شناسهٔ خبر: 167673 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوسازی ۵ هزار تاکسی تا پایان سال جاری

سید مناف هاشمی آلودگی هوا در تهران بیداد می کند. یکی از راه های رفع آلودگی توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از نوسازی ۵ هزار تاکسی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: برای خرید واگن هم برنامه های داریم.

 الودگی هوا همچنان استمرار دارد.،هشدارها و تذکراتی هر از چند از سوی مسوولان داده می‌شود، ولی به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران متأسفانه جهت مقابله با آلودگی هوا در پایتخت، آنطور که باید و شاید اقدام ویژه‌ای صورت نگرفته است و باید کارهای ویژه‌تری جهت مقابله با این معضل انجام شود. 

شهروندان تهرانی حدود ۳ هفته است که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر یکی از متهمان اصلی آلودگی، مازوت‌سوزی در کارخانه‌های اطراف تهران است، هر چند که عده‌ای این موضوع را تأئید و عده‌ای آن را رد می‌کنند. 

یکی از راهکارهای رفع آلودگی هوا در پایتخت، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است، اما در چند سال گذشته در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی اقدام جدی صورت نگرفته است.

  اما در چند ماه گذشته چند ایستگاه مترو در تهران افتتاح شد و همچنین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شد. نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیر مستقیم داشته باشد.

ورود ۱۵۰ اتوبوس جدید تا ۲ ماه آینده/مناقصه برای ۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر

سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران که از خردادماه سکان اداره این معاونت را برعهده گرفته است، درباره نوسازی اتوبوس، واگن و تاکسی به خبرنگار فارس گفت: نوسازی ناوگان در دستورکار است. ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد ناوگان کردیم و قرار است تا پایان سال ۱۵۰ اتوبوس دیگر هم وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: مناقصه‌ای در این زمینه تا پایان سال برگزار می‌شود و بعد از مشخص شدن برنده، کارها انجام می‌شود. ما در برنامه خود ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را به ناوگان داشته‌ایم. تاکنون ۱۰۰ اتوبوس وارد و ۱۵۰ اتوبوس دیگر هم تا دو ماه آینده وارد خطوط می‌شود و در مناقصه‌ای که برگزار می‌شود ۲۵۰ اتوبوس دیگر هم وارد ناوگان می‌شود و به نظر می‌رسد این ۲۵۰ اتوبوس در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ وارد خطوط شود. 

نوسازی ۵ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال جاری/وام ۹۰ میلیونی به تاکسیران

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران همچنین در خصوص نوسازی تاکسی‌های شهر تهران گفت: از چند محل برای نوسازی تاکسی‌ها وام تهیه می‌کنیم و میزان این وام ۵۰، ۷۰ و ۹۰ میلیون تومان است و این وام از محل بانک کارآفرینی امید، مهر و تبصره ۱۸ سازمان برنامه و بودجه و همچنین پست‌بانک تهیه می‌شود.

هاشمی با تأکید بر این موضوع که تاکنون ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی تاکنون نوسازی شده است، گفت:‌ این رقم کم است و ما تلاش می‌کنیم با مدیریت جدیدی که در تاکسیرانی حاکم شده است، تا پایان سال ۵ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود.

وی با بیان اینکه مدیر جدید تاکسیرانی باید روزانه گزارش عملکرد در این زمینه را ارائه کند، گفت: هدفگذاری ما بر روی نوسازی ۱۵ هزار تاکسی بود، اما تمام کار دست ما نیست و این موضوع چند عاملی است و خودروساز و...  نیز در این زمینه نقش دارند.

وی همچنین در خصوص نوسازی ناوگان مترو گفت: غیر از بخش افتتاح ایستگاه‌ها که در خطوط ۶، ۷ و ۳ داریم، بحث نوسازی واگن از اهمیت خاصی برخوردار است. 

ماجرای ۳۱۵ واگن مترو در تهران/ورود به ناوگان از ۲ سال آینده

وی در خصوص نوسازی ناوگان مترو گفت: برای اورهال قطارها از محل اعتبارات تبصره ۱۸ که توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود، می‌توانیم تعدادی واگن وارد کنیم. ما همچنین قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن را با واگن‌سازی تهران بستیم و همچنین قرارداد ۱۰۵ دستگاه دیگر از محل اعتبارات تبصره ۱۸ سازمان برنامه و بودجه و با مشارکت دولتی و بخش خصوصی انجام می‌شود و همچنین یک قرارداد ۱۰۵ دستگاه دیگر از محل انبوه‌سازی واگن‌های ملی را دنبال می‌کنیم. اولین واگن ملی تا پایان بهمن به بهره‌برداری می‌رسد و با کمک سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهور قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن تولید داخل هم بسته می‌شود.

به گفته هاشمی ، این واگن ها ، حداقل دو سال طول می‌کشد تا وارد خطوط مترو شوند.

