شناسهٔ خبر: 168473 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تجهیز به موقع منابع مالی پروژه‌های عمرانی با استفاده از ظرفیت بورس محقق می‌شود

شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید می‌گوید استفاده از ظرفیت بورس برای طرح‌های عمرانی، امکان تجهیز به موقع منابع مالی را برای این پرژوه‌ها فراهم می‌کند.

به گزارش «نماینده» سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره سازوکار استفاده از ظرفیت بورس برای طرح‌های عمرانی در سال آینده، گفت: برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی یا باید از منابع عمومی استفاده کرد یا شیوه فعلی که بهره گیری از بانک و ابزارهای بدهی است، را به کار برد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس با بیان اینکه شیوه‌های تامین مالی در بازار سرمایه بسیار متنوع است، در تشریح پیشنهاد خود درباره تامین مالی طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای از طریق ابزارها و روش‌های بورس، توضیح داد: امروز در نشست علنی مجلس پیشنهادی تصویب شد مبنی بر اینکه برای اجرای پروژه‌های عمرانی بتوان از روش‌ها و ابزارهای مختلف تامین مالی در بازار سرمایه استفاده کرد؛ البته سازوکار این مهم از جمله تعیین حداکثر سود و... در آیین نامه اجرایی که توسط وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه تدوین می شود، مشخص خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: با این مصوبه تکمیل پروژه‌های عمرانی به دلیل کمبود منابع مالی طولانی نخواهد شد به عبارتی تجهیز منابع مالی آنها به موقع صورت گیرد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: همچنین براساس این مصوبه برای تامین مالی پروژه های عمرانی از روش‌هایی که لزوما از مسیر استقراض از سیستم بانکی می‌گذرد، پرهیز خواهد شد، چراکه این امر منجر به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، رشد پایه پولی و تورم می شود.

وی با اشاره به اینکه روش تامین پروژه های عمرانی باید اصلاح شود، ادامه داد: در حال حاضر برای اجرای پروژه‌ها از سیستم بانکی و یا منابع بودجه استفاده می شود، تامین مالی پروژه ها بانک محور شده که این مضوع افزایش نقدینگی را به همراه دارد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با تاکید بر اینکه بازار سرمایه فرصت مناسبی است که باید از آن برای اجرای پروژه های عمرانی استفاده کرد، گفت: پروژه های عمرانی که دارای اهمیت بالایی هستند، می توانند تا ۳۰ درصد از سقف هر فصل از بازار سرمایه تامین مالی شوند.

نظر شما