شناسهٔ خبر: 167450 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لایحه بودجه ۱۴۰۰ احتمالاً «دوسقفی» بسته می‌شود

فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالاً لایحه بودجه ۱۴۰۰ «دوسقفی» بسته می‌شود.

به گزارش «نماینده» ، محمدحسین فرهنگی امروز (شنبه) در نشست خبری درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان، گفت: شفافیت آرای نمایندگان در روزهای ابتدایی مجلس یازدهم اعلام وصول شد، ما آن را به کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع دادیم، بحث‌هایی در این زمینه شد و هدف آن است که این شفافیت در مجلس وجود داشته باشد.

وی افزود: طرح شفافیت آرای نمایندگان در سامانه‌ای، بارگذاری و نظرات نمایندگان درباره آن اخذ شد، چون این طرح به صورت فوریتی نیست، در دستور کار مجلس است و پس از بررسی طرح‌های در دستور کار مجلس، در صحن علنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجلس در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است، تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های در دستور کار مجلس درباره ساماندهی بازار فولاد است چرا که بازار فولاد بازار حساسی است، لازم است که درباره آن مصوباتی داشته باشیم و امیدواریم پس از بررسی این طرح‌ها، طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار گیرد.

وابستگی بودجه به نفت بسیار بالا است

فرهنگی همچنین درباره وضعیت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: وابستگی بودجه به نفت بسیار بالا دیده شده و همچنین درآمدها بسیار خوشبینانه در نظر گرفته شده و از سوی دیگر، هزینه‌های بودجه اجتناب‌ناپذیر است و در صورت عدم تحقق درآمدها، مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

وی افزود: نظرات مختلفی درباره بودجه وجود دارد از جمله آنکه برخی معتقدند کلیات لایحه بودجه، رد و لایحه به دولت ارجاع شود و مورد اصلاح قرار گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک نظر دیگر وجود دارد که این روزها طرفداران بیشتری دارد مبنی بر اینکه لایحه بودجه «دو سقفی» به تصویب برسد که هم نظر دولت و هم نظر مجلس را تأمین می‌کند.

احتمالاً لایحه بودجه ۱۴۰۰ «دوسقفی» بسته می‌شود

فرهنگی افزود: یکی از نظرات مجلس آن است که بودجه دوسقفی تصویب شود به این معنا که ما بودجه را بر اساس واقعیات موجود تصویب می کنیم و در صورتی که در آمد بیشتری کسب شد، احکامی را پیش بینی می کنیم که در صورت تحقق این منابع عملیاتی شود.

وی تأکید کرد: این نظر در مجلس یعنی دوسقفی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ قوی تر است و رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم این نظر را دارد و بنده هم موافقم که این کار انجام شود اما اینکه در نهایت چه تصمیمی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گرفته شود، بستگی به رأی مجلس دارد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره نحوه برگزاری جلسات مجلس در دوران کرونا، گفت: بیشتر مجوزهایی که رئیس مجلس در این مدت داشت، در حوزه های مربوط به کرونا بود. از جمله آنکه معمولا اوراق زیادی در صحن علنی مجلس پخش می شد و دست به دست می چرخید و همه در معرض شیوع کرونا بودند که این مجوز گرفته شد تا بیشتر رأی گیری ها به صورت الکترونیکی باشد.

فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس مجلس شورای اسلامی مجوزی درباره اختیار افزایش تعداد اعضای کمیسیون‌های مجلس گرفته است؟،  گفت: افزایش تعداد اعضای کمیسیون های مجلس به سادگی انجام نمی شود و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس در این باره تصمیم گیری می شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون قانون مالیات بر خانه های خالی، اظهارداشت: پیش بینی های لازم در این مصوبه در نظر گرفته شده تا عملیاتی شود و مکانیزم هایی برای اعمال فشار بر کسانی که دارای مسکن هستند وجود دارد تا دارایی های خود را در سامانه ثبت کنند.

نسبت به اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نگران هستیم

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مصوبه قانون مالیات بر خانه های خالی ضمانت اجرایی دیده شده اما اینکه این قانون به چه نحوی اجرا شود، ما نگرانی هایی از این بابت داریم، چرا که در گذشته هم مصوبه هایی درباره مالیات بر خانه های خالی داشتیم اما به درستی اجرا نمی شد.

فرهنگی درباره مصوبه مجلس مبنی بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نیز گفت: هم طرف های خارجی که در جریان این مصوبه هستند و هم مسئولان داخلی ما باید توجه داشته باشند که ما دیگر حالت کجدار و مریز گذشته را نخواهیم داشت.

