شناسهٔ خبر: 168792 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قاسم پور در نشست مجازی زنان و اقتصاد خانواده محور؛

تلاش فراکسیون زنان مجلس برای کارآمدسازی قوانین مربوط به زنان در حوزه توانمندسازی براساس الگوهای اسلامی و ملی

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: این فراکسیون برای کارآمدسازی قوانین مربوط به زنان در حوزه توانمندسازی براساس الگوهای اسلامی و ملی تلاش می کند.

به گزارش «نماینده» فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده در نشست مجازی زنان و اقتصاد خانواده محور، گفت: همکاران محترم میهمانان گرامی؛ در ابتدا مایلم به همه شما روسای محترم فراکسیون ها و کمیسیون های زنان و نمایندگان محترم مجالس کشورهای آسیایی که با دغدغه حمایت از حقوق زنان و خانواده، در این نشست مجازی مشارکت نموده اید، خوش أمل عرض نمایم. اطمینان دارم این نشست، با مشارکت و همراهی شما و همکاران محترم در پارلمان های آسیا، به نتایج ارزشمندی دست خواهد یافت. امیدوارم امروز با هم اندیشی و تبادل تجربیات، بتوانیم در جهت تقویت حمایت از حقوق زنان و اقتصاد خانواده محور، گامی به جلو برداریم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: همانگونه که مستحضرید، موضوع «زنان و اقتصاد خانواده محور» به عنوان محور اصلی مباحث، در دستور کار این اجلاس به ویژه در شرایط سخت همه گیری، ویروس کرونا، قرار دارد. سعی ما بر این است تا در این نشست، با تمرکز بر موضوعات مختلف، از جمله سلامت و رفاه زنان و خانواده و تأثیر آن بر رشد اقتصادی، به موضوع توانمندسازی زنان، به ویژه توانمندسازی اقتصادی آنان به عنوان یکی از مهمترین شیوه هایی که پارلمانهای دولت ها، سازمانهای غیر دولتی و کارآفرینان باید به آن توجه کنند، بپردازیم.

وی با بیان اینکه موضوع زن و خانواده، ریشه در اهمیت این نهاد مقدس، به عنوان رکن بنیادین اجتماع بشری دارد، ادامه داد: تقویت نقش خانواده و جایگاه زن، یک اولویت اساسی به شمار می رود. در این راستا، شناسایی و بررسی آسیب های اجتماعی زنان و خانواده و ارائه شیوه های علمی و کاربردی ارتقای سلامت زنان در ابعاد مختلف، یک ضرورت به شمار می آید.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با عنایت به فرهنگ غنی و تمدن دیرینه ایرانی و اسلامی خود، همواره جایگاه ویژه ای برای نهاد خانواده قائل بوده و حساسیت خاصی نسبت به حفظ و صیانت از این نهاد مقدس داشته است. این نگاه دقیق و عمیق نسبت به خانواده می تواند وجه مشترک کشورهای آسیایی باشد.     

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: بهره مندی صحیح و منطقی از توانایی ها و استعدادهای نیروی انسانی هر جامعه، نشانه ی توسعه یافتگی در آن جامعه است که در این میان نقش اقتصاد در پویایی جوامع، انکار ناپذیر است و بی تردید زنان، عمدتا به عنوان بخش مهمی از جمعیت کشورها، تأثیر مستقیمی در فرآیند توسعه، رشد انسانی و معنوی جوامع دارند؛ معتقدیم عدم بهره مندی از نیروی بالقوه زنان در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، دستیابی به این اهداف توسعه را ناممکن ساخته و در نتیجه مشکلات و موانع فعالیتهای زنان را از جمله در حوزه اقتصادی به همراه دارد.

قاسم پور افزود: در عین حال، حضور زنان در عرصه های اقتصادی نتایج مثبت و ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت که مواردی در این رابطه مانند فعالیت اقتصادی زنان باعث افزایش آگاهی و بینش اجتماعی آنان و ایجاد روحیه اعتماد به نفس، رشد، استقلال فکری و روحی آنان می شود، مشارکت زنان در تصمیم گیری ها، افزایش منزلت مقام زن در جامعه را به همراه دارد و همچنین افزایش توان مدیریتی زنان، بهره وری مادی و معنوی خانواده را به دنبال خواهد داشت اشاره می شود.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم یادآور شد: از اینرو باید در جهت سازماندهی مناسب زنان، توانمندسازی آنان و توجه به منافع و سهم ایشان در جریان توسعه و برخورداری از مواهب آن گام برداشت و برنامه ریزی لازم را در حوزه قانونی انجام داد. بر این اساس پارلمانها وظیفه دارند با توجه به نقش مهم نهاد قانونگذاری در تغییر فضای جامعه، ساز و کارها و اقدامات قانونی را اتخاذ  کنند تا بتوانند توسعه ای مناسب، متوازن و پایدار در جهت تعالی و کرامت انسانی زنان را شکل دهند؛ زن در همه ادیان الهی از جایگاه مهم و ارزنده ای برخوردار است. براساس تعالیم دین مبین اسلام، جایگاه واقعی زن مسلمان در جهان با الگوگیری از شخصیت معنوی و انسانی بانویی بزرگ، دختر گرامی پیامبر ما مسلمانان، حضرت محمد مصطفی (ص) ترسیم می شود. این بانوی بزرگ، که همانند حضرت مریم مقدس در دین مسیح، برای ما مسلمانان جایگاه بسیار والایی دارد، فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، رسالت زنان را در دستیابی آنان به مقام والای انسانی، به گونه ای که در تعیین سرنوشت خود دخالت کنند، می داند. الگوی ایرانی ـ اسلامی ارائه شده در خصوص جایگاه زن در جهان معاصر، به گونه ای است که همه ابعاد وجود زن مسلمان را در کانون خانواده و جامعه مورد توجه قرار داده است و همان گونه که رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران موضوعاتی همچون توجه به مقوله رفاه و معیشت، نقش خانواده در تعامل با حاکمیت در حوزه رشد اقتصادی، تجربه های موفق در بخش کارآفرینی و مشاغل خانگی، توانمندسازی خانواده و ایجاد ساختارهای حاکمیتی برای تحقق اقتصاد خانواده محور، را در راس برنامه ریزی های خود در حوزه زنان قرار داده و با آگاهی از  نقش موثر زنان در فرآیندهای مختلف توسعه، اهمیت ویژه ای برای مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی قائل شده و آنان را به حضور فعال در مناصب مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ترغیب نموده است.

قاسم پور با بیان اینکه پنج برابر شدن زنان در فعالیت های بخش خصوصی از ۱۴/۵ به ۷۲/۸ درصد در سال ۲۰۱۴ و نیز نامزدی ۱۷۸۵۸ هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال ۲۰۱۷ شاهدی  بر این مدعا است، گفت: پیش بینی می شود روند رو به رشد مشارکت زنان در عرصه های مختلف، در سال های آینده نیز تداوم داشته و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی کشور را سرعت بخشد. ما اعتقاد داریم که هر اندازه زنان یک کشور از طریق آموزش صحیح برای ورود به قلمروهای اقتصادی و توسعه ای توانمند شوند، در نهایت جوامع منفعت بیشتری خواهند برد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در همین ارتباط مایلم اشاره کنم که مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه به حوزه زنان و خانواده توجه ویژه¬ای داشته که از آن جمله توانمندسازی محرومان و فقرا با اولویت زنان ِسرپرست خانوار، سلامت، زنان، خانواده و بیمه اجتماعی زنان خانه دار حداقل دارای سه فرزند می باشد. چراکه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها از آسیب پذیرترین اقشار جامعه بوده و این امر، ضرورت توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را دو چندان کرده و در برنامه ششم توسعه کمک به توانمند سازی زنان سرپرست خانوار  به عنوان بخش مهمی از جامعه که از مشکلات و آسیب¬هایی چون فقدان درآمد یا درآمد پایین، نداشتن شغل مناسب، نداشتن مسکن، نداشتن تحصیلات آنها را از دسترسی به فرصتهای مناسب در جامعه محروم کرده است، بیش از بیش مورد توجه قرار داده است.

قاسم پور تصریح کرد: علاوه بر این فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تلاش دارد تا از طریق رایزنی با مراکز پژوهشی و سایر مراجع قانونی در کشور ساز و کارهایی را اتخاذ کند تا قوانین مربوط به زنان را در حوزه توانمندسازی منطبق با شرایط روز و براساس الگوهای اسلامی و ملی هر چه بیشتر کارآمد سازد؛ در پایان از شما نمایندگان محترم و همکاران خود در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی می خواهم همه  ظرفیت¬های نظری و عملی را به کار گیریم و استفاده از فرصت آشنایی ِاجلاس روز جاری، با تبادل نظر و تشریک مساعی از طریق ارائه راهکارهای عملی و موثر به تحقق ایده خانواده اقتصاد محور به روند پرشتاب توسعه انسانی در جوامع خویش کمک کنیم.

نظر شما