شناسهٔ خبر: 167503 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

«تورم» نقطه عطف افزایش حقوق در سال ۱۴۰۰ است

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی گفت: نقطه عطف تصمیم گیری شورای عالی کار برای افزایش حقوق تورم خواهد بود، در حال حاضر تورم نقطه به نقطه ۴۰ درصد است که در حالت عادی بالای ۴۵ درصد است.

به گزارش «نماینده»، علی بابایی کارنامی، در مورد افزایش حقوق کارگران در لایحه بودجه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هنوز پیشنهادی برای افزایش حقوق کارگران نشده است اما بدون شک مورد توجه قرار می‌گیرد، مبلغ نهایی برای افزایش حقوق کارگران توسط شورای عالی کار مشخص می‌کند و بودجه سالانه بر این افزایش بی تاثیر نخواهد بود.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: نقطه عطف تصمیم گیری شورای عالی کار برای افزایش حقوق تورم خواهد بود، در حال حاضر تورم نقطه به نقطه ۴۰ درصد است که در حالت عادی بالای ۴۵ درصد است، بدون شک سبد هزینه‌هایی برای خانواده‌های ۴ نفر به بالا در نظر گرفته می‌شود و شورای عالی کار با سه جانبه گرایی فصل الخطاب تصمیم گیری افزایش حقوق خواهد بود و همه موارد عنوان شده شاخص تغییرات حقوقی هستند.

رئیس فراکسیون کارگری در مجلس تاکید کرد: بسیاری از کارگران از وضعیت حقوقی خودشان راضی نیستند، بررسی‌های اجمالی از وضعیت کارگران نشان می‌دهد که شرایط کارگران در اوضاع کرونایی اصلا خوشایند نیست، اغلب کارگران زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند و این مبلغ با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد، در تمام دنیا نسبت مزد به قیمت تمام شده کالا بالای ۱۲ درصد است ولی در کشور ما با تمام جو سازی‌هایی که داشتند این رقم به ۸ درصد هم نمی‌رسد در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم امیدوار  باشیم که کارگران در تولید موثر خواهند بود.

وی تصریح کرد: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شد و رهبر انقلاب بارها به تولید داخلی تاکید داشتند چگونه می‌توانیم به اوضاع و شرایط تولید کنندگان همان کارگران بی تفاوت باشیم.

بابایی کارنامی ادامه داد: یکی از شاخص‌های وضعیت کنونی ارتقای وضعیت کیفی کالا است زمانی که شرایط حقوقی کارگران متناسب با کاری که انجام می‌دهند نباشد بدون شک کالای با کیفیت تولید نخواهد شد چرا که یکی از شاخص‌های اصلی تولید کالای با کیفیت رضایت کارگران از اوضاع اقتصادی است.

یکبار برای همیشه عقب ماندگی حقوق کارگران را جبران کنیم

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: یکبار برای همیشه باید عقب ماندگی حقوق کارگران را جبران کنیم تا هر ساله شاهد فاصله حقوقی آنها با میزان تورم جامعه نباشیم، کارگران چرخه‌های اقتصادی کشور را به حرکت در می‌آورند بر همین اساس باید حداقل‌های معیشتی این قشر زحمت کش مهیا شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: امیدواریم شورای عالی کار زودتر جلسه تعیین حقوق و دستمزد کارگران را برگزار کند و از وزیر کار و دکتر قالیباف رئیس مجلس درخواست داریم به هر طریق ممکنی شرایط را مهیا کنند تا این جلسه سریع‌تر تشکیل شود تا سرنوشت افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۰ به پایان سال جاری موکول نشود. بابایی کارنامی با اشاره به پرداخت حقوق کارگران به اهمیت آن در اسلام تاکید کرد و گفت: در افزایش حقوق کارگران وزیر کار و دولت بسیار تلاش کنند، دولت به عنوان بزرگترین کارفرما و ذینفع است امیدوارم عقاید خود را به ذینفعان تحمیل نکند، قانون کار و اسلام تاکید می‌کند که حقوق کارگران تا زمانی که عرق آنها خشک نشده پرداخت کنید، اسلام به اهمیت حقوق کارگران بارها اشاره کرده است. رئیس فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون طرح معیشت به تازگی در مجلس تصویب شد که بر مبنای آن ۶۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند، دولت در اجرای کامل این طرح مقاومت می‌کند، این مصوبه مجلس باید از اول مهر سال جاری تا پایان اسفند باید پرداخت و تمدید آن برای سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه خواهد بود؛ در جمع بندی بودجه؛ رفاه عمومی جامعه از کارگران گرفته تا کارمندان و حتی بیکاران مد نظر نمایندگان خواهد بود.

نظر شما