآور شد: بسیاری از این زنان در حال آموزش زنان دیگری هستند تا مسیر توانمندی آنها باز شود؛ ما زنان پارلمان ایران اسلامی آمادگی داریم تا بتوانیم آنچه را که آموختیم و می‌دانیم با کشورهای دیگر به اشتراک بگذاریم و از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم. به امید روزی که تبعیض‌ها از میان برداشته شود و همه انسان‌ها بدون جنگ و خشونت در کنار هم در آرامش و صلح زندگی کنند

نظر شما