شناسهٔ خبر: 168078 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

انتقاد از استنکاف روحانی از اجرای قانون/ رئیس جمهور ضمن حضور در مجلس باید درباره ارز و یارانه توضیح می‌داد

سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: به نظر آقای روحانی از اجرای قانون استنکاف کرده در حالی که باید در مجلس حاضر و درباره وضعیت ارز و یارانه توضیحاتی را ارائه می‌داد.

به گزارش «نماینده» علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصول (۵۲)، (۱۹) و (۲۰) قانون اساسی در اخطاری گفت: بر اساس این اصول مردم ایران از حقوق مساوی باید برخوردار باشند و تفاوت‌های قومی، قبیله‌ای و ... نباید سبب امتیاز خاصی برای گروهی از افراد شود. در همین راستا در ماده (۱۰۸) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز آمده که رئیس جمهور باید در جلسات بررسی کلیات لایحه بودجه در مجلس حضور پیدا کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس جمهور به نظر از اجرای قانون استنکاف کرده یا بنا به اظهاراتشان طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا در مجلس حاضر نشدند، این در حالی است که وی مجری قانون است و مدعی دفاع از قانون اساسی است اما متأسفانه وقتی ما تذکر می‌دهیم آن را توهین تلقی می‌کنند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ضمن حضور در مجلس باید درباره مابه‌التفاوت نرخ ارز توضیحاتی را ارائه می‌داد، همچنین در این خصوص که با ارز ۴۲۰۰ تومانی چه کردند یا چرا هزینه میلیاردی برای تأسیس یک دانشگاه اختصاص دادند و همچنین توضیح می‌دادند که چرا یارانه را به بخشی از مردم نداده‌اند.

سلیمی افزود: بر اساس اصل (۵۲) قانون اساسی بودجه سالانه کل کشور همان‌طور که در قانون مقرر شده به مجلس ارائه می‌شود و طبق قانون بحث و رسیدگی پیرامون بودجه کل کشور باید انجام گیرد اما به نظر در حال حاضر بخشی از بودجه ارائه شده و جداول هنوز در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: پیش از این درباره دعوت از رئیس جمهور برای حضور در جلسه توضیح داده شد، جداول نیز طبق زمانبندی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد البته بخشی از آن و بودجه‌ شرکت‌ها ارائه شده است.

نظر شما