قول معاون اول رئیس جمهور/تهاتر نفت با اتوبوس

یکی از مشکلات در خصوص عدم توسعه حمل و نقل عمومی این است که دولت در چند سال گذشته به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد که بخش عمده درآمد دولت از فروش نفت بوده و رقم مستقیم و غیرمستقیمی در این زمینه در بودجه داشته است که اکنون کاهش یافته، ولی با این وجود دولت در افزایش و توسعه حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها از جمله تهران اقدامات زیادی انجام داده است. 

وی ادامه داد: زمانی که در سال‌های پیش تحریم برداشته شد، ۲ میلیارد دلار از منابع چین به مترو اختصاص یافت که یک میلیارد دلار آن برای شهرداری تهران بود که البته با تحریم‌های جدید به مشکل خورد و همچنین ۳۰۵ واگن نیز درنظر گرفته شده بود و نمی‌توان گفت کمک‌های دولت کمرنگ است.

 ستاد کرونا تصویب کرد که اواخر امسال بتوانیم نفت بدهیم و اتوبوس ساخته و نیمه‌ساخته وارد کنیم

جهانگیری تأکید کرد: ستاد کرونا تصویب کرد که اواخر امسال بتوانیم نفت بدهیم و اتوبوس ساخته و نیمه‌ساخته وارد کنیم. با اینکه بسیاری از اتوبوس‌ها را در داخل کشور می‌سازیم، اما شرایط حمل و نقل عمومی تهران این موضوع را می‌طلبد.

البته نمایندگان مجلس هم به میدان آمده و در خصوص تجهیز و نوسازی ناوگان تأکید دارند.مهدی شریفیان عضو مجمع نمایندگان تهران در این باره می‌گوید: لازمه استقبال مردم از تردد درون‌شهری و برون‌شهری با وسایل نقلیه عمومی نوسازی مستمر و افزایش کیفیت سفر است و برای این نوسازی، خودروها باید منابع مناسب مالی تأمین شود و در این صورت مردم هم با استقبال بیشتری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. 

وی تأکید کرد: به دلیل شرایط سخت اقتصادی موجود و تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور به تاکسیرانان به دلیل فرسودگی خودروها امکان تعویض این خودروها بدون دریافت تسهیلات کم‌بهره میسر نبوده و لازم است برای این موضوع حمایت لازم انجام شود. البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است. 

نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از برنامه‌های شهرداری تهران است چرا که باعث آلودگی محیط می‌شود. پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: نوسازی و تجهیز ناوگان عمومی در دستورکار است. 

 نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و مترو از مهمترین برنامه‌های شهرداری در حوزه محیط زیست است

وی ادامه داد: کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش‌های ساختمان، حمل و نقل و صنعت، انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا و افزایش جزایر حرارتی در شهر باعث شده است که پایتخت را در مسیر گرم شدن و در نتیجه تشدید این مشکل پیش ببرد. 

وی همچنین در خصوص استفاده از خودروهای برقی در شهر تهران، گفت: استفاده از اسکوترها و موتورهای سنگین برقی و همچنین درنهایت نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و مترو از مهمترین برنامه‌های شهرداری در حوزه محیط زیست است. 

یکی از مشکلات اساسی در متروی تهران، اورهال کردن قطارهاست. تعدادی از قطارها از رده خارج شده و نیازمند تعمیر و بازسازی دارند. اما به گفته فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در این زمینه مشکل هزینه‌ای وجود دارد و در صورت تأمین منابع می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. 

 عمر بالای اتوبوس‌های تهران/ برای حل مشکل‌ اتوبوس‌های فرسوده نیاز به عزم ملی است

البته حجم فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بالاست و رفع این مشکل فقط برعهده شهرداری نیست و باید نهادهای مسئول در این زمینه هم ورود کنند. محمود ترفع مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران می‌گوید: با توجه به عمر بالای اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی، در نظر داریم از محل اعتبارات صندوق امید، نسبت به بازسازی اتوبوس‌های فرسوده اقدام کنیم. 

وی در ادامه اضافه کرد:‌براساس مطالعات انجام شده، در بعضی از خطوط به دلیل تقاضای کم استفاده از اتوبوس در این مسیرها توجیه ندارد و مینی‌بوس‌ها برای خطوط کم‌تقاضا درنظر گرفته شده است. 

وی تأکید کرد: برای حل مشکل‌ اتوبوس‌های فرسوده نیاز به عزم ملی است و حل این مشکل فراتر از توان یک نهاد خاص همانند شهرداری است. 

براساس این گزارش، ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران فرسوده است و برای رفع آلودگی هوا باید حتماً این ناوگان نوسازی شود، اما در این بین مشکلات مالی وجود دارد، اما مدیران فعلی شهری معتقدند که تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شده و همچنین برنامه‌ای برای توسعه متروو نوسازی ناوگان تاکسیرانی دارند.

نظر شما