شناسهٔ خبر: 167327 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تامین مالی پروژه‌های عمرانی با مدل فکتورینگ امکان پذیر است

محبی نجم آبادی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به روش تامین مالی مبتنی بر قرارداد (فاکتورینگ) برای حل مشکلات کشور در زمینه تامین مالی پروژه‌های عمرانی، گفت: در این مدل تامین مالی، از برگه قرارداد بین کارفرما و پیمانکار به عنوان ضمانت نامه جهت دریافت تسهیلات مالی استفاده می‌شود.

به گزارش «نماینده»، بهروز محبی نجم آبادی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  درباره لزوم به کارگیری تامین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) برای حل مشکل تامین مالی پروژه‌های عمرانی کشور گفت: تامین مالی پروژه‌های عمرانی ازجمله مشکلات مهم کشور است که در یک دهه گذشته آسیب‌های اقتصادی فراوانی به کشور وارد کرده است. به عنوان مثال درحال حاضر تعداد زیادی پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که به دلیل عدم تامین مالی به بهره برداری نرسیده‌اند. بعضی از پروژه های عمرانی کشور تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند ولی به خاطر مشکلات مالی نیمه کاره رها شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که داریم باید به سمت شیوه و مدل های جدید تامین مالی حرکت کنیم. ازجمله شیوه های کاربردی تامین مالی پروژه های عمرانی و خدماتی، تامین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) است. این مدل تامین مالی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج مثبتی را هم به همراه داشته است. در کشور ما هم با این مدل تامین مالی می‌توان مشکل تامین مالی پروژه‌های عمرانی را حل کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: قطعا باید از تجارب موفق دنیا در زمینه تامین مالی استفاده کنیم. نکته ای که وجود دارد این است که همکاری و ارتباط مالی کارفرما و پیمانکار در تمام دنیا وجود دارد. اگر کشوری در این زمینه عملکرد خوبی داشته است باید از تجربیات آن استفاده کنیم.

محبی با بیان اینکه تامین مالی فکتورینگ کمک فراوانی به شرکت های دانش بنیان خواهد کرد، گفت: در مدل تامین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) از برگه قرارداد بین کارفرما و پیمانکار به عنوان ضمانت نامه جهت دریافت تسهیلات مالی استفاده می‌شود. این موضوع می تواند کمک حال بسیاری از شرکت های دانش بنیان جهت حضور فعال در پروزه های عمرانی باشد. چراکه درحال حاضر بسیاری از شرکت های دانش بنیان به دلیل نداشتن سرمایه اولیه، نمی تواند حضور موثر در فضای کسب وکار کشور داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: باتوجه به این که یکی از مهمترین مشکلات تامین مالی شرکت های دانش بنیان و سایر واحدهای تولیدی، وثیقه است، فاکتورینگ در این زمینه می تواند نقش خوبی داشته باشد.

نظر شما