شناسهٔ خبر: 168265 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

موسوی لارگانی:

ترخیص نشدن برخی کالاهای اساسی عمدی است/ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت موجب بلاتکلیفی کالاها در بنادر شد

موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید ترخیص نشدن برخی کالاهای اساسی تعمدی بوده و ناشی از ناهماهنگی وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، صمت، بانک مرکزی و گمرک است.

به گزارش «نماینده» سیدناصر موسوی لارگانی درباره بلاتکلیف ماندن برخی کالاهای اساسی مانند ذرت، گوشت و... در گمرکات و بنادر، گفت: هرچند ترخیص کالاهای اساسی در شرایط کنونی یکی از ضروریات است اما بروکراسی اداری موجب طولانی شدن صدور مجوز ترخیص کالا شده و این امر در برخی موارد منجر به فساد کالاهای اساسی می‌شود از سوی دیگر با ماندگار شدن اقلام وارداتی در گمرکات و بنادر، دموراژ- هزینه معطلی کالا در گمرک- و هزینه انبارداری به واردکننده تحمیل خواهد شد.

چرا با یک دستور شاهد گشایش در ترخیص کالاها هستیم اما دوباره سخت‌گیری‌ها آغاز شده و کالاها ترخیص نمی‌شود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر ترخیص کالاهای اساسی نیازمند تصویب قانون جدید یا اصلاح قوانین گذشته است، دولت می‌تواند این مشکل را با ارائه لایحه حل کند تا شاهد این مسائل نباشیم، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه حجم زیادی از کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر بلاتکلیف مانده بود که با دستور رئیس جمهور مقدار زیادی از آنها در دوره‌ای ترخیص شد اما این روند دوباره رو به کندی گذاشت. این رفتار مشکوک است؛ چرا با یک دستور شاهد گشایش در ترخیص کالاها هستیم اما دوباره سخت‌گیری‌ها آغاز شده و کالاها ترخیص نمی‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هرچند واردات خودرو طی سال‌های گذشته ممنوع شده اما در مسیر اصفهان به تهران شاهد تریلرهای حامل خودروهای گران قیمت هستیم که این موضوع موجب تعجب است، تصریح کرد: اگر خودروها دو سال است که در گمرکات بلاتکلیف مانده‌اند این خودروها از کجا می‌آید؟

عدم ترخیص برخی کالاهای اساسی تعمدی است

موسوی لارگانی با بیان اینکه حتی برخی افراد خودروهای خارجی را در گمرکات نگه می‌دارند تا وضعیت بازار ملتهب و قیمت‌ها افزایش یابد، افزود:در واقع عدم ترخیص برخی کالاها تعمدی بوده و ناشی از ناهماهنگی وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، صمت، بانک مرکزی و گمرک است.

نظر شما