شناسهٔ خبر: 167460 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اگر دولت بر نظر خود اصرار کند لایحه را اصلاح و به شورای نگهبان ارسال می کنیم

الیاس نادران/2 رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس با بیان این که حداکثر تعامل با دولت برای تصویب بودجه با اصلاحات اساسی لازم است، گفت: چنانچه دولت روی مواضع خود ایستادگی کند، لایحه را برای شورای نگهبان ارسال می کنیم.

به گزارش «نماینده»، الیاس نادران در حاشیه نشست امروز شنبه ۶ دی ماه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: کلیات لایحه بودجه در کمیسیون در حال بررسی است؛ بررسی به این معنا که نمایندگان دولت و مدیران ارشد حضور پیدا کردند و ابعاد مختلف بودجه، الزامات بودجه، آثار بودجه در حوزه پولی، تورم، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توزیع بین بخش‌های خصوصی برای نمایندگان توضیح می‌دهند تا نمایندگان بتوانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس یازدهم افزود: در جلسات بعد تلفیق به جز وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سایر وزرا، رئیس بانک مرکزی و سایر نماینده‌ها دعوت خواهیم کرد، همچنین مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی و پژوهشی که در خصوص بودجه نظری داشته باشند نیز دعوت خواهند شد.

نادران با تاکید بر اینکه تعجیلی برای رأی گیری کلیات لایحه بودجه نداریم، تصریح کرد: ما در ابتدا بررسی‌ها را در حد اقناع برای اعضای کمیسیون انجام خواهیم داد و از نظرات نماینده دولت، کمیسیون و بخش‌های مختلف طبق آیین نامه داخلی استفاده خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس دو سه بحث اساسی در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینکه نماینده‌ای نیست که به صورت تام از لایحه بودجه دولت دفاع کند یا لایحه را عملیاتی بداند یا بگوید که این لایحه آثار منفی اقتصادی ندارد. دومین بحث در ارتباط با نظر جمعی از نمایندگان مبنی بر رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تصویب بودجه چند دوزادهم است.

وی افزود: گروهی دیگر از نمایندگان از جمله خود بنده معتقدیم که حداکثر تلاش برای تعامل با دولت برای تصویب بودجه با اصلاحات اساسی لازم است به نوعی که رویکردهای مجلس در اصلاح بودجه را اعمال کنیم مثلا بودجه را دو سقفی ببندیم، دو زمانی کنیم و نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ریاست جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی را اعمال کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس یازدهم اضافه کرد: در حوزه مالیات، اوراق و در حوزه‌های برداشت از نفت نظرات اساسی عمیقی وجود دارد که قابل اعمال است. انضباط مالی دولت، توزیع عادلانه منابع برای مصارف مختلف حقوق، دستمرد، بازنشسته‌ها، سایر هزینه‌های بین دستگاه‌ها و رعایت عدالت در پرداخت‌ها هم مورد نظر قرار خواهد گرفت.

نادران ادامه داد: ما با مجموعه اصلاحات در طرف مصارف و در طرف منابع می‌توانیم یک بودجه قابل دفاعی را به صحن علنی ارایه دهیم و با همکاری نمایندگان در صحن به کلیات رأی دهیم و وارد جزئیات اساسی شویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در حقیقت ما دنبال این هستیم که دولت با اصلاحات کارشناسی مجلس همراهی کند اما اگر دولت بر روی مواضع خود ایستادگی کند، اصلاحات لازم را انجام و لایحه را برای شورای نگهبان می‌فرستیم و اگر تصویب نشد به ناچار اصلاحات را کنار می‌گذاریم و بودجه چند دوازدهم به دولت می‌دهیم تا امور دولت برای چند ماه اول سال اداره شود و با رایزنی با دولت درباره بودجه تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا نظرات مجلس درباره اصلاح ساختار در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد، گفت: بعضی از اصلاحات فوق العاده مهم مانند بحث نفت، خوراک پتروشیمی، انضباط مالی در پرداخت حقوق‌ها، رعایت عدالت در توزیع عادلانه بودجه‌های عمرانی بین استان های مختلف را حتما در بودجه ۱۴۰۰ اعمال می‌کنیم.

نظر شما