شناسهٔ خبر: 167901 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فاصله ۱۸۰ هزار تنی در پرورش ماهی در قفس با اهداف برنامه ششم/ مشکل مالکیت اراضی کشاورزی یک مسئله ملی است

احمد مرادی نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس گفت: طبق قانون تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۲۰۰ هزار تن در سال پرورش ماهی در قفس داشته باشیم اما اکنون در بهترین حالت این عدد به ۲۰ هزار تن نمی‌رسد.

به گزارش «نماینده» احمد مرادی درخصوص مشکلات کشاورزان و صیادان هرمزگانی، گفت: چند روز پیش طی جلسه ای با وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی، این موانع و مشکلات را مطرح کرده‌ام، برخی از این مشکلات ناشی از ناهماهنگی میان ادارات و سازمان‌ها بود که به راحتی در همان جلسه مرتفع شد و برخی دیگر همچنان نیازمند همت و پیگیری بیشتر است. نمایندگان مردم در مجلس، امید آنها برای پیگیری مشکلاتشان هستند و بنابر همین وظیفه باید مشکلات را بیان کنیم و به گوش مسئولان برسانیم.

نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه محصول "نارنگی" منطقه سیاهو و حاجی‌آباد هرمزگان یک برند با کیفیت بین‌المللی است اما متاسفانه هر چند سال بروز بیماری و آفات باغداران و روستائیان این مناطق را نگران می‌کند لذا به وزیر جهادکشاورزی هم پیشنهاد دادم تا یک مرکز تحقیقات خاص محصولات باغی و مرکبات در منطقه مستقر شود.

وی با اشاره به مشکلات مالکیت اراضی کشاورزی، گفت: مشکل مالکیت اراضی کشاورزی مختص به روستائیان هرمزگانی نیست بلکه یک مسئله ملی است، در اکثر روستاها مردم ده ها سال است مشغول کشاورزی و زندگی هستند اما چند سالی است که نگرانی‌هایی برای آنها ایجاد شده مبنی بر اینکه که زمین‌های آن‌ها "اراضی ملی" است و روستائیان هم نمی‌توانند مدرک قابل قبولی برای اثبات مالکیت‌شان ارائه کنند لذا درخواست دارم همکاران کمیسیون کشاورزی این موضوع را پیگیری و مشکلات روستائیان کل کشور را رفع کنند.

احمد مرادی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و تکلیف دولت درخصوص توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس، گفت: طبق قانون، تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۲۰۰ هزار تن در سال پرورش ماهی در قفس داشته باشیم اما اکنون در بهترین حالت این عدد به ۲۰ هزار تن نمی رسد، البته مسئولان می‌گویند؛ مشکل تخصیص ارز دولتی برای واردات قفس‌های این صنعت است.

وی تاکید کرد: در نشست با وزیر جهاد کشاورزی به ایشان هم گفتم مشکل اصلی ناشی از ضعف در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است زیرا طبق اعلام بانک مربوطه تا سال ۹۷ هیچ مشکلی درخصوص تخصیص ارز دولتی برای وارد کردن تجهیزات وجود نداشته است. وقتی ما پیچیده ترین صنایع دفاعی و موشک ها را در داخل کشور تولید می کنیم نباید تولید قفس پرورش ماهی کار سختی باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: سرمایه‌گذاران پرورش میگو در قشم به اعتبار مجوز وزارت جهاد کشاورزی تمام زندگی خود را به وجه نقد تبدیل کردند تا در قشم پرورش میگو راه‌اندازی کنند اما رئیس سازمان امور اراضی کشور به راحتی پشت سرمایه گذاران را خالی کرد و آن‌ها را در برابر تصمیمات سازمان منطقه آزاد قشم تنها گذاشت تا این سازمان به بهانه های مختلف زندگی سرمایه‌گذاران را نابود سازد.

مرادی درخصوص مشکلات تامین آب شرب کشاورزی، گفت: دولت در برخی مناطق هر مترمکعب آب را از آب شیرین کن ها ۱۲ هزار تومان خریداری می کند در حالی که در مناطق دیگر که همین آب را به آنجا منتقل می‌شود سیلاب‌های فصلی به مردم خسارت وارد می‌کند. سدهای آبخیزداری می‌تواند با کمترین هزینه، آب مورد نیاز کشاورزان را ذخیره و تامین کنند و در عین حال از بروز سیلاب و خسارت در پایین دست جلوگیری کند لذا در این بخش هم درخواست داریم تا به سازهای آبخیزداری در مناطق روستایی توجه ویژه‌ای شود

نظر شما