شناسهٔ خبر: 168725 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

۲ اقدام مهم ایران که اروپا را وادار به عقب نشینی در شورای حکام کرد

وحید جلال‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تشریح دو اقدام مهم ایران پرداخت که پیامش اروپا را وادار به عقب نشینی در شورای حکام کرد.

به گزارش «نماینده» وحید جلال زاده با اشاره به عقب نشینی اروپا از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در زمان تدوین طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برخی کارشناسان از جمله وزارت امور خارجه این موضوع را یادآوری می کردند که این قانون موجب عمل متقابل از سوی اروپایی ها خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نمایندگان در مجلس ضمن مخالفت با این نظر وزارت امور خارجه معتقد بودند که روابط بین الملل به جای کنوانسیون ها و موازین بین المللی بیشتر  بر مدار زور می چرخد.

وی افزود: آمریکا با پیگیری رویکردهای یکجانبه گرایی و قدرت طلبی نشان داده که برخی مواقع اروپایی را تحت تاثیر زیاده خواهی خودش قرار می دهد.

جلال زاده بیان کرد: در جنگ اراده ها، اگر ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی اراده کند و یک پارچگی در داخل وجود داشته باشد قطعا غربی ها عقب نشینی خواهند کرد.   

وی عنوان کرد: پس از قانون اقدام قانون راهبردی برای لغو تحریم ها توسط مجلس، اروپایی ها با صدور قطعنامه در شورای حکام قصد اهرم سازی علیه ایران را داشتند.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ظریف در اقدامی کم سابقه با ارسال نامه به کشور های عضو شورای حکام اعلام کرد که هرگونه تصویب قطعنامه اروپایی ها برخلاف همکاری های ما است و اجرای پروتکل الحاقی داوطلبانه بوده برای همین اکنون دیگر نمی خواهیم به آن عمل کنیم.

وی ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی شان اعلام کردند که ایران توانایی غنی سازی ۶۰ درصد را دارد و برای پیشرفته برنامه هسته ای کشور به این میزان غنی سازی نیاز داریم.

جلال زاده یادآور شد: طرحی در مجلس یازدهم تصویب شد که بر اساس آن مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به وزارت دفاع برای پیشبرد طرح های راهبردی و دفاعی خودش از جمله ماهواره برها و پیشران هسته ای اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: این دو اقدام  پیامی را برای غربی ها فرستاد که می توانست ضمن لغو بیانیه توافق با مدیرکل انرژی هسته ای، ایران آغاز غنی سازی ۶۰ درصد  اعلام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها پس از دریافت پیام ایران از تصویب قطعنامه محکومیت اقدامات ایران در شورای حکام عقب نشینی کردند که این امر نشان می‌دهد می‌توان با پیشروی بر پایه مواضع اصولی، منطقی و عقلانی نتیجه گرفت.

نظر شما