شناسهٔ خبر: 168535 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لزوم توجه به راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در تدوین سند راهبردی ایران و افغانستان

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه برخی از بازارچه های مرزی میان ایران و افغانستان تعطیل شده و فعال نیستند که ضرورت دارد در تدوین سند راهبردی مشترک مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش «نماینده» حسین نوش آبادی در خصوص اهمیت تدوین سند راهبردی بین ایران و افغانستان، گفت: روابط ایران اسلامی با همسایگانش استراتژیک و راهبردی است.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: بر این اساس تلاش برای بهبود روابط، کاهش تنش ها و ایجاد شرایط مناسب برای افزایش سطح مناسبات مشترک و دوجانبه همواره در دستورکار ایران اسلامی با کشورهای همسایه بوده است.

وی با اشاره به اینکه روابط راهبردی تهران و کابل قدیمی است، ادامه داد: این مهم در حالیست که اشتراکات فرهنگی، تاریخی و زبانی موجب شده روابط ایران و افغانستان نزدیک باشد؛ بنابراین هر اقدامی برای توسعه روابط مشترک می تواند با اهمیت محسوب شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: افغانستان طی سالیان گذشته تحت اشغال قدرت های فرامنطقه ای بوده و این امر سبب حضور نامشروع نظامی شده که ایالات متحده بارزترین آنها بشمار می رود. این حضور نظامی سبب آسیب های جدی در این کشور شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین شایسته است همکاری های عمرانی، اقتصادی و تجاری از سوی ایران و افغانستان پیگیری شود.

نوش آبادی گفت: وقتی صحبت از روابط راهبردی می شود، شامل تمامی موضوعاتی است که می تواند آینده روشنی مقابل دو کشور قرار دهد که شامل همکاری های مشترک در حوزه راه، مسائل تجاری مرزی و غیره می شود.

وی افزود: متاسفانه برخی از بازارچه های مرزی میان دو کشور تعطیل شده و فعال نیستند که این موضوع می تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افغانستان دارای نیازهای مختلفی است که ایران اسلامی می تواند برای تامین آنها در اولویت قرار بگیرد.

نظر شما