وی افزود: مسئولان کشورهای اروپایی و آمریکا باید خودشان در این باره تصمیم بگیرند و ما در قانون زمانبندی آن را پیش بینی کرده ایم و این کشورها نمی توانند بهانه ای بیاورند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرف مقابل یعنی گروه ۴+۱ باید اقداماتی را برای رفع تحریم ها در حوزه نفت و ارز انجام دهند و مشکلات رفع شود و ما بر اساس زمانبندی پیش بینی شده در این قانون پیش می رویم.

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به خرداد ۱۴۰۰ می‌رسد

فرهنگی همچنین درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیش بینی ما آن است که این قانون به انتخابات سال ۱۴۰۰ می رسد و در حال حاضر در حال رسیدگی در مجلس شورای اسلامی است.

وی بیان کرد: نظر برخی از اعضای شورای نگهبان درباره این طرح اتخاذ شده است و هماهنگی هایی با آنان انجام شده اما متأسفانه درباره این طرح در فضای رسانه ای و غیررسمی مباحثی مطرح می شود که درست نیست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بعضا گفته می شود که طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات ۱۴۰۰ است که باید بگویم این طرح هم برای انتخابات ۱۴۰۰ و هم انتخابات بعدی طراحی شده و فلسفه بررسی این طرح در مجلس آن است که ما دیگر در زمان انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور بی رویه افراد برای حضور در انتخابات نباشیم.

فرهنگی متذکر شد: شورای نگهبان پس از مدتی به این جمع بندی رسید که مجلس قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کند و مجلس هم به این موضوع ورود کرد که تصمیماتی مجلس در این باره اتخاذ کرده اما الزاما نهایی نیست و ممکن است شورای نگهبان به برخی از مواد آن ایراد بگیرد که این حق شورای نگهبان است و ما در مجلس آن را اصلاح می کنیم.

برای حضور نظامی‌ها در انتخابات تصمیم جدیدی نگرفته ایم

وی اظهار داشت: بعضاً عنوان می‌شود که مجلس به دنبال آن است که به نظامیان مجوز دهد تا در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند که این مسئله خلاف واقع است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این مجوز از ابتدای انقلاب وجود داشت؛ به گونه‌ای که در اولین انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی یکی از دریاداران ارتش حضور داشت و قانون اساسی، نظامیان را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع نکرده است.

فرهنگی با تأکید بر اینکه تصمیم جدیدی برای حضور افراد با سوابق نظامی در انتخابات ریاست جمهوری نداریم، گفت: ما این حاشیه‌ها را بخشی از جنگ روانی از سوی عناصر امنیتی در جریانات سیاسی می‌دانیم. از خاطرمان نرفته است که درباره شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی هم این مباحث را مطرح می‌کردند، او قهرمان ملی ما بود و همواره خواهد ماند. این جریانات حرکت زننده‌ای انجام دادند که این شهید بزرگوار هم پاسخ لازم را در این باره داد. مجلس به این حاشیه‌ها توجه نمی‌کند و ما تحت تأثیر این افراد و بحث‌های آنان قرار نمی‌گیریم.

هدف مجلس برچیدن روال نامطلوب ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری است

وی اضافه کرد: هدف مجلس از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، برچیدن اتفاقاتی است که در زمان ثبت‌نام در این انتخابات در وزارت کشور اتفاق می‌افتد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همانطور که برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا شرایطی وجود دارد، برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری که مدیریت کلان کشور است، حتماً باید شرایطی در نظر گرفته شود؛ منطق اقتضا کرد که مجلس به این موضوع مهم ورود کند و این قانون اصلاح شود.

فرهنگی با بیان اینکه باید شرایطی برای ثبت‌نام افراد در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد، گفت: رجل سیاسی و مذهبی بودن و همچنین داشتن تجارب مدیریتی در قانون اساسی آمده است که باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه در انتخابات‌های قبلی شاهد بودیم که افراد نوجوان و کم‌سن و سال و همچنین افراد کم‌سواد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کردند که ما با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، می‌خواهیم مانع از تکرار این اتفاقات شویم.

وی در واکنش به کسانی که می‌گویند مجلس با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهد رقبای برخی افراد را حذف کند، گفت: این مباحث حاشیه‌سازی برخی از رسانه‌ها و جریان‌های خاص سیاسی است، به هیچ وجه درست نیست و بهتر است که این افراد به جای کلی‌گویی بگویند که کدام ماده طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، به این موضوع اشاره می‌کند؟

نظر